Week 25

"Ik ben trots op jullie!"

Er stond deze week heel wat op het programma! We kunnen haast niet wachten op het te vertellen, dus houden we deze intro erg kort. Lezen jullie mee wat er allemaal gebeurde in het eerste leerjaar? Hier gaan we dan! 


We startten de week meteen met schaar en lijm. Donderdag zou onze klas namelijk veranderen in een feestzaal, dus moesten er nog allerlei voorbereidingen getroffen worden. We gingen meteen van start en werkten onze Letterpetten af! Niet gemakkelijk zeg, maar wat een tof resultaat! We zetten allemaal ons beste beentje voor en zochten onze eigen namen bij elkaar. 

Onze motor was dus meteen goed opgewarmd, we konden er ook voor rekenen en taal invliegen. Een herhalingslesje rekenen, een lesje spelling en lezen in ons Mol en Beer-boek. Dat volstond tot aan de fruittijd! 

Daarna wachtte ons, zoals elke week, een nieuw contractwerkje. Ook al was het dan Witte Week (Witte Week?! Later hierover meer!), onze gewoontes zetten we niet graag aan de kant! 

In de namiddag was het dan zover! We konden eindelijk beginnen leren over Pokémon! Samen hadden we dit onderwerp gekozen om rond te werken tijdens deze Witte Week. We leerden welke verschillende types er waren en pasten de juiste symbolen bij de juiste Pokémon. We maakten ook een tijdlijn op van hoe lang verschillende zaken al bestaan. Wisten jullie dat Pokémon is uitgevonden in het geboortejaar van meester? Toeval...

We begonnen ook aan onze eigen Pokémonkaarten. Wat een klus! Hier zouden we nog wat meer tijd voor nodig hebben.


Dinsdag startten we met een uurtje sport! Nu we niet meer gaan zwemmen, leert meester Stijn ons terug nieuwe sporten kennen in de turnzaal. 2 keer per week mogen we een uurtje gaan sporten. Go go go! 

Terug in de klas, mochten we om beurt gaan lezen bij meester. Eens kijken of het stof van de vakantie al weg was... Ja hoor, we doen het goed! 

Na fruittijd en een lesje spelling, maakten we ons klaar voor een eerste rekenles aftrekken met brug. Optellen ging al vlot, maar in de plaats met Tom Som, gingen we aan de slag met Mil Verschil! PowerPointje daarbij, getalbeelden in de aanslag, rekenboek op de bank. Let's do this! 

Met onze buikjes vol, haalden we na de middag onze Communiezakjes uit. Deze hadden we vorige week gekregen en mochten we tegen vandaag versieren. We lieten elkaar zien wat we ermee gedaan hadden en vertelden hoe we te werk gingen. Wat een mooie zakjes zaten erbij! Samen luisterden we ook naar het verhaal van 'De goede herder'. We vertelden elkaar hoe God niemand in de steek laat, ook niet als je een foutje maakt. Dat proberen we in klas ook te doen. We laten niemand achter, we blijven steeds samen. Tegen volgende week kregen we mee als opdracht om het verhaal te bekijken via Youtube en om een mooie kleurplaat te maken. We zijn alweer benieuwd naar de resultaten! 

Om af te sluiten werkten we verder aan onze Pokémonkaarten. Wat waren ze fier als ze klaar waren! En terecht! 


Op woensdag luisterden we eerst naar een nieuw verhaal van Mol en Beer. Dat was lang geleden! Mol en Beer keerden terug naar An en Tom voor een etentje. Leuk! Ze maakten ook vriendschapsbandjes. De titel van het verhaal was dan ook 'Vrienden voor het leven'. 

Bij dit verhaal hoorde weer heel wat nieuwe woorden en uitdrukkingen. Deze oefenden we meteen in, in ons werkschrift. 

Tijdens de rekenles gingen we verder met de verschillen met brug. Altijd eerst wegdoen tot 10, zegt meester wel duizend keer op een dag. Ik denk dat iedereen dat nu wel zal onthouden. 

Om deze korte dag ten volle te benutten, leerden we nog enkele nieuwe woorden. Enkele? Jazeker, maar liefst vier: lach, lucht, leeuw én nieuw! Dat wordt oefenen... Maar met het letterfeest in zicht, waren we allemaal extra gemotiveerd!

