Week 31

"Overal schaapjes!"

Met de eerste week van mei achter ons, razen we door deze maand. Als we heel goed kijken, zien we onze Eerste Communie al dichter en dichter komen! Natuurlijk zijn we daar veel mee bezig, maar lezen jullie mee wat we nog allemaal deden deze week? 


Maandag startten we zoals altijd met een rondje "Wat heb ik gedaan dit weekend?". Meester testte ons achteraf ook om te kijken of we ook naar elkaar luisterden. Want vertellen is leuk. Maar als niemand luistert, is er ook niet veel aan... Gelukkig scoorden we tien op tien op zijn quizje! Hieronder kan je bewonderen wat we allemaal deden! Zoals je kan zien, konden we weer een heleboel vertellen! 

Eens we uitverteld waren, en dat duurde wel even, gingen we aan de slag met de grote klok! Even herhalen: uur en halfuur. We flitsten ook klokken aan het bord. Dat konden we zonder fouten! 

We mochten om beurten gaan schrijven bij meester. We moesten woorden overschrijven en we moesten ook woorden schrijven die we maar kort te zien kregen. Meester lette extra op onze pengreep. Dit kunnen we allemaal al behoorlijk goed, hoor! 

Voor de fruittijd herhaalden we nog even onze begrippen van Meetkunde: punt, rechte lijn, gebogen lijn, gebroken lijn, evenwijdige lijnen, loodrechte lijnen, spiegelbeeld, ... wat kunnen we al veel! 

Nadat we Karrewiet hadden gekeken na fruittijd, werkten we enkele vraagstukken af in verban met geld betalen en geld teruggeven. We letten goed op dat we ons niet vergisten tussen euro's en eurocenten. Dat kan wel eens een groot verschil maken! 

We werkten ook nog in ons spellingschrift. Daarna kwamen onze buddy's van het 5de en van het 6de leerjaar om te lezen. Dat hadden jullie misschien al gezien op onze Facebookpagina? Kijken jullie ook naar de 'verhalen'? Daar zie je regelmatig al een leuke foto verschijnen! 

Met enkele leesboekjes als voorgerecht, trokken we naar de eetzaal voor het hoofdgerecht. Smakelijk! 

Na de middag was er tijd voor ons nieuw contractwerk en oefenden we de viering van de Eerste Communie. De tekstjes, de liedjes, het toneeltje, ... het begint allemaal heel goed te lukken! De kriebels beginnen ook stilletjes aan op te komen, zo lang is het ook niet meer! 

Daarna mochten we in de boomhut en in de tuin gaan genieten van de zon met ons bak biebboeken. Heerlijk, zo buiten lezen! Lezen is fijn! 

Om de dag af te sluiten gingen we natuurlijk elk naar onze favoriete keuzehoek: De knikkerbaan, de K'nex, de blokken, de tablets, de computers, ... voor ieder wat wils!


Dinsdagochtend: turnen! We zijn altijd blij als we met meester Stijn mee mogen! 

Eens in de klas, startte onze dagelijkse routine: Mappen op zijn plaats, koekendoosjes/fruitdoosjes/boterhamdozen in de bakken, werkgerief uithalen, Lunaschriftje op de bank, ... en go! We brengen ook telkens de kalender in orde, vandaag is het dinsdag 10 mei! 

Met de fruittijd al in zicht, namen we onze leesboeken van Mol en Beer er nog bij.

Nadat we Karrewiet hadden gekeken toen we terug in de klas waren, namen we onze spellingboeken erbij. We werkten ook nog een les rekenen af en deden enkele luister- en spreekopdrachten. Leuk! We mochten dingen uitbeelden, we deden raad-spelletjes. Spelend leren! 

Na de middag gingen we weer aan het oefenen voor onze Eerste Communie. We hadden ook onze spellen van Stapperdestap mee. Dit mochten we per 3 spelen. Sommigen van ons kenden het spel al goed van thuis, anderen speelden het voor de eerste keer. Wat een leuk spel, met leuke opdrachten!

Om de dag af te sluiten gingen we nog aan het kleuren. We maakten kaartjes om op de stoelen te leggen in de kerk bij de Eerste Communie. Schaapjes, overal schaapjes! Natuurlijk, want de viering staat in het thema van 'De goede herder'! Dat is een mooi verhaal dat we al enkele keren beluisterd en bekeken hebben. 


Woensdag lazen we eerst een verhaal over Mon. Mon is een mol die altijd hard werkt, want zo hoort dat voor een mol! Pam, de gans, denkt daar anders over. Zij werkt niet graag, maar vindt het wel knap dat Mon zo goed kan werken. Zij is dan ook grote fan van Mon! Weer een leuk verhaal, waar vraagjes bij hoorden. Begrijpend lezen, niet gemakkelijk! 

