Week 11

"Het was nu aan ons om de oma's en opa's eens te

 verwennen!"

🎈πŸ₯³πŸ‘‘PROFICIAT JEROM! 6 JAAR! πŸ‘‘πŸ₯³πŸŽˆ 

Deze week was meester niet te zien in de klas... Het is te zeggen: niet te zien VOORAAN in de klas! Hij zat deze week achteraan en juf Kyana nam heel de week voor haar rekening. Wat we deze  vijf dagen beleefden, kan je hier lezen. Neem je even de tijd? Want het is een hele boterham! 

🌜 Maandag

Ook met juf Kyana startten we de dag in de kring. Eerste vertelde ze wat er ons vandaag allemaal te wachten stond. Het beloofde een leuke dag te worden! Daarna mochten we zelf vertellen. Wat hadden we tijdens het lange weekend weer veel leuke dingen gedaan! Er werd ook volop gefeest, want ook deze week hebben we een jarige in de klas! Na Odyn, is nu Jerom aan de beurt! Hoera! 

Daarna mochten we in de kring blijven zitten. Juf had de prenten van het verhaal van David mee. We vertelden het verhaal nog eens na aan de hand van de prenten. We moesten verschillende afbeeldingen bij de prenten leggen en vertellen waarom deze erbij pasten. We deden ook een spel 'Wie heeft het gezegd?'. Daarbij staken we de personage in de lucht die paste bij de voorgelezen zin. 

In een taalles herhaalden we de verschillende letters en woorden die we al kenden. We werkten in verschillende groepen. Sommige oefeningen mochten we alleen maken, andere oefeningen maakten we samen met de juf. Even concentreren, er werd hard gewerkt! 

Nog voor de fruittijd gingen we verder met 'de meter'. We gingen per twee weer aan de slag met een meetstok van 1 meter en trokken rond in de klas. We probeerden bij verschillende voorwerpen te schatten of het groter, kleiner of even groot als 1 meter was. Daarna namen we de proef op de som en konden we precies zeggen wat het resultaat was. Leuk!

Na de speeltijd en na Karrewiet mochten we in verschillende hoeken werken. We herhaalden de getalbeelden tot 10 met verschillende spelletjes. Juf Kyana had domino voorzien, memory, puzzels en we mochten de Jungleboxen uit halen! Een leuke manier om verder in te oefenen!

Om de voormiddag af te sluiten, vertelde juf Kyana ons een verhaaltje. Het ging over een klein beestje dat ze op haar oprit vond... een poes! Dat was meteen het nieuwe woord dat we leerden lezen. Wat wisten we al veel over de poes! Lewis stuurde zelfs net een foto door van zijn poes! Zo schattig!

Na de middag gingen we samen met juf Kyana verder met het thema 'Knabbel'! Vorige week namen we al onder loep wat groenten en fruit waren, wat gezond was of wat net niet. Deze week keken naar GEknabbel! Waarmee knabbelen we? Wat is er goed voor onze tanden? Wat kunnen we beter niet te veel eten om onze tanden gezond te houden? Hoe kunnen we onze tanden verzorgen? Er waren heel veel vragen waar we een antwoord op probeerden zoeken! We gingen natuurlijk ook aan de slag met onze tandenborstels, die hadden we mee gebracht. Boven, onder, voor, achter, ... we vergaten geen enkel plekje te poetsen

Om deze dag af te sluiten, trokken we nog eens naar de turnzaal. Daar oefenden we verder ons dansje in voor het grootouderfeest, want dat kruipt steeds dichter en dichter... zenuwen?!


πŸ¦– Dinsdag

Starten deden we vandaag in de hoeken. Juf Kyana had verschillende leuke dingen klaargelegd: domino, dobbelsteenrekenen, memory, de blokken om te bouwen, de krijtjes om de schrijven, de computers stonden aan, ... Een leuke binnenkomer! 

Daarna was het verzamelen geblazen in de kring. We vertelden bij verschillende prenten van het verhaal over David, hoe de personages zich zouden voelen op dat moment. We vertelden dan ook aan elkaar of wij ons zo al gevoeld hadden. Het was een fijn gesprek! Ook in onze werkschriftjes maakten we enkele oefeningen bij het verhaal. 

