Week 4

"14 verschillende jongens en meisjes, 14 verschillende 

talenten!"

Ook nu de herfst stilletjes aan in het land is, en ook officieel begonnen is, proberen we de klas te verwarmen met ons goed humeur en harde labeur! We proberen zonnetjes te zijn wanneer die buiten ontbreekt. Dat lukt aardig! Lees maar mee!

🌜Maandag

Op de eerste ochtend van de week luisteren we eerst naar elkaars avonturen van tijdens het weekend. Er werd weer heel wat gefeest en geravot, gerust en lekker gegeten! We babbelen er natuurlijk niet zomaar op los. We luisteren naar elkaar en letten er op dat we juiste zinnen en woorden gebruiken. Gisteren, eergisteren, ochtend, avond, ... we proberen ze zonder fouten te gebruiken!

Eens uitgetaterd, maakten we het rustig. We luisterden naar het Onze Vader en leerden de gebaren die erbij horen. Sommigen van ons konden al enkele zinnen meezeggen/-zingen. Een mooi gebed, waarbij we het regelmatig rustig zullen maken. 

Dan was het tijd voor de eerste taalles. Daar herhaalden we het woord 'beer', dat we vorige week leerden. Vandaag namen we een kijkje naar de kop, de buik en de staart van het woord. We leerden de gebaren bij de 'b', de 'ee' en de 'r' en gingen aan de slag in ons werkboek. 

Tijdens de rekenles herhaalden we alles wat we al leerden in het eerste leerjaar. Want na de speeltijd was het tijd voor een eerste proefje. Jawadde, het was al zover! Maar we deden het allemaal met glans. Iedereen kon vlotjes mee!

Nadat we het woord 'beer' hadden leren lezen en kenden van kop tot buik en staart, leerden we ook de schrijfletters. Luna nam ons mee met haar raket en we gingen aan het oefenen in ons schriftje! Start, stop, kometen ontwijken, ... het is dagelijkse kost in het eerste leerjaar!

Voor de middag kregen we nog ons nieuwe contractwerk, waar we direct mee aan de slag gingen. 

In de namiddag vertelde meester ons over de 5 levensbehoeften. We zochten zelf naar voorbeelden bij elke behoefte. We spraken over voeding, kledij, woning, vrije tijd en verzorging. We stonden ook even stil wat het betekende voor sommige kinderen wanneer een van deze vijf wegvalt. Er hoorde ook een werkblad bij.

Met het tweede leerjaar erbij, sloten we de dag af met een klasgesprek over Autoloze Zondag. Met de verkeersweek die nog maar net gepasseerd was, maar de Week van de Mobiliteit die nog steeds bezig was, vertelden we elkaar hoe belangrijk het is dat we in een veilige omgeving kunnen fietsen. De fietser zou koning moeten zijn op de baan, daar waren we het over eens! Om dit kracht bij te zetten, maakten we kunstwerken over de fiets.


πŸ¦– Dinsdag

Deze ochtend startten we met een korte 'briefing' in de kring, waarna we naar de hoeken mochten uitvliegen. Vandaag werkten we een hoek af, morgen schuiven we door. Zo komt iedereen wel eens in elke hoek deze week. Ook deze week konden we op de tablets of op de computer. Maar er waren ook weer de duploletters en ons Lunaschriftje. Daarnaast konden we ook bouwen met de blokken of aanzichten oefenen met een spel. Tof, tof, tof! 

De rekenlessen stonden vandaag in het teken van het leren schrijven van de cijfers 1, 2, 3 en 4. Eerste maakten we de cijfers na met lego. Zo ontdekten we de moeilijkheden. Daarna gingen we aan de slag in onze rekenboeken. 

We werkten ook een lesje spelling af over de schrijfletters van 'beer'. Niet gemakkelijk, zeker niet wanneer de lijntjes korter bij elkaar staan of wanneer de hulplijnen verdwijnen. Maar oefening baart kunst. Zelfs tegen het einde van de les ging het al bij velen heel wat vlotter! 

Om de letters en het woord 'beer' nog meer in te oefenen, was er een leeslesje. Hier mixten we de letters tot nieuwe woorden. Kopje veranderen, staartje veranderen, ... wat maakt dat een groot verschil! We konden zo al vele nieuwe woorden maken. 

