Week 12

Hoera voor Nora! Gelukkige verjaardag!

"Ik weet waarom het geen school is. Want juffen en meesters moeten ook nog naar school!"

Jawaddedadde! Het leek alsof we gisteren de eerste schooldag achter de rug hadden, en het is al bijna december! De laatste week van november vlogen we er weer in, in het eerste leerjaar. Lezen jullie mee wat er allemaal gaande was? 


We startten met ons wekelijks babbeltje over het weekend. Geen lang weekend deze keer, maar wel weer heel wat te vertellen! We keken naar 'K2 zoekt K3', maar ook naar de 'Titanic'. We maakten een wandeling in het donker. We speelden nieuwe spelletjes op de Nintendo Switch. We aten pannenkoekjes. Maar we zijn vooral blij dat Jarne weer in de klas was! We zijn nu bijna weer voltallig, hopelijk kunnen we dat zo houden! We doen er alleszins alles aan, samen sterk! 


Na onze vertelling vlogen we in het werk. We begonnen met een rekenles: optellen en aftrekken tot 7! Dit ging bij sommigen al erg vlot, dus was er wel tijd voor een spelletje om af te sluiten. Om-ter-hoogste kaarten is een van onze favorieten! 

In de godsdienstles die daarop volgde, maakten we kennis met Giraf en Jakhals. Giraf is iemand die heel goed kan verwoorden hoe hij zij zich voelt en wat ze verwacht. Ze luistert ook graag naar anderen. Jakhals daarentegen, is iemand die steeds kwaad wordt op anderen en de schuld op iemand anders steekt.  Zij zullen ons helpen om sommige verhalen beter te begrijpen en om personages beter te leren kennen. Aangename kennismaking! 

Na fruittijd mochten we spijtig genoeg de jongens en meisjes van het 6de leerjaar niet verwelkomen. Nu corona weer de kop komt opzetten, houden we liever de klassen gescheiden. Maar dat betekende niet dat er geen contractwerk was, hoor! We werkten hard en konden in de plaats van op de computer, op de iPad oefenen. Ook leuk!

Vorige week leerden we 'weg' lezen. Nu was het tijd om het woordje ook te leren schrijven. Luna loodste ons van start naar finish, rond de kometen. Niet gemakkelijk, die letters 'w' en 'g'! 

Voor we aan tafel konden aanschuiven, was er nog een lesje meetkunde. We bouwden blokkenbouwsels na, wat niet gemakkelijk was! Daarna mochten we zelf een bouwsel maken en fotograferen. Iemand anders uit ons groepje moest dan uitzoeken vanwaar de foto getrokken was. Niet spieken, natuurlijk!

In de namiddag verdiepten we ons in de waterkringloop. Van zee tot wolk, en vice versa! We bespraken ook nog eens enkele leuke en minder leuke prenten die met water te maken hebben. We waren het niet altijd allemaal eens, maar iedereen kon goed vertellen wat hij of zij er van dacht. Leuk!

Onze maandagen sluiten we steevast af met een hoek(en) naar keuze. Ook vandaag. Maar eerst kwam er nog een speciale gast in de klas... Omdat het voorleesweek is, kwam directeur Stijn een verhaal voorlezen in de klas. Hij vertelde ons het verhaal 'Een muis kan geen optocht zijn'. Een leuk en grappig verhaal, waar in gerijmd en geteld werd. 

Tijdens deze voorleesweek leest meester Ewout natuurlijk ook wat meer verhalen voor dan anders. Vandaag vertelde hij over een superheld. Niet over Superman, of Batman, of Spiderman... ook niet over Mega Mindy... Het verhaal ging over Plasman! Wat die goed kon? Hihi...!



Dinsdag was er geen school. Joepie! Lang slapen en heel de dag in onze pyjama rondlopen! Meester vroeg of we wisten waarom het geen school was. Natuurlijk wisten we dat! De juffen en meesters moesten zelf een dagje naar school. Hopelijk zijn ze braaf, anders moeten ze aan het STOP-bord staan! 



En zo was het meteen woensdag wanneer we terug op school aankwamen. 