Tussendoor deed juf Liesl - nΓ³g een helpende hand in de klas! - een leuk tussendoortje met ons! Wie kon de ritmes zonder fouten naklappen, -stampen, of -roepen? Wuhaa!

In de taalles die daarop volgde, bekeken we de letters van het woord 'poes' van dichterbij. Bij de letters 'p' en 's' kenden we al een gebaar, bij de klank 'oe' leerde juf ons een nieuw gebaar. In onze werkschriften volgden dan een heleboel oefeningen om deze letters in te oefenen. Kruisjes zetten, letters kleuren, stickers kleven, ... leuk leren op die manier!

Voor fruittijd, werkten we een herhalingsles af van rekenen. Allerlei zaken kwamen hier weer aan bod! Belangrijk dat we extra ons best deden, want na de speeltijd zouden we hier een proefje van krijgen! Concentratie!

Voor we een de proef begonnen na de speeltijd, leerden we nog het woord 'poes' schrijven. Niet veel nieuws onder de zon, want we kenden alle letters al! De klank 'oe' bestaat namelijk uit een 'o' en uit een 'e', even plakken en klaar is Kees! Toch moesten we nog goed opletten dat we alle letters juist vormden Γ©n natuurlijk dat we netjes aan onze banken zaten. 

Voor we puree met appelmoes gingen eten, oefenden we nog verder op het woord 'poes'. Deze keer schreven we in onze spellingboeken. 

Na de middag wachtte juf Liesl in de kring. Er lagen allerlei attributen klaar die ze gebruikte om ons een heel leuk verhaal te vertellen! Met roepen en fluisteren, lopen en sluipen, helemaal verkleed, ... vertelde ze over een muis die in een keuken terecht kwam in Parijs! Supertof! We knutselden ook samen een koksmuts. En die konden we zeker gebruiken...

... want daarna vertoefden we een hele poos in de eetzaal! Iedereen had voor het thema 'Knabbel' een stuk fruit mee! We schilden samen en we sneden samen tot we verschillende potjes hadden met stukjes fruit! Af en toe viel er per ongeluk een stukje fruit in onze mond. Oeps, mmmh! Maar we mochten natuurlijk ook onze eigen fruitbrochette maken! Lekker! We hadden geleerd over groenten en fruit en we wisten dat deze brochette heel gezond was! In tegenstelling tot die bij Frituur 't Patatje...

Om de dag af te sluiten, bereidden we het Grootouderfeest nog verder voor. We werkten nog aan onze bedankjes en oefenden het dansje nog maar eens! Ondertussen hielp het tweede leerjaar om versiering te maken voor het zaaltje zelf! Het Grootouderfeest krijgt stilletjes aan vorm! Nog twee keer slapen...!


🐢 Woensdag

We begonnen de dag met een flinke portie spelling en met het woord 'poes'! Dit ging al behoorlijk vlot, want ook onze huistaak ging over het woord 'poes'! 

Daarna namen we onze leesboeken erbij om ook daar verder te lezen over 'poes'! Woordrijtjes, een leuk verhaal, en... spelletjes!

In de rekenlessen vandaag ging het over splitsen van 7! Juf Kyana vertelde over een feestje van alle knuffels in haar kamer! We keken in welke groepen deze verdeeld waren en konden zo splitsen tot 7! Maar ook juf Liesl had iets leuks mee! Zij had een heuse splitsmachine gebouwd! Handig, zeg! Hadden we allemaal maar zo'n splitsmachine!

Nog voor de fruittijd leerden we een nieuw woord. Eerst hoorden we allerlei dierengeluiden en moesten we raden welke dieren we allemaal gehoord hadden. Zo ontdekten we dat we het woord 'haan' zouden leren! NΓ³g een dier! Wat een beestenboel hier in het 1ste leerjaar! We bouwden zinnen met 'haan', probeerden 'haan' te herkennen in een reeks en in een tekst en werkten uiteraard ook in onze werkboeken. 

Na fruittijd werkten we onze les van rekenen af. We namen er nieuwe rekenschriften uit - want we hadden alweer eentje helemaal vol gerekend! - en haalden de Jungleboxen erbij! Noten in de boom, schudden en tellen maar! In hoeveel konden we 7 allemaal splitsen? 

