Week 33

"Dat staat als een paal boven water!"

Daar is juni, daar is de zon! Na een natte, wisselvallige meimaand, is juni daar met hopelijk meer zon en warmte! Wij begonnen deze maand alvast met een hele hoop avonturen in het 1ste leerjaar, lees je mee? 


We konden de week nog eens starten in de zithoek en vertellen over ons weekend. Velen van ons vertoefden buiten en hebben duidelijk genoten van de eerste zomerse dagen! Meer van dat, als je het ons vraagt! 

Daarna vertelden we elkaar over de opdracht die we meekregen in ons Eerste Communie-zakje. We leerden het 'Onze Vader' aan onze broers, zussen, neven, mama's, papa's, oma's, opa's, ... Enkelen van ons werden zelfs begeleid door een saxofoon of een klarinet! Wauw! We zongen samen in klas ook nog eens het 'Onze Vader', met de bijhorende bewegingen. We kregen ook een nieuwe opdracht mee. We mogen deze keer een dobbelsteen knutselen. Als we hier dan mee dobbelen, kunnen we het stil maken bij een liedje, een gebedje, een verhaal, ... We zijn alweer benieuwd naar de verhalen hierover die we volgende week kunnen vertellen!

Uiteraard, - moet het nog gezegd of geschreven worden? - was er ook deze week weer veel aandacht voor lezen. Meester toverde allerlei spelletjes uit zijn hoed, maar we kregen ook een leesbundel waar we elke dag in lazen. Af en toe mochten we ook bij meester gaan lezen. In deze laatste maand proberen we de laatste foutjes er uit te halen, zodat we een zomer tegemoet kunnen gaan met veel leesplezier! 

We sprongen tijdens de lessen wereldoriëntatie een nieuw thema in: Drip Drop Drup! We zullen tijdens dit thema meer te weten komen over water: waar komt het vandaan? Waarom hebben we water nodig? Zijn er verschillende soorten water? Is er voldoende water? Wat is water eigenlijk? ... We weten misschien al veel over water, maar we zullen ook weer heel wat nieuwe dingen leren en ontdekken. Dat staat als een paal boven water! 

In de keuzehoeken sloten we onze eerste dag van de week, en de laatste dag van de maand mei rustig af. Laat juni maar komen! 


In de lessen godsdienst luisterden we naar verschillende verhalen. We haalden het verhaal van 'Jezus bij de kinderen' van onder het stof, dit verhaal kenden we al van in het begin van het schooljaar. We maakten er een eigen verhaalplaat bij en probeerden de gevoelens van de personages duidelijk te maken. We vroegen ons ook af of Jezus ooit kwaad was. Of was hij wel eens bang? Of droevig? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat Jezus gelukkig zou zijn? Daarnaast luisterden we ook naar Jakhals en Giraf. Giraf probeerde te achterhalen hoe anderen zich voelen, door ze "binnenstebuiten" te keren... 

In het hoekenwerk van deze week draaide het allemaal rond water, lees je even mee? 

- In de iPadhoek oefenden we verder op begrijpend lezen. Welk woord hoort bij de foto? 

- In de computerhoek rekenden we met de weegschaal. Hoeveel moet ik erbij doen om evenveel te hebben? 

- In de leeshoek lazen we over de zee en over ander water. Natuurlijk hoorden daar vragen bij om te kijken of we alles goed begrepen!

- In de schrijfhoek schreven we moeilijke woorden in de juiste emmer. Dat woord klinkt zoals ...?

- In de stille hoek mochten we een doodle maken over water. Dat is een kleurplaat met allerlei kleine tekeningen. 

- In de zithoek speelden we een letterspel! Wie maakt de meeste woorden? Wie maakt het langste woord?

- In de knutselhoek maakten we een mini-aquarium. Blub!


Na het harde werk op donderdag, begonnen we in de namiddag ook met de verrassing voor de papa's en de pluspapa's! Natuurlijk kunnen we hier nog niet te veel over vertellen... Dus net zoals we de (plus)mama's vorige maand nieuwsgierig hebben gemaakt, doen we dat hier ook deze maand met de (plus)papa's. Geen paniek: als je de foto's bekijkt, zal je nog niets te weten komen! Spannend, hé!


Vrijdag speelden we tijdens de les spelling een bordspel. Dat oefenden we eerder deze week ook al in! Op een speelse manier herhalen we verschillende woorden en hun schrijfwijze. We letten extra op het schrijven van de juiste verbindingen. 

Tijdens de lessen rekenen herhaalden we splitsen, optellen tot 20 en aftrekken tot 20. Eerste werkten we samen in ons rekenboek, daarna mochten we zelf verschillende opdrachten maken.

Om af te sluiten werkten we nog wat verder aan het verrassingspakket voor de (plus)papa's... Sst!



Zo, we trekken de deur van deze week achter ons dicht. We zijn al benieuwd wat er achter de deur van volgende week schuilgaat!   


Tot dan!