Week 19

"Waar was iedereen?"

Onze week begon deze keer niet op maandag, zoals we gewoon zijn, maar op dinsdag! Hoe dat komt? Dat lees je hier in de blog. Veel leesplezier, mensjes! 


Omdat we vorige week met te veel besmettingen zaten in de klas, mochten we maandag nog niet naar school. We moesten allemaal nog een dagje thuisblijven in quarantaine. Spijtig, want we keken er naar uit om elkaar terug te zien na zo een lang weekend! 

Maar dinsdag was het dan eindelijk zo ver! We mochten terug naar school! Of... wacht even, waar was iedereen? Door de quarantaineregels die nog golden, moesten er toch nog heel wat klasgenootjes thuis blijven. Het gevolg: We waren maar met 4 in de klas?! Met meester erbij, maakte dat 5. Maar de wereld blijft draaien, dus gingen we aan de slag! 

We startten ook nu in ons Luna-schriftje. Even zoeken waar we gebleven waren en afwerken waar dat nodig was. 

Daarna keken we met ons viertjes naar het poppenspel van Mol en Beer. Na de speeltijd luisterden we naar het vervolg in de vorm van een verhaal dat meester vertelde. Mol en Beer zijn er ondertussen op uit getrokken en hebben een eigen huisje! 

We werkten ook een lesje rekenen af. Vorige week, toen bijna iedereen er nog was, oefenden we dit al met meester met een leuke PowerPoint. Vandaag werkten we in ons rekenboek. 

Bij het verhaal van Mol en Beer hoorde ook wat nieuwe woorden. We bekeken het grondplan en het uitzicht van een huis en plaatsten de juiste woorden erbij. 

Dinsdag is natuurlijk ook zwemdag! Met z'n vieren sprongen we op de bus, lekker veel plaats, en reden we naar Lichtervelde met onze privéchauffeur André. Wel speciaal, zo maar met weinig in het zwembad. We hadden alles voor ons alleen! Toch ook leuk, maar natuurlijk hadden we liever onze vriendjes erbij! 

Als we terug op school waren, mochten we nog even kiezen wat we deden. Lekker uitbollen, na toch wel een vreemde dag. 


Woensdag was er al weer wat meer volk in de klas. We waren met bijna dubbel zoveel als gisteren! Waar we mee begonnen? Met ons Luna-schriftje natuurlijk! Wat hadden jullie gedacht? 

Daarna gingen we aan het lezen. Er kwamen maar liefst 3 nieuwe woorden bij in één klap: haai, kooi en roei! 

Eens onze leeskaars uit was, nam meester de grote klok erbij. Tijd om het uur te leren lezen! We kunnen nu alle uren aflezen, wauw handig!

Na de speeltijd kwam het tweede leerjaar erbij om de klas te vullen. We werkten rond twee gedichten over wolken. We mochten kiezen op welke manier we aan de slag gingen: met watjes of met onze vingers. Leuk hoor! Onze wolken kregen een plaats in de lucht, in de gang. Mooi! 

We keken ook nog naar een filmpje over dieren die leven in de nacht. Hun zintuigen zijn beter aangepast dan de onze. Zo leerden we dat uilen beter kunnen zien, egels beter kunnen ruiken, katten beter kunnen voelen en vleermuizen ongelooflijk goed kunnen horen. Fantastisch, die natuur! 


Donderdag waren we bijna allemaal terug in de klas! Door de aanpassing van de quarantaineregels voor kinderen, kunnen we nu hopelijk allemaal lang(er) in school blijven. Fingers crossed dat de meesters en juffen nu niet ziek worden... 

Nadat we in ons Luna-schriftje hadden gewerkt, legden we een puzzel. We moesten de juiste woorden bij de juiste prenten leggen. Het ging over lijnen en vlakken. We konden dit al goed! Als extraatje kregen we van meester een kleurplaat die alleen maar uit rechte lijnen bestond. Mooi hoor! 

Tijdens taal gingen we per twee aan het lezen. We lazen het verhaal 'Het huis van muis'. Wie klaar was, mocht in de nieuwe biebboeken snuisteren. Een nieuwe lading, vol nieuwe verrassingen. Joepie!

Na de speeltijd namen we even tijd voor een lesje spelling. Korte woordjes met korte klanken! We lazen ook een verhaal over 'een klok in huis'. Eens kijken wie goed begrijpt wat we lezen, want er hoorden vraagjes bij!

We rekenden ook verder tot 20! We maakten al sommen voorbij de 10, zonder brug nog weliswaar. Met blokjes of zonder, met getalbeelden of zonder, het lukt iedereen! 

In de namiddag stond er nog een herhalingsles rekenen op het programma. Even doorbijten. Door zoveel thuis te zitten, kunnen we hier en daar wel wat herhaling gebruiken. Meester helpt ons waar nodig is! 

We gingen ook rond in de school op 'gedichtenwandeling'. Het was namelijk Gedichtendag! Elke klas had rond een (of meerdere) gedichten gewerkt en tentoongesteld wat ze gemaakt hadden. We gingen een kijkje nemen, prachtig! 

Gelukkig was er ook tijd om te tekenen! We gingen aan de slag met het gedicht 'vreemde vogel'! We mochten onze eigen vreemde vogel tekenen. Hihi, wat leuk! Wie klaar was, kon iets afwerken of een spelletje spelen. De dag zat er weeral op... 


De laatste dag van deze week vlogen we er weer in met Luna. We werkten nu al bijna 2 schriftjes helemaal af. Wat een vaart gaat dat, hé? 

In de rekenlessen gingen we verder tot 20. De sommen kwamen al aan de beurt, nu was het tijd voor de verschillen! We maken ons stilletjes aan klaar voor de brug. Het échte werk kan dan beginnen! 

Toen moesten we onze oren goed spitsen, want we kregen enkele luisteropdrachtjes voorgeschoteld. Wie kon herkennen welk geluid er afspeelde? 

Nog voor de middag kwam het 2de leerjaar erbij. Samen luisterden en spraken we over Lichtmis. Wat vieren we precies? En waarom horen daar pannenkoeken bij? Mmh, pannenkoeken! Natuurlijk ontbraken die niet! 

In de namiddag trokken we met de twee klassen naar de turnzaal voor de leesmandjes. Dat was ook een tijdje geleden. Maar we waren het gelukkig nog niet verleerd. We leefden ons uit op de twaalf verschillende matjes! 


En dus is deze week achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft! 

Tot dan, arrividerci!