De rest van de voormiddag besteedden we aan het grootouderfeest. We legden de laatste handen aan de bedankjes, gaven definitief vorm aan onze outfit en oefenden nog een laatste keer het dansje! Morgen zou het allemaal voor echt zijn! Het begon bij sommigen toch al te kriebelen... 

Tussendoor mochten we ook om beurt bij juf Kyana komen om nog een oefening van het proefje af te werken. Hierbij moesten we meten  en met een autootje rijden. Toch ook nog even concentreren, dus!


β›ˆοΈ Donderdag

Vandaag stond er maar één iets op het programma: GROOTOUDERFEEST! Het was nu aan ons om de oma's en opa's eens te verwennen! In de voormiddag hielden we een generale repetitie en werkten de kaartjes af voor oma en opa. Wat een werk hadden we al gehad! 

Na de middag was het dan zover! Nadat de oma's en opa's een heerlijke koffie en een lekkere eclair hadden gegeten, mochten wij opdraven! Samen met de kleuters deden we elk ons dansje, om de 4 elementen terug te verdienen die de Heks Zonder Kleur had gestolen! Gelukkig slaagden we er in om op het einde alle kleuren te verzamelen en werd het nog een kleurrijk slotfeest! 

Na het optreden, ontvingen we de oma's en opa's in de klas. We gaven onze geschenkjes af en lieten ze zien waar wij elke dag zo hard ons best doen. Wat leuk om oma en opa eens rond te leiden in de klas! 


πŸ•ŠοΈ Vrijdag

We vlogen er vandaag meteen in met een flinke portie rekenen! Optellen en aftrekken tot 7, fieuw! We namen onze Jungleboxen erbij en gingen aan de slag. Wie klaar was kon een spelletje spelen, waar er natuurlijk ook gerekend moest worden! 

Na al deze inspanning, was er tijd voor ontspanning in de turnles! Vandaag was het ook juf Kyana die de turnles gaf. Tof! Ook een beetje jammer, want het was vandaag meester Tom zijn laatste dag op school. We hebben het leuk gehad bij meester Tom en wensen hem heel veel succes op zijn volgende werk! Tot nog eens! 

Op vrijdag is het ook altijd Leeuwtijd, dan mogen de kleuters en het eerste leerjaar - wij dus! - op de grote speelplaats spelen. Dat is heel fijn! We kunnen dan voor de kleintjes zorgen of samen met de grote kinderen een spel spelen. Het is ook altijd plezant met de muziek op de speelplaats!

Na de speeltijd bekeken we het nieuwste woordje - haan - van dichterbij. Welke letters zitten er in het woord 'haan'? We leerden het gebaar bij de 'h' en de 'aa'. Weer een paar nieuwe letters voor aan de letterlijn! In onze werkschriften oefenden we verder op deze letters. 

We rekenden ook nog verder tot 7. Voor deze laatste rekenles van de week, kregen we + en - door elkaar voorgeschoteld! 

Net voor de middag, leerden we nog het woord 'haan' en schrijven. Daarvoor leerden we de letter 'h' eerst schrijven. We oefenden dit alvast op een werkblad en daarna ook in onze Lunaschriftjes. We hebben al heel wat kilometers afgelegd met onze Lunaraketten! Vrrrrroemmm! 

Na de middag kwam het 2de leerjaar erbij. Eerst had juf Kyana quelque chose d'autre voor ons! Ze had een lesje initiatie Frans voor ons! Samen met Crouton zongen we verschillende liedjes en leerden we kennismaken met elkaar in het Frans. Leuk hoor, maar niet gemakkelijk! Sommigen onder ons konden al een mondje Frans spreken, indrukwekkend! 

Daarna trokken we onze jassen aan en zochten de buitenlucht op! Juf Kyana toverde ons om tot heksen. We deden allerlei oefeningen rond ritme en uitbeelden. De dramaqueens en dramakings in ons kwamen naar boven! Ondanks de frisse wind buiten, kregen we behoorlijk warm van al dat uitbundig toneel spelen! We waren giraffen, olifanten, tijgers, bomen, ... Wat een dolle bende! 

We leerden ook nog een liedje over Heksje Karoetsie! Okie Dokie Pokie Poetsie! Kreikel Deikel Dokel Doets! En daarmee toverden we de week om in het weekend! 


🎬 [-Einde aflevering 11-] πŸŽ¬          

⭐ Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar β­          

🎞️ [...To be continued...] πŸŽžοΈ