Daarna maakten we samen met meester enkele herhalingsoefeningen van rekenen. Dat betekent... dat er een proefje aan zit te komen! Even controleren: begrijpen we alles? Kunnen we ook alleen, zonder meester zijn hulp, onze oefeningen maken? 

Nog voor het 2de leerjaar erbij kwam, kregen we een proef van spelling op ons bord. 

Na de fruittijd, keken we eerst samen met het 2de leerjaar naar Karrewiet. Onze dagelijkse portie actualiteit op kindermaat. Daarna was het quiz-tijd! Om een nieuw thema in te leiden over dieren, had meester een quiz gemaakt met allerlei leuk en gekke weetjes over dieren! Wisten jullie dat een worm 10 harten had, dat een olifant niet kan springen, dat een struisvogel de zwaarste vogelsoort is, ... en nog zoveel meer! Wauw, wat een wondere wereld! 


Als we donderdagochtend de klas binnenkwamen, stonden onze banken allemaal op de verkeerde plaats. Dat kon maar 1 ding betekenen: we waren van plaats gewisseld! Met onze nieuwe plaatsen, maakten we kennis met onze nieuwe buren. Dat is altijd even spannend, ook al kennen we elkaar natuurlijk al heel goed. Het is toch altijd leuk om een extra babbeltje te slaan met je nieuwe buurman of -vrouw, tot kleine ergernis van de meester soms! Hihi. 

Maar het was ook meteen werkentijd! Vandaag stonden er heel wat proefjes op het programma. We begonnen meteen met een proefje van lezen. We kregen zoals steeds eerst de tijd om de tekst en woorden zelf in te oefenen, daarna moesten we om beurten bij meester gaan lezen. Ondertussen werkten we op onze plaatsen enkele rekenoefeningen af. 

Nu het technisch lezen achter de rug was, maakten we ons klaar voor een proefje begrijpend lezen. Deze keer een leuk verhaal over een bij en over een pim pam poentje! Maar de bij lette niet goed op, en vloog met zijn kop, recht op... een paal! Ai toch! 

Om de proeven-voormiddag af te sluiten maakten we nog een proefje van rekenen. Jawadde, dit kon tellen! De middagpauze hadden we nu wel dubbel en dik verdiend!

Na de middag werkten we eerst en vooral onze contractwerkjes af. Dat betekende natuurlijk ook dat we op de tablets mochten! We konden oefenen met LunaLetters of op Scratch! 

Hierna oefenden we nog maar eens onze Eerste Communie in. Repeteren, repeteren, repeteren! We willen er echt het beste van maken, en het komt nu steeds dichter bij! 

Om af te sluiten gingen we alvast van start met Vaderdag. Een beetje vroeg? Ja, hoor. Maar met de drukke weken voor de boeg en een schoolfeest op het einde van het jaar, willen we ruim onze tijd nemen om alles goed te doen! Natuurlijk kunnen we hier nog niets over verklappen. Dus, sssst!


Op vrijdag mogen we ook steeds gaan turnen. Maar voordat we naar te turnzaal trokken, staken we eerst de handen uit de mouwen! We werkten in onze Luna-schriftjes en mochten bij meester geen minuut-rekenen. In 1 minuut proberen we zoveel mogelijk rekenoefeningen te maken. Deze keer was het alleen + en - tot 10. Dat kunnen we natuurlijk al goed! 

En toen... naar meester Stijn! 

Na de fruittijd luisterden we naar een nieuw verhaal van Mol en Beer. Dat wil zeggen dat we met een nieuw themaatje beginnen. Stilletjes aan komen we aan onze laatste thema's van dit schooljaar. Ook voor rekenen werkten we al in ons laatste werkboekje. Wat hebben we al veel gedaan! 

Met het tweede leerjaar erbij werkten we rond de oorlog. Met het conflict in Oekraïne komt het (nog) steeds meer in het nieuws. Belangrijker dan oorlog, is vrede. We vertelden elkaar hoe wij vrede zouden maken, maar ook hoe vrede op school kan werken. En welke Axendieren kunnen ons daarbij helpen? Een leuke babbel-les, waar we veel leerden door te luisteren naar elkaar. 

Na de middag trokken we naar de turnzaal. Het was terug tijd voor de leesmandjes! Hoera! Dat doen we zo graag!


En dus is deze week achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft!       

Tot dan, arrividerci! 🐱‍👓