Week 10

"I want to fly away. Yeah yeah yeah!"

Na een heerlijk weekje vakantie, maakten we ons klaar om er weer in te vliegen! Dit deden we niet met meester Ewout, hij maakte plaats voor juf Kyana. Maar ook met juf zetten we onze beste beentjes voor. Aan de lijn... klaar... start! Lezen jullie mee hoe november uit de startblokken schoot? 

🌜Maandag

Na de vakantie hadden we natuurlijk veel te vertellen. Dit deden we naar goede gewoonte in de kring. Lekker knus in de zeteltjes, luisterden we naar de avonturen die iedereen beleefd had. Zo te horen had iedereen het naar zijn of haar zin gehad en waren de batterijtjes opgeladen om terug van start te gaan. Let's go! 

Maar voor we konden starten, werd er al op de deur geklopt! Hoog bezoek, want de schepen van jeugd en de voorzitter van de jeugdraad van Torhout stonden aan de klas. Zij kwamen ons vertellen dat ze het ontzettend belangrijk vinden dat wij gezien worden in het verkeer, zeker nu de donkere dagen eraan komen. Daarom gaven zij aan elk van ons een fluo-hoesje voor over onze boekentas. Ze lieten zien dat een fluo-vestje alleen niet altijd volstaat, wanneer we onze boekentas op de rug dragen. Daarom zijn deze fluo-hoesjes een hele leuke, mooie en veilige extra! Dankjewel Stad Torhout!

Hierna gaf juf Kyana haar eerste les. Ze vertelde ons het verhaal van Samuel die van God de opdracht kreeg om een nieuwe koning te zoeken, hij vond die in David. Koning Saul was namelijk geen goede koning, want hij dacht alleen aan oorlog voeren. We spraken samen met juf Kyana wat een goede koning nu precies is. Nadat we ook naar het verhaal geluisterd hadden, besloten we dat een koning vooral een groot hart moet hebben. Een koning is niet per se de grootste of de sterkste. 

Bij meester Ewout werkten aan de hoeveelheden tot 10. Eerste leerden we de cijfers 8, 9 en 10 correct schrijven. Daarna had meester een leuke PowerPoint om de getallenas tot 10 in te oefenen. Dit oefenden we ook verder in met onze werkschriften en met leuke werkblaadjes. Een leuke start! 

Na onze drankjes en na Karrewiet, testte meester of we onze woordjes nog kenden. Voor de vakantie hadden we het woordje 'mus' nog maar geleerd. En ja hoor! We kenden onze woordjes nog heel goed! We waren dus klaar om het woord 'mus' ook te leren schrijven! Met Luna vlogen we van hot naar her, om zo de letters 'm', 'u' - een nieuwe! - en 's' te vormen. Natuurlijk oefenden we dit ook in onze spellingboeken in. In een mum van tijd, was het middag!

Na de middag nam juf Kyana ons mee in de wereld van 'Knabbel'. We stonden aan de start van een reis door de wereld van eten en drinken. Dit thema zullen we komende weken helemaal uitpluizen! We leerden al over gezonde voeding en voeding die niet zo gezond is. We probeerden fruit en groenten van elkaar te onderscheiden. We zochten uit wat we in de ochtend eten, wat we 's middags eten en wat er 's avonds op ons bord ligt. Jammie!

Na de koektijd, schoten we in actie voor het grootouderfeest! Volgende week nodigen we namelijk alle oma's en opa's uit voor een feest! Sinds lang kunnen we dit nog eens laten doorgaan in het zaaltje. Weet je nog wel, corona... Maar dat laten we nu achter ons en we gaan er een heus feest van maken! Met juf Kyana oefenden we ons dansje in. "I want to fly away, yeah yeah yeah!"