We startten rustig met een korte sessie schrift en gingen daarna aan het lezen! Aan de hand van een herhalingsbundel en ons leesboek, oefenden we alle letters en woorden die we tot nu toe al leerden. Om beurten mochten we bij meester laten zien hoe vlot we al kunnen lezen! 

In de rekenles gingen we aan het meten met water! Dit paste precies in onze lessen van wereldoriëntatie! We zochten uit hoeveel bekers, glazen, tassen, ... we nodig hadden om eenzelfde fles te vullen. Maar we deden ook de omgekeerde oefening: Hoeveel glazen kan ik vullen met een bepaalde fles? We kwamen erachter de de grootte van de fles of het glas een verschil maakt in hoeveel of hoe snel we iets kunnen vullen. 

Na de speeltijd, dompelden we ons (bijna letterlijk) verder onder in de waterwereld. In verschillende hoeken maakten we kennis met water. We maakten schrijfpatronen, zochten silhouetten, speelden een memory, oefenden op nieuwe begrippen, ... 

Het verhaal van vandaag? 'Het grote poep-mysterie!'. Hihi, eikes!



Donderdagochtend: opwarmen met Luna, we schreven en werkten ons contractwerk af. 

Tijdens de rekenlessen werkten we vandaag tot 8! We splitsten tot acht, maakten getallenrijen tot acht, oefenden op de rangorde tot acht, en lieten Thor de Alligator los op hoeveelheden tot acht. Een hele boterham! Natuurlijk deden we dit niet aan één stuk door, er was afwisseling in de vorm van leeslesjes en andere spelletjes.

We leerden tijdens die leeslessen een nieuw woord: 'muur'. We rijmden op muur, keken wat er past bij muur, vertelden over muur en deden onze vertrouwde spelletjes om het woord beter te leren kennen. En zo konden we ook deze week een nieuw woord aan onze woordlijn hangen! 

In de namiddag maakten we ook een filmpje voor Nora. Het was een speciale dag voor haar, want ze was jarig. Maar spijtig genoeg zit ze in quarantaine en konden we haar verjaardag niet vieren in de klas. Maar we zouden het 1ste leerjaar niet zijn, als we niet iets speciaal zouden doen voor haar! We verrasten haar met een leuke video. Gelukkige verjaardag, Nora! 

Tussendoor konden we de benen loszwieren in de turnzaal bij meester Stijn. 1, 2, 3, hop!

Ook vandaag was er weer een gek verhaal. Meester las voor uit 'De koning en de kok'. Wat hebben we weer gelachen! 



De laatste dag van de week startten we met het schrijven van ons laatste nieuwe woordje: 'muur'! Ons momentje schrift stond dus helemaal in het teken van dit woord. Eerst vloog Luna met ons rond en daarna gingen we aan de slag in het schrift. 

In de rekenlessen werkten we verder tot 8. We splitsen, maar gingen ook optellen en aftrekken tot 8! Ook nu had meester weer een gekke PowerPoint klaarstaan om de sommen in te oefenen. Grappig! 

Na de speeltijd namen we ons Mol en Beer-leesboekje erbij en lazen we het verhaal van 'Moes en Jaap op de muur'. Eerst lezen we samen met de meester, daarna mogen we met onze buur aan de slag. Natuurlijk oefenden we ook nog onze woorden en letters tijdens een spelletje of tijdens het 'flitsen' aan het bord. 

Na de speeltijd namen we tijd om alles af te werken en luisterden we naar het verhaal van Roodkapje... het is te zeggen, een versie ervan! In 'Een kat, een hond, een meisje met een rood kapje, eieren die ontploffen en de kleerkast van grootmoeder' keken we op een andere manier naar het verhaal. Leuk hoor! 

In de namiddag was er eindelijk nog eens tijd voor onze geliefde 'leesmandjes'. We gingen aan de slag met rekenen en taal. Kleuren op code, memory, domino, bingo, ... voor ieder wat wils! Weer een leuke afsluiter van een drukke week! 



Deze week is achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft! 

Tot dan, arrividerci!