Week 23

"Als wat ga jij verkleed?"

Het is alweer zover! Weer eens de laatste week voor de vakantie. Het lijkt alsof 2022 gisteren nog maar begon... Tja, de tijd gaat snel als je je amuseert! En ook deze week deden we heel wat leuke dingen. Lees maar mee! 


Na het weekend hadden we veel te vertellen. Daar namen we zoals al altijd onze tijd voor om aan elkaar te vertellen. We gingen naar binnenspeeltuinen, we bakten taarten en koekjes, we luierden, we rustten uit, ... Ah, helemaal klaar voor een nieuwe week in klas 1! 

We vlogen er vervolgens meteen in tijdens de les rekenen. Meester had zich weer'ns uitgeleefd met PowerPoint. Deze keer leerde hij ons de helft en het dubbel nemen van hoeveelheden aan de hand van ninja's en tovenaars. Grappig! 

We rondden ons thema van godsdienst af met een proefje. We leerden in dit thema over David - en ook over Goliath - , over mensen die zich inzetten voor anderen en over Willem, een jongen in een rolstoel die een krak is in schaken! Aan de hand van een lijstje gingen we na wat we nog wisten en wat we leuk vonden aan dit thema. 

Na de speeltijd lag er een nieuw contractwerkje op ons te wachten. We vlogen er in en mochten ook oefenen op de iPads! 

Voor de middag werkten we nog een lesje rekenen af en oefenden we de nieuwe woorden in van het verhaal van Mol en Beer! En ja hoor, dit doen we tegenwoordig in échte werkschriften! Na alle vertraging kunnen we eindelijk in werkschriften werken. Gedaan met zwart-wit-kopietjes! Joepie! Wat hebben we geduld moeten hebben, zeg! 

Na de middag namen we een kijkje naar fotografie doorheen de tijd en techniek in het fototoestel. We stelden ons de vraag wat we zelf altijd zouden verbeteren en probeerden aan de hand hiervan telkens het nieuwere model te vinden. Begrippen zoals 'lens' en 'diafragma' leerden we kennen en we zochten uit wat het verband is met onze eigen ogen. Interessant! 

Met onze keuzehoeken sloten we deze maandag af. Keuzehoeken? Reuzehoeken! Reuzeleuke hoeken!


Dinsdag was het nog eens tijd voor enkele nieuwe woorden. We leerden de letter 'c' van 'carnaval' en van 'citroen'. Opgelet bij het woord 'circus', jongens en meisjes! We trainden meteen in onze leesboeken. Go go! We konden deze ook meteen oefenen in ons schrift van Luna. 

Vervolgens gingen we aan de slag met fotografie! Letterlijk. We leerden dat fotografie 'schrijven met licht' betekent en dat deden we dan ook! Gordijnen toe, lichten uit, één lampje aan en schrijven maar! Niet gemakkelijk, zeg! Maar de resultaten mogen er zeker zijn! We bespraken hoe dit tot stand kwam en keken naar artiesten die dezelfde techniek gebruikten. Fascinerend!

Na de speeltijd haalden we ons geld boven. Geen echt geld, natuurlijk. Aan de hand van een leuke PowerPoint oefenden we op betalen met euro's en centen. Briefjes of munten, het was even zoeken! 

We leerden de leestekens 'het vraagteken', 'het uitroepteken' en 'het punt' kennen. Was dat even schrikken, als meester riep! Maar nu is de betekenis van een uitroepzin wel duidelijk! Nadat we dit hadden ingeoefend in ons spellingschrift, namen we er nog even onze leesboeken bij. 

Dinsdag = zwemdag. Dus trokken we na de middag weer met meester Stijn richting zwembad. De voorlaatste keer. Na de vakantie nog een laatste plons in het zwembad. Wat waren het leuke lessen! 

Terug in de klas, bereidden we alvast carnaval een beetje voor. Om de gang wat feestelijk aan te kleden, maakten we verschillende vlaggetjes. De feestkriebels begonnen al te komen! Leuk muziekje erbij, laat vrijdag maar komen!