🦖 Dinsdag

We begonnen de dag in de kring. Juf Kyana vertelde ons een verhaal over 'De drie vogels'. Het was een triest verhaal, want de mama van de vogels werd ziek. Uiteindelijk was de mama zo ziek dat ze stierf. Ondanks dat het een triest verhaal was, vonden we het toch een mooi verhaal. De mooie prenten, de mooie zinnen, ... Aan de hand van dit boek vertelde juf ons over Allerheiligen en Allerzielen. Met tranen en pluimen, toonden we aan elkaar wat ons droevig maakt. Maar ook wat ons blij maakt.

Hierna haalden we onze leesboeken boven. We lazen per twee over 'Mus en de tor'. Sommigen van ons mochten bij juf Kyana in de zithoek zitten om te lezen. 

Voor we naar buiten mochten voor de fruittijd, splitsten we in onze rekenboeken nog tot 6. Eerst met noten in de kring, daarna met onze jungleboxen op onze bank, om uiteindelijk helemaal alleen aan de slag te gaan in onze rekenboeken. 

Ook met juf Kyana kijken we na fruittijd naar Karrewiet terwijl we onze drankjes mogen drinken. Daarna leerden we een nieuw woord! 'vis' is deze week aan de beurt! Na beer en mus, is dit het volgende dier in de rij! Zinnen maken met 'vis', luisteren naar het woord 'vis', ...  aan de hand van gekende oefeningen leerden we het woord 'vis' herkennen en lezen! Stickers kleven hoorde daar natuurlijk ook bij!

Nog een laatste keer rekenen voor de middag. Nu we al vlot kunnen rekenen tot 5, bouwen we stilletjes aan op tot 10. Vandaag op het programma dus optellen tot 6! Eerst zaten we met juf Kyana in de klas om met concreet materiaal te rekenen. Daarna gingen we aan de slag in onze werkschriften. Tussendoor mochten we om beurten naar de computer. Daar hielpen leerlingen van het 6de leerjaar ons met inloggen op Kabas. Bij sommigen lukte dit al behoorlijk, anderen hebben nog tijd nodig om te oefenen! Elke week zullen de leerlingen van het 6de komen, om ons hierbij te helpen. Wat lief!

Na de middag gingen we weer aan de slag met het thema 'Knabbel'! Tijd om te proeven! We proefden dingen die we lekker vonden, maar ook dingen die met opgetrokken neus moesten kauwen... Zo aten we appel, druif, radijs, chocolade, chips, ... We probeerden te vertellen hoe het proefde. Was het zoet? Of was het zuur? Proefde het bitter? Of was het zout dat ik proefde? Het was niet altijd gemakkelijk om te vertellen wat we bedoelden. Al die moeilijke woorden! 

We leerden ook om onze handen goed te wassen. Want na al het proeven, waren onze handen natuurlijk een beetje vies! Met verf en handschoenen, namen we de proef op de som. Van wie bleef er geen witte handschoen meer over?!

Om de dag af te sluiten oefenden we verder op ons dansje voor het grootouderfeest. Samen juf Kyana trokken we naar buiten om de pasjes nog wat meer in te oefenen. Meester ging ondertussen in de klas aan de slag met de jongens en meisjes van het 2de leerjaar. Zij knutselden aan de decoratie. Het belooft een mooi en leuk feest te worden!


🐶 Woensdag

Vandaag mocht meester nog eens voor de klas staan! Joepie! Eerst leerden we Giraf en Jakhals kennen. Jakhals is altijd nors en geeft anderen steeds de schuld. Hij weet het steeds beter en snauwt naar anderen dat het beter moet. Giraf daarentegen vertelt hoe zij zich voelt en kan goed verwoorden wat ze wilt. Ze doet dit steeds op een rustige manier. We luisterden naar verschillende verhalen en dachten dan na hoe Giraf of hoe Jakhals zou reageren. Om te besluiten, vertelden we dat we zouden proberen om zoveel mogelijk zoals Giraf te zijn. 

In de rekenles maakten we oefeningen op verschillen tot 6. Al gauw gingen we aan de slag in onze werkboeken. Toen iedereen klaar was, mochten we proberen om een code te kraken! Daarvoor moesten we enkele verschillen oplossen. Aan de hand van de uitkomst konden we het juiste legomannetje leggen, welke samen een code vormden. Leuk! Echte codekrakers zijn wij! Na de speeltijd zouden we hetzelfde doen, maar in de plaats van met verschillen met sommen.

