Week 15

"Onze eerste, eigen, zelfgeschreven nieuwjaarsbrief is

 klaar!"

De kerstvakantie nadert met rasse schreden. Het einde van het jaar is in zicht. Maar ook deze laatste weken werken we naarstig verder in het eerste leerjaar. Lees maar mee wat we allemaal deden!

🌜Maandag

Aan het begin van de week vertellen we elkaar altijd over het weekend. Een rustige binnenkomer. Luisteren naar elkaar, zelf vertellen - of niet, als we daar geen behoefte aan hebben - de week overlopen, de daglijn bekijken. Een goede houvast, die we dus in ere willen houden. Ook dit weekend hadden we heel wat beleefd! Natuurlijk waren er velen van ons naar de kerstmarkt geweest, leuk! 

We bleven in de rustige sfeer, want daarna keken we naar een poppenspel van Mol en Beer. We keken hoe ze een huisje bouwden met planken, lakens, karton, ... tof, zeg!

Nu de vakantie in zich is, moeten we ook enkele proefjes afwerken. Zo maakten we bijvoorbeeld een proefje van spelling en eentje van taalbeschouwing vandaag. Bij het proefje van spelling moesten we letters schrijven, woorden overschrijven en dicteerde meester enkele woorden die we opschreven. Bij het proefje van taalbeschouwing moesten we rijmen, prenten in de juiste volgorde zetten, en laten zien dat we moeilijke woorden nog steeds goed kennen!

In de rekenles werkten we vandaag niet in onze werkboeken. Joepie! Meester had allerlei opdrachtjes voorzien, die we moesten uitvoeren. Sommigen moesten meten, anderen moesten gieten of wegen. We moesten de opdracht steeds tot een goed einde brengen en kregen dan een applausje van de klas. Hihi! We wisten ondertussen al goed welke materialen we nodig hadden voor welke opdracht. Want wegen doe je niet met een meetlaten en gieten doe je niet met een balans! Logisch!?

Om een punt te zetten achter de voormiddag, gaf meester onze nieuwe contractwerkjes. We gingen op verkenning in de nieuwe bundel, maar mochten ook aan de computer of op de tablet werken. 

In de namiddag stond er een belangrijke taak op het programma: de nieuwjaarsbrieven afwerken! Net als vorige week, werkten we met veel geduld de laatste zinnen van de brief af! Onze eerste, eigen, zelfgeschreven nieuwjaarsbrief is klaar! Jawadde! Wat hebben we daar flink aan gewerkt en wat zijn we fier op de resultaten! Nu nog goed oefenen en we zijn helemaal klaar om de show te stelen bij de mama's en de papa's, de oma's en de opa's - of pé's en mé's, moemoes en papoes, opies en omies, ...- tantes en nonkels! Borst vooruit, big smile, want we zijn zo trots als een pauw!

Na de koektijd kwam het tweede leerjaar er tenslotte bij. In deze derde week van de advent maakten we tijd om elkaar mooie dingen te wensen. We trokken naampjes en maakten voor elkaar een mooie kerstkaart of -tekening. We gaven deze af en wensten elkaars iets moois. Soms iets kleins, soms iets groters. Niets om te hebben, maar wel om te zijn of om te doen. Geluk, plezier, een goede gezondheid, veel lachen, veel goals op de voetbal, veel nieuwe dansjes en liedjes, ... we probeerden creatief te zijn!


🦖 Dinsdag

Ochtendrituelen zijn er om in ere te houden! Deze ochtend startten we dus met onze contractwerken. Rekenen, lezen, schrijven, computer of tablet. Alles kwam hier aan bod! 

Daarna was het tijd voor een nieuw verhaal van Mol en Beer! 'Huisje spelen', was de titel. Iets dat wij op de speelplaats ook wel eens doen, leuk! We leerden heel wat nieuwe woorden en vonden het een mooi verhaal! Sint en Piet waren op bezoek geweest bij An en Tom!

Nog voor de speeltijd, gingen we winkelen! We stonden zelf achter de kassa en mochten zelf betalen! Achter de kassa... op de PowerPoint. En betalen... met valse munten, natuurlijk! Maar we leerden betalen met munten van 1 en 2 euro en met biljetten van 5 en 10 euro! Zo leuk! We leerden ook teruggeven, want soms kon er niet gepast betaald worden... 

Na fruittijd, en een frisse neus, oefenden we de nieuwe woorden van het verhaal in aan de hand van verschillende oefeningen. Jawadde, al dat materiaal waarmee Mol en Beer een huisje hebben gebouwd! Sommige materialen kenden we al, andere materialen waren nieuw voor ons. 

We werkten ook nog verder in onze rekenboeken. We oefenden de getallen tot 10 in, want binnenkort zullen we tot 20 leren. Dat betekent natuurlijk dat alles tot 10 vlot moet gaan. Oefenen, oefenen, oefenen! Wie klaar was, mocht een kleurplaat afwerken van Dagobert Duck! Eentje met geld... veel geld! 

Om de voormiddag af te sluiten, doken we de wereld in van ijssculpturen! We probeerden verschillende vormen te herkennen en keken naar een kunstenaar die van een blok ijs een prachtig kunstwerk maakte! Daarna leerden we het woord 'ijs' lezen - natuurlijk!-. We probeerden ook ons eigen ijs te maken. We vulden verschillende potjes met water en zetten het buiten. Hopelijk zal de ijskoude nacht ons water veranderen in ijs! 

In de namiddag gingen we verder op ons ijs- en water-elan! We namen een kijkje waar water eigenlijk vandaan komt. En waar gaat het naartoe? Is het water dat uit de kraan komt hetzelfde water als dat uit de lucht valt? Wat gebeurt er met water als het koud is, of als het net heel warm wordt? We hadden heel veel vragen waar we een antwoord op zochten. Gelukkig kwamen we al heel veel te weten!

