Week 14

"Natuurlijk is iedereen braaf geweest!"

6 december! De verjaardag van Sinterklaas! Natuurlijk is iedereen braaf geweest en hadden we veel te vertellen over het weekend. Maar er was ook veel anders te vertellen, we zaten namelijk allemaal met een mondmasker in de klas. De regering heeft ons namelijk gevraagd om ook ons steentje bij te dragen om het verspreiden van het coronavirus te stoppen. Dat doen wij graag! Samen sterk, zeggen we altijd. Het is niet omdat we niet de oudsten of de grootsten zijn, dat we geen hulp kunnen zijn. Integendeel! We gaan er voor! Over oudsten gesproken... deze week mochten we op de grote speelplaats spelen!

Eens uitgebabbeld, moesten we natuurlijk aan de slag! We begonnen met een korte les splitsen tot 9. Nog even en we hebben de 10 bereikt! Zal dit nog voor de vakantie zijn? Met onze splitsmolen en onze blokjes bij de hand, lossen we elk splitsprobleem op! 

Tijdens de les godsdienst vertelden we het verhaal van Giraf en Jakhals nog eens, aan de hand van de prenten in ons schrift. We probeerden ons in te beelden wat Giraf of Jakhals zou zeggen wanneer er iemand hulp nodig had. Bij dit verhaal mochten we ook prenten inkleuren. 

Na de speeltijd was het tijd voor ons contractwerkje. Weer kwam rekenen, lezen en schrijven veel aan bod. Meester neemt tijdens het contractwerk altijd wat tijd om extra te helpen waar nodig is. Extra splitsingen inoefenen, woordjes en letters flitsen, we maken er tijd voor! 

Voor we de eetzaal indoken om lekker te gaan eten, moesten we nog een rekenles afwerken en maakten we een proefje van taal. Dit ging over alle moeilijke woorden die we al tegenkwamen tijdens de themaverhalen. We oefenden deze woorden altijd al in via spelletjes zoals uitbeelden of raadseltjes, nu moesten we alleen aan de slag. Wie heeft alles het beste onthouden? 

In de namiddag begonnen we aan onze Nieuwjaarsbrieven! Een beetje vroeg? Nou, daar is veel werk aan hoor! Zeker als je zelf aan het knutselen gaat. Met veel geduld, schaar en lijm, gingen we aan de slag... Al benieuwd naar het resultaat?!

Na de speeltijd werden de laatste stukjes en beetjes op gekleefd en dan mochten we uitzwermen naar een hoek naar keuze. Natuurlijk haalden we ook onze nieuwe spelletjes uit die we van de Sint kregen. Joepie!


Dinsdag vlogen we er in met ons Luna-schriftje. Nog eens extra oefenen op de laatste nieuwe woordjes, want vandaag zou daar nog eentje bijkomen! 

We luisterden naar een nieuw themaverhaal van Mol en Beer. Ook ben hen was de Sint langs geweest! Sint had een keukentje en wasmachine gebracht voor An en Mol en een gereedschapskist voor Tom en Beer. Hiermee gingen ze huisje spelen! Wij gingen aan de slag met een werkblad waarbij we alle materialen uit de gereedschapskist een naam probeerden geven. Van vouwmeter tot zaag. We kennen ze nu allemaal! 

Het nieuwe woordje dat we vandaag zouden leren bleek het woord 'ijs' te zijn! Een ijsje om te eten, lekker! Of ijs om op te schaatsen, gladjes! We leerden het vandaag herkennen, lezen én schrijven! Drie in een klap! Package deal! 

We maakten vandaag ook een proef van rekenen. Splitsen tot 8, optellen en aftrekken tot 8, de liter en de meter, ... Alles kwam aan bod! De resultaten zullen we binnenkort kunnen zien op ons rapportje, spannend! Nu ja, spannend. Iedereen doet het prima in het 1ste leerjaar! Wie klaar was met zijn proefje las nog eens het verhaal van 'mol op het ijs'.

Na de middag gingen we terug aan de slag met onze Nieuwjaarsbrieven. Netjes overtekenen, zorgvuldig uitknippen, proper opkleven, ... daar komt heel wat bij kijken hoor! En dan zijn we nog niet eens aan het schrijven... Jawaddedadde! 

Om deze dinsdag af te sluiten, gingen we turnen bij meester Stijn. En dat zou deze week zeker niet de laatste keer zijn. Door alle afwezige klassen, komen er turnuurtjes vrij voor ons. Een gelukje bij een ongelukje. We zouden maar liefst 4 keer mogen gaan turnen deze week! 


En de 2de keer dat we mochten gaan turnen deze week, was meteen op woensdagochtend! Op die manier werd onze korte dag precies nog korter! Wat vliegt de tijd, hé! 

Eens terug in de klas, vlogen we er