Voor fruittijd, leerden we het woord 'vis' schrijven! Wat volgende woorden elkaar snel op! Veel oefenen, zodat we zeker alles kunnen bijhouden. Gelukkig voorzag meester leuke oefeningen om het woord 'vis' zijn zijn letters in te oefenen. Twee handjes op tafel, twee voetjes op de grond? Potloden netjes in de hand? Schrijven maar!

Om de voormiddag af te sluiten was er nog hoekenwerk. Deze keer mochten we kiezen waar we naar toe gingen. Maar wanneer een hoek volzet was, moesten we ergens anders naartoe. Aan bord konden we goed volgen wie waar aan de slag was. We konden werken met lego, met de blokken of met de duplo. Maar er waren ook de computers, de tablets of onze contractwerken. Leuk! We oefenden de getallen, sommen en verschillen, letters en woorden verder in!


⛈️ Donderdag

Ook na de herfstvakantie, houden we de traditie in ere om op donderdag te beginnen met een uurtje sport! Met meester Tom gaan we verder op ontdekkingstocht doorheen verschillende sporten! Sportkleren aan, veters of plakkers strak gespannen... alles geven! 

In de klas stond juf Kyana ons weer op te wachten voor het vervolg van de dag. Ze vertelde ons eerst wat er ons te wachten stond en daarna mochten we allereerst verder werken aan ons contractwerk

Een klein halfuurtje later, verzamelden we in de zithoek. Juf Kyana vertelde ons over haar bezoek aan de dierentuin. Ze had de apenkooi nagebouwd met blokken, waarbij we enkele oefeningen uitvoerden. Waar moesten we gaan staan om de aap te zien? Van waar konden we alleen de zijkant van de aap zien? Hoe konden we ervoor zorgen dat we de aap niet zagen? Er was ook een zoektocht door de klas. Aan de hand van foto's, gingen we op zoek naar puzzelstukken. Hiermee puzzelden we een klasfoto samen! Supertof! 

Na de fruittijd, maakten we ons klaar om te schrijven in onze spellingboeken. Natuurlijk moesten we eerst onze vingers en handen goed opwarmen. Dit deden we met 'vingertwister'! We moesten onze vingers haast in de knoop leggen om de opdrachten te blijven volhouden! Daarna schreven we de letters van 'vis' en het woord 'vis' ook. 

In de rekenles luisterden we naar een verhaal van twee vrienden die een stuk grond gingen meten door het af te stappen. Natuurlijk was dat niet eerlijk, want de stappen waren niet even groot! We bedachten dat ze beter een lat hadden gebruikt van 1 meter om nauwkeurig te kunnen meten. Wij gingen zelf ook aan de slag met meetstokken van 1 meter. We zochten in de klas wat er precies even groot was als 1 meter. 

Nog voor de middag, namen we onze leesboeken van Mol en Beer. Maar juf Kyana had ook spelletjes voorzien om de letters en de woorden verder in te oefenen. Leuk, hoor! 

Na de middag, werkten we verder voor het grootouderfeest. We maakten een verrassing voor de oma's en opa's, knutselden aan onze 'outfits' en oefenden natuurlijk onze dansjes verder in. We vlogen nog eens weg in onze gedachten!

Om deze korte werkweek af te sluiten maakten we het rustig om nog een stil te staan bij het verhaal van Samuel die een nieuwe koning zag in David. We spraken met elkaar over hoe de verschillende personages zich zouden voelen. Maar we spraken ook over 'oefenen'. Wie iets goed wil kunnen, moet daar best veel voor oefenen! "Oefening baart kunst!"


🕊️ Vrijdag

⚡🛑DE BOOMHUT NOT FOUND🛑⚡


🎬 [-Einde aflevering 10-] 🎬         

⭐ Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar ⭐         

🎞️ [...To be continued...] 🎞️