Nog even werkten aan onze contractwerkjes, en dan was het tijd voor het middageten. Smakelijk! 

In de namiddag kregen we een oefening voorgeschoteld over de levensbehoeften, die we gisteren bespraken. Deze keer moesten we helemaal alleen aan de slag. Wie had er alles goed onthouden? Voor degenen die klaar waren, lag er een kleurplaat klaar. De symbolen van de 5 levensbehoeften konden we zo nog eens extra bestuderen. 

Binnen het thema 'Wie ben ik?', maakten we nog onze eigen figuurtjes zoals in het spel 'Wie is het?'. Hierbij letten we vooral op dingen die ons typeren. Welke kleur ogen heb ik? Welke kleur zijn mijn haren? ...

Na koektijd kwam het tweede leerjaar ons weer vergezellen. We gingen verder met ons themaatje over dinosaurussen. Wisten jullie trouwens dat ze ook in het 3de leerjaar met dino's bezig zijn? Wat een toeval! Wij leerden hoe een fossiel ontstaat en keken hoe wetenschappers het skelet van een T-Rex helemaal in elkaar puzzelen. Fantastisch. We verbaasden ons dat deze dieren effectief op onze planeet geleefd hebben! 

Met die verwondering trokken we naar huis. Hopelijk komen we geen dino's tegen in onze dromen... of het zou een hele schattige moeten zijn! 


🐢 Woensdag

Om te starten, gingen we verder met het hoekenwerk. Een plaatsje doorschuiven en beginnen maar! 

In de taalles die er op volgde, legde meester uit wat 'klikklak-boekjes' zijn. Hiermee kunnen we woorden maken en gemakkelijk wisselen van kop, buik of staart om zo nieuwe woorden te vormen! Wat leuk! 

Vandaag waren de cijfers 0 en 5 aan de beurt tijdens de rekenles. Van de lego naar ons werkboek, ook vandaag ging dat vlot! We schreven de cijfers van 0 tot 5 zonder fouten. 

Nog voor de fruittijd werkten we een werkblad af van taal, om de woorden die we tot nu toe leerden verder in te oefenen. We mochten ook om beurt bij meester gaan om te lezen. Een beetje spannend. Maar we kenden onze woordjes en letters goed, hoor! 

(wisten jullie trouwens dat het Tutti Frutti-project start in oktober? Dan krijgen we lekker fruit van school op woensdag!)

Na onze drankjes, mochten we in de kring gaan zitten. Meester had een balans bij. Hiermee kunnen we verschillende voorwerpen vergelijken naar gewicht. Wat weegt meer of minder? We zochten het uit! Ook probeerden we sommige gewichten aan te vullen tot ze even zwaar waren. 

Nog wat werken aan onze contractwerken en dan kwam het tweede leerjaar eraan! Zij brachten vandaag 2 studenten mee van de Vives. Samen werkten we onze kunstwerken in verband met 'Fietser koning' af. 


β›ˆοΈ Donderdag

Op deze laatste zomerdag- en wat was het een zomerdag achteraf gezien! - mochten we meteen onze kuiten insmeren om te gaan sporten! Samson en Gert zongen ooit 'Ik wil 's avonds ook wel ochtendgymnastiek!'... Zo denken wij er ook over! We zijn altijd enthousiast om te gaan sporten! 

In klas, lagen er splinternieuwe 'jungleboxen' te blinken op onze banken. Deze jungleboxen, met aapjes en noten en banaantjes en allerlei andere symbolen, zullen ons helpen bij het rekenen! Helemaal in het thema van onze rekenboeken. Hoera! Wat waren we blij! En meester misschien nog het meest van ons allemaal! Nieuw materiaal geeft goesting in leren! 

De jungleboxen kwamen meteen van pas in de les die hier op volgde. We vergeleken cijfers, getalbeelden en hoeveelheden en schreven de symbolen 'gelijk aan' en 'niet gelijk aan'. Deze hadden we ook al ingeoefend tijdens ons contractwerk. Het ging dus al behoorlijk vlot! Om het lesje af te sluiten, en om nog even te genieten van de zon, gingen we naar buiten voor een spelletje! Wie kon als eerste bij het juiste cijfer of getalbeeld gaan staan? 