Woensdag namen we eerst onze tijd om wat (af) te werken in onze Lunaschriftjes en konden sommigen extra inoefen op lezen. Daarna kregen we enkele opdrachtjes van meester. Op, onder, in, naast, tussen, tegenover, ... kleine woordjes die een groot verschil kunnen maken! We oefenden dit ook nog in aan de hand van enkele prenten. Als afsluiter maakten we een proefje.

Wanneer onze vrienden van het tweede leerjaar erbij kwamen, gingen we aan de slag met de leesmandjes. Vrijdagnamiddag zouden we niet in staat zijn om ons te concentreren, dus werkten we ze nu af. Er zaten allerlei nieuwe spelletjes in! De Minions motiveerden ons om goed te oefenen!


Donderdag maakten we eerst tijd voor ons Lunaschrift en voor ons contractwerk. 

Nadat we vervolgens nogmaals in ons spellingschrift hadden geoefend op de leestekens, maakten we ons klaar voor een hoekenwerk. We gingen aan de slag met allerlei rekenmateriaal: we bouwden (na) met blokken, we bouwden met aanzichten op de computer, we zochten passende grondplannen in ons werkschrift, we prikten ballonnen op de iPads en we speelden met de Mini Loco's. Fieuw, we wisten wel wat doen! 

Na de koektijd namen we er alvast een handdoek bij, want we gingen gieten en meten! Vorige week gingen we nog aan de slag met 1 meter, vandaag onderzochten we de liter. Hoeveel kopjes kunnen er in een liter? Hoeveel liter kan er in een fles? Wij gingen het na! 

Voordat we in de namiddag aan het knutselen konden gaan, moesten we er eerst nog onze taalschriften bijnemen. We lazen een tekst over juf Jet en losten hier enkele vragen bij op. Een juf die houdt van rood en die met een oude bus rijdt, dat zagen sommigen ook wel zitten! Maar juf Jet was niet alleen lief, maar ook een beetje raar, dus zijn wij toch heel blij met onze meester. Al is die ook wel raar...soms. Maar ook lief.

We sloten donderdag af met een hele brok knutselen! We toverden onszelf om tot leuke clowns en andere figuren en maakten onze eigen maskers! Wat leuk! We waren nu helemaal klaar voor carnaval! 'Als wat ga jij verkleed?' was de meeste gestelde vraag. Maar dat verklapten we niet. We zouden vrijdag wel zien! 


Vrijdag was het dan zover: CARNAVAL! Wat een leuke dag! Hier keken we allemaal al lang naar uit. De school liep vol met ninja's, clowns, soldaten, cowboys, prinsessen, feeën, ... en nog zoveel meer! Er liep zelfs een bloempot rond in het 1ste leerjaar!

Maar er moest ook eerst gewerkt worden. We startten rustig, met een kleine portie schrift. We legden ook de laatste hand aan onze contractwerken. 

Daarna maakten we een herhalingsles van spelling en oefenden we onze sommen en verschillen tot 20 nog eens in. Voor we de vakantie in vlogen, wilden we alles nog eens goed herhalen.

Na de speeltijd was er dan tijd voor ontspanning: banken aan de kant, comfortabele positie, ... en een leuke film! We hebben deze periode weer heel hard gewerkt en dan verdienen we dit dubbel en dik.

Meester riep ons om de beurt bij zich om ons rapport te geven. We hadden allemaal hard gewerkt en lieten mooie dingen zien. We kunnen met een gerust hart de vakantie in. Een weekje de batterijen opladen. 

Maar voor het zover was, trokken we er met de school op uit! We vormden een heuse carnavalsstoet door de wijk! Wat een feest! Dansen, zingen, lachen en springen! Een lekkere pannenkoek van het Oudercomité maakte het helemaal compleet. Dankjewel lieve ouders!

Zo trokken we met een grote glimlach en leuke herinneringen de klasdeur achter ons dicht. 


En dus is deze week achter de rug, we weten al wat volgende week in petto heeft: vakantie! 

Tot in maart, arrividerci!