Week 8

"Hopelijk is er veel wind bij de opening van de Boomhut!"

Tik...tak...tik...tak... De tijd blijft maar vooruit gaan. In een hup en een flits is het alweer half oktober. Als de ochtendmist verdwijnt, kunnen we de vakantie haast al zien piepen aan de horizon. Maar alvorens we nog maar denken aan vakantie, wordt er nog hard gewerkt in de klas. Lezen jullie mee wat we deden deze week? 


We vertelden elkaar natuurlijk eerst over ons weekend. De laatste communiefeest zitten erop, we gingen slapen bij oma en opa, we genoten nog van het droge weer en er was natuurlijk tijd om op de Nintendo Switcht en op de tablet te spelen. Iedereen was terug uitgerust en helemaal fit om de week aan te vatten! 

Tijdens de lessen godsdienst zijn we gestart met een nieuw thema. Als instap legden we een parcours af in de klas. Niet zomaar, we kon niets zien! Een vriendje moest ons goed begeleiden zodat we nergens tegenaan botsten of niet struikelden. We vertelden wat we hier leuk en niet zo leuk aan vonden. We legden zo de link met mensen die nooit iets kunnen zien, mensen die blind zijn. In dit thema staan we stil bij mensen met een beperking. Maar we zijn ook dankbaar voor ons eigen lichaam en wat we er allemaal mee kunnen! 

Na de speeltijd kwamen Linde en Louis uit het 6de leerjaar ons helpen met inloggen op Kabas. Dit gaat steeds vlotter! Het is een vaste oefening tijdens ons contractwerk. Er was ook nog schrijven, rekenen en lezen tijdens het contractwerk. Deze week zat er ook een doolhof in, wat een uitdaging! Wie klaar is, mag werken aan zijn kleurplaat. 

Tijdens de les lezen die daarop volgde, werkten we ook zelfstandig aan oefeningen. Dit kunnen we al aardig want we oefenen dit veel. Het zijn steeds gelijkaardige oefeningen met andere woorden en letters. We mogen kiezen welke oefening we eerst aanpakken! Om beurt mochten we gaan schrijven bij meester. Nu ons thema van taal bijna ten einde loopt, komen er ook weer enkele proefjes aan. We zetten ons beste beentje voor!

In de namiddag werkten we aan de versiering voor de opening van de boomhut! Die staat volgende maandag op de planning. (Alle ouders zijn trouwens welkom, allen daarheen! Er zal een hapje en een drankje zijn!) Met het eerste leerjaar zorgen we voor windmolentjes die de tuin zullen opvrolijken. Hopelijk is er veel wind bij de opening van de boomhut! 

Voor de eerste dag er weeral op zat, mochten we kiezen wat we deden. Sommigen speelden met de blokken, anderen speelden een spelletje, maar sommigen werkten hun knutselwerk of contractwerk af. Een ideale afsluiter! 


De volgende dag gingen we van start in ons schriftje van Luna. Nog even goed oefenen en dan kwam ons proefje eraan. We letten er goed op dat we netjes zaten, ons potlood goed vasthielden en schreven rustig en netjes. Wat ging dit al goed bij velen! 

Na de inspanning voor het proefje, volgde de ontspanning - of net niet? - met de turnles. Even stoom afblazen en dan buiten afkoelen tijdens de speeltijd!

Nadat iedereen uitgewaaid was tijdens de speeltijd, maakten we ons klaar voor een leesproefje. Wie niet aan de beurt was, mocht samen met een vriendje een van de leesmandjes nemen. Zo konden we nog eens oefenen tijdens een memory, een domino, een bingo, of een andere leuke opdracht. 

Tijdens de rekenles oefenden we verder op verschillen tot 5. Bij sommigen lukte dit al zonder blokjes, wauw! Ook deze les sloten we af met een spelletje. We konden een memory spelen van de cijfers en de getalbeelden of oefenen met de flitskaartjes. 

In de namiddag luisterden we naar het verhaal 'Een lichaam met veel delen'. Aan de hand van prenten en een werkblad vertelden we dit verhaal na en dachten na over wat de betekenis was van dit verhaal. Daarna werkten we ons kleurplaat af van de vorige les. 