Met het tweede leerjaar bij in de klas, maakten we zakjes. letterzakjes voor ons, gewone leuke zakjes voor het tweede leerjaar. Waarom we de letterzakjes moesten maken, zouden we de volgende dag wel zien. Maar we hadden al een vermoeden! Eens even polsen bij die van het tweede leerjaar...

Wie koos om geen letterzakje te maken, mocht uitvliegen naar een van de hoeken. Er was zelfs een nieuwe knikkerbaan om te testen! Wat een uitdaging! 


Donderdag maakten we eerst tijd om onze contractwerkjes af te werken. Wie daarmee klaar was kon een ander bundeltje halen met verschillende doolhoven. Sommige waren moeilijk, andere waren gemakkelijker. Voor ieder wat wils! 

Terwijl juf Bo af en toe iemand kwam halen om te lezen, werkten we in de klas verder aan onze rekenoefeningen en gingen we aan het lezen in onze Mol en Beer-leesboeken. Wat houden we van 'leestraining'.

Na fruittijd werkten we nog enkele taallessen af. Maar we voelden het allemaal we al kriebelen...

... want in de namiddag was het LETTERFEEST

Onze mama's en papa's waren voor deze feestelijk gelegenheid naar de klas gekomen. Iedereen had zijn beste kleren aan, we zetten onze Letterpetten op en iedereen haalde de grootste glimlach boven. De zon deed ook zijn best, deze namiddag kon nu al niet meer stuk! 

Eerst was er een woordje van de directeur. Hij schreef op bord: "Ik ben trots op jullie". Hij wou eens testen of we dit wel écht konden lezen. Ah ja, anders zouden we ons diploma niet kunnen krijgen! We slaagden met glans voor de test en kregen van hem elk ons eigen letterdiploma. Wauw! Wat zijn we zelf ook zo trots als een pauw! 

Samen met mama of papa speelden we het letterzoekspel. Overal op de speelplaats gingen we op zoek naar letters die we nodig hadden om een zin te vormen: "We vieren het letterfeest". 

Om het feest helemaal compleet te maken, trokken we nog even met z'n allen naar de klas voor een hapje en een drankje. Jawaddedadde! Als kers op de taart, kregen we nog een geschenkje van meester: een splinternieuwe pen! 

Dankjewel vriendjes, directeur, meester en lieve mama's en papa's om hier zo'n leuk feest van te maken! 

We sloten de dag af door samen alles netjes op te ruimen en keken dan samen nog naar een aflevering van Pokémon. Ah, de rust keerde terug. 


Toen we vrijdag de klas binnenkwamen, stonden de penselen en de rode verf al klaar op onze banken. We gingen onze eigen Pokéballs maken. Een werkje van lange duur, maar we geraakten toch al in de helft! Wordt vervolgd... 

Toen onze banken weer netjes waren en onze handen gewassen, trokken we naar de turnzaal. Ook vandaag had meester Stijn weer heel wat sprot in petto voor ons! 

Na de speeltijd dronken we onze drankjes en waren we door Karrewiet weer op de hoogte van wat er allemaal gebeurde in de wereld. We vinden het belangrijk om dit te volgen. Karrewiet brengt het op ons niveau, dat vinden we leuk! 

Voor de les godsdienst kwam het tweede leerjaar erbij. We zitten volop in de vastenperiode en werken rond Broederlijk Delen. We luisterden samen naar het verhaal van Salomé. Salomé gaat naar een natuurschool. Daar leren en leven ze samen buiten in de natuur. Ze delen veel met elkaar. Niet alleen hun eten, maar ook informatie, leuke momenten, helpende handen, ... We praatten met elkaar wat wij zouden kunnen delen. We gingen op zoek naar ons eigen talent en vertelden hoe we dit kunnen delen met anderen. Hier maakten we een talentenboom van. 

In de namiddag trokken we nog eens naar de turnzaal voor de leesmandjes. Het was een blij weerziens! De tafels, sommen, verschillen, woordrijen, schrijven, spelletjes, ... het kwam allemaal aan bod!


En dus is deze week achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft!  

Tot dan, arrividerci!