We konden gewoon lekker buiten blijven, want daarna was het tijd om ons fruit op te eten en te spelen!

Na de speeltijd, na onze drankjes, gingen we in de kring zitten om verhalen te vertellen. We kregen verschillende prenten die we in een bepaalde volgorde moesten leggen. Aan de hand van deze volgorde verzonnen we samen een verhaal. We letten op dat we mooie zinnen gebruikten en dat het een mooi verhaal werd. 

Hierna werkten we in onze rekenboeken een lesje af over hoeveelheden tot 5. 

Voor we naar de eetzaal vertrokken, maakten we nog kennis met Beer Snoet, Beer Snoet met de hoge hoed. Hij is de neef van Beer en kan heel goed rijmen! Hij leerde ons rijmen en dichten, waarna we zelf ook gingen rijmen in onze werkschriften. Met stickertjes duidden we aan of de zinnen rijmden of niet. Om nog extra te oefenen op rijmwoorden, had meester een memory gemaakt. Even nadenken: we moesten 2 kaartjes zoeken met woorden die rijmen! Niet eenvoudig!

Na de middag werkten we verder tijdens de les Muzische Vorming rond het thema Verkeer. Deze keer namen we 'de trein' onder handen. Eerst maakten we klankverhalen met alle geluiden in en rond de trein. We maakten onze eigen kepies, en werkten samen aan een locomotief! Hier hebben we grootse plannen mee, let maar op! Tuut tuut, weg zijn wij! 

Om de dag af te sluiten, sloten we ook ons eerste thema van godsdienst af. Ik mag er zijn! Dat zullen we zeker onthouden. Jezus houdt van iedereen, iedereen heeft talenten, iedereen is verschillend, iedereen is welkom. Wat hadden we een mooi thema! 


πŸ•ŠοΈ Vrijdag

Deze ochtend trokken we weer naar verschillende hoeken om onze letters en woordjes in te oefenen. De afwisseling is fijn en zo beginnen we de dag op rustige maar leuke manier! Juf Kyana kon ons op deze manier ook rustig leren kennen. Zij komt vanaf vandaag op sommige dagen een kijkje nemen in de klas. Na de herfstvakantie zal ze ook lesgeven, leuk! Ze zit in het 2de jaar van de lerarenopleiding en daar willen wij graag aan meewerken! 

In de rekenles hierna, maakten we een grondplan van de klas. De bedoeling was om onze eigen foto op de juiste plaats te leggen. Hierbij vertelden we wie er links en rechts van ons zat. Daarna gaven we elkaar opdrachtjes om elkaar door de klas te loodsen. We haalden onze beste GPS-stemmen boven en brachten iedereen tot bij de eindbestemming. 

Voor we de leeuwentijd in doken, gingen we voor de laatste keer mee met meester Tom. Volgende week is meester Stijn terug! Wat zijn we blij dat hij terug is. Maar we hadden ook hele fijne weken met meester Tom. Dankjewel, Tom!

Na de speeltijd, was het tijd voor een nieuw woordje! Nu we Mol en Beer kennen, is het tijd voor hun beste vrienden! Vandaag leerden we An kennen! An is het beste vriendje van Beer, en nu ook van ons! Nadat we oefeningen maakten op het herkennen van het nieuwe woord, leerden we ook de letters 'a' en 'n'. Volgende week leren we het schrijven, maar eerst nog wat oefenen op de nieuwe letters en het nieuwe woordje. 

Om de voormiddag af te sluiten, zongen we nog eens over de 7 dagen van de week. Van maandag tot zondag, we kennen ze allemaal! Dit lieten we zien door op een werkblad en met een leuke memory! 

Na de middag stond er maar 1 taak op het programma: onze voertuigen afwerken! Met onze schorten aan, gaven we ze de mooiste kleuren! Wie niet aan de beurt was, mocht een spel spelen, puzzelen of lezen. Er was ook tijd om op de tablets of aan de computers te werken. Een leuke afsluiter van de week! 


🎬 [-Einde aflevering 2-] πŸŽ¬   

⭐ Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar β­   

🎞️ [...To be continued...] πŸŽžοΈ