Het laatste uurtje stond ook al in het teken van water. Je zou bijna een rode draad beginnen zien in de lessen wereldoriëntatie! Deze keer mochten we samen met iemand van het 2de leerjaar een boot ontwerpen! Eentje om onder water te varen of eentje voor op het water? Eentje met een motor of toch eentje met zeilen? We dachten na, ontwierpen en voerden uit! Supertof! Zeil je voor het eerst...


🐶 Woensdag

Vandaag namen we ruim onze tijd om enkele dingen in te oefenen. Om te beginnen namen we het woord 'ijs' verder onder de loep. We luisterden in welke woorden we de klank 'ij'  of de letter 's' konden horen. We vertelden ook of we deze hoorden in de kop, in de buik of in de staart van het woord. Na de oefeningen in het werkboek, leerden we het woord ook schrijven. Alle letters afzonderlijk konden we al schrijven, het was een kwestie van ze op de juiste manier te verbinden! Fasten your belts, Luna is about to launch! 

Verder stond er een hele boterham, belegd met rekenoefeningen op het menu. We werkten enkele oefeningen klassikaal af, daarna gingen we helemaal alleen aan de slag. Ondertussen rekenden we ook bij meester. Met rustige muziek, dan weer een koptelefoon voor iemand anders, een study-buddy hier en daar, was iedereen in opperste concentratie aan het werk. 

Natuurlijk mocht al dit harde werk beloond worden. Eens we al onze oefeningen hadden afgewerkt, mochten we vrij aan de slag in de verschillende hoeken. Wie wou lezen, kroop gezellig in de zeteltjes, wie wou bouwen kon aan de slag met de lego of met de blokken. Er waren er die liever op de computer of op de tablet verder oefenden. Sommigen gingen naarstig aan de slag in hun contractwerk of in hun Lunaschrift. Natuurlijk waren er ook die liever puzzelden of een spelletje speelden. Leren en spelen à la carte eigenlijk!


⛈️ Donderdag

Een geluksdag vandaag! We startten niet alleen vandaag met een portie sport, ook na de fruittijd mochten we naar de sportzaal met meester San! Deze week was het namelijk weer aan ons om een uurtje extra te turnen! Daar zijn wij natuurlijk niet rouwig om! 

In klas moest er natuurlijk gewerkt worden ook. Dat deden we voor de fruittijd in onze spellingboeken en met het Lunaschriftje. We schreven het woord 'ijs' en zijn letters nog eens. Extra oefening kan nooit kwaad! 

Na het extra turnuurtje keken we Karrewiet en kwamen we even terug op krachten met een drankje. Hierna was het werk-tijd met een proefje van rekenen dat afgewerkt moest worden! Het rapportje komt er aan en daar moet natuurlijk iets op staan. Maar wees gerust, we hebben veel proefjes afgewerkt voorbije maanden. Er zal voldoende lectuur zijn voor mama en papa! 

In de namiddag knutselden we rond Kerst. We maakten onze eigen Rudolf-theelichtjes. Hier kwam weer heel wat geknip en geplak aan te pas. We knipten zijn neus uit en vulden dit op met viltpapier, zodat de rode neus mooi oplicht als het kaarsje brandt. Wat een leuk effect! 

Ook werkten we aan een blockposter. Daarbij maken we elke een stukje van een grote poster. De achtergrond gaven we allemaal dezelfde kleur, maar voor de rest lieten we onze artistieke vrijheden hun gang gaan! Het resultaat, een grote poster, is heel leuk om te zien! Dat was een toffe opdracht! En zo hebben we deze namiddag weer veel getekend, geknipt, geplakt, met wasco gewerkt, ... Wauwie! 


🕊️ Vrijdag

Deze ochtend rekenden we voor de eerste keer tot 20! We leerden de getalbeelden kennen en schreven alle getallen tot 20 al een eerste keer. Met heel de klas werkten we samen om de juiste getalbeelden met de juiste getallen te verbinden én in de juiste volgorde te leggen. Teamwork makes the dream work! Wat een superklas! Ook in onze werkschriften - de nieuwe paarse! - lukte dat al aardig. Tellen en springen met meester ging wat minder vlot. Eigenlijk, té vlot. Hij deed weer eens grappig ging veel te snel of net heel erg traag. Meester toch... 

Hierna volgde ons derde uurtje sport van deze week met meester San. We hockeyden! Niet zo gemakkelijk als het er uit ziet. We deden het gelukkig wel in de turnzaal en niet op het ijs buiten. Want was dat gladdig deze ochtend. Fieuw, opgelet! 

Na fruittijd namen we het woord 'ijs' verder onder de loep. We veranderden kop, buik of staart en maakten nieuwe woorden. Op een PowerPoint sorteerden we de woorden met 'ij' bij het juiste ijsje. Kwam er nog een kopje bij, een buikje of beide? Mmh, dat deed ons wel snakken naar een ijsje. Is het al zomer? Per twee lazen we in onze leesboeken het begin van een verhaal over Mol en Beer op het ijs. Dit verhaal ging verder in onze werkschriften, waar dan ook vraagjes bij hoorden. Een eerste keer begrijpend lezen, ook dat nog! 

In de namiddag mocht de boog gelukkig wat minder gespannen staan. We fantaseerden met de jongens en meisjes van het 2de leerjaar hoe wij Kerstmis zouden stelen, net als de Grinch. Velen van ons ontwierpen een machine om cadeautjes te vernietigen of te stelen. Brr! 



🎬 [-Einde aflevering 15-] 🎬

⭐ Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar ⭐

🎞️ [...To be continued...] 🎞️