Voor de koektijd kregen we nog tijd om ons contractwerk af te werken. Ook nu mochten we om beurt bij meester komen, deze keer voor enkele sommen en verschillen. 

Als afsluiter werkten we rond de pauw, het dier dat deze maand in de kijker staat. We probeerden te bewegen zoals de pauw, maar ook zoals een veer of een pluimpje. Dit betekende dat we vooral traag en groot moesten bewegen, niet altijd even gemakkelijk! 


Woensdag hadden we eerst tijd om te werken in ons schriftje van Luna, daarna was het tijd voor ons laatste proefje van taal deze week. Deze keer was het begrijpend lezen. In de rekenles werkten we rond programmeren. De BeeBot was in de klas, we mochten op Prowise (het digibord) programmeren, we speelden met 'Ik leer coderen' en mochten ook oefenen op de iPad.

Samen met het 2de leerjaar keken we eerst naar Karrewiet. Elke dag volgen we het nieuws op ons niveau. We vinden het belangrijk om te weten wat er gebeurt in de wereld. Daarna mochten we spelletjes spelen. Leren samenspelen, leren uitleggen aan elkaar, leren winnen en verliezen. Een klein beetje teambuilding eigenlijk als tussendoortje!

Om de korte dag af te sluiten ging het 2de leerjaar weg voor De Leesclub en mochten wij naar het poppenspel kijken van Mol en Beer als afsluiter van het 2de thema. 


Donderdag stond er weer heel wat op het programma. Na onze dagelijkse portie schrift, luisterden we naar het nieuwe themaverhaal van Mol en Beer. We leerden hun nieuwe vriendje mus kennen. Zou dit een van de nieuwe woordjes kunnen zijn? 

Wanneer juf Bo kwam helpen in de klas, mochten we ons eigen winkeltje opendoen! We kozen allerlei spulletjes die we wouden verkopen en legden er een prijskaartje bij. Met onze eigen centen en briefjes mochten we gaan betalen en moesten we natuurlijk ook geld teruggeven soms. We betaalden al met munten van 1 euro en 2 euro, maar ook al met een briefje van 5 euro. 

Na de fruittijd was er eerst tijd voor herhaling tijdens de rekenles. Daarna werkten we een lesje af rond de nieuwe woordenschat van het verhaal van Mol en Beer. Om de voormiddag af te sluiten, was er een proefje van rekenen. Voor de eerste keer maakten we onze sommen en verschillen op een proefje. Maar we mochten onze blokjes nog gebruiken als dat nodig was. 

In de namiddag begonnen we aan onze eigen dromenvanger. Dit deden we onder andere met pluimen en gekleurd papier. Niet gemakkelijk, zeg! Volgende week zullen we hier nog wat aan verder moeten werken. Maar als ze af zijn, zullen we zo trots zijn als een pauw! We zijn nu al benieuwd!


De Dag van de Jeugdbeweging startten we met een blokje schrift. Daarna leerden we een nieuw woordje: mus! Die hadden we natuurlijk al een beetje zien aankomen! We leerden ook meteen de gebaren van de letter 'u' erbij. Met mus erbij, kennen we nu al 8 woorden! 

We leerden ook tellen en terugtellen tot 10. Dit konden we natuurlijk wel al van bij juf Jasmijn, maar nu maakten we er ook oefeningen bij in ons werkschrift. We vergeleken onder andere hoeveelheden tot tien met Thor de Alligator. Als afsluiter van de les mochten we om-ter-hoogste kaarten. 

Samen met het 2de leerjaar praatten we over jeugdbewegingen en wat de voordelen ervan zijn. Het is voor sommigen een unieke kans om nieuwe kinderen te leren kennen en om zich uit te leven. Net zoals in een sportclub wordt er in een jeugdbeweging niet gekeken van waar je komt of hoe je het thuis hebt. Iedereen is daar om zich te amuseren en even al de rest te vergeten. Wat fijn dat dat bestaat! We mochten allemaal onze eigen totem maken, waarna we met heel de groep een hele grote en mooie totempaal in elkaar puzzelden!

Deze week sloten we weer af in de turnzaal met de leesmandjes. Daar zijn we altijd op een andere en leuke manier bezig met lezen en rekenen. Wat kijken we hier altijd naar uit!


Deze week is achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft!    

Tot dan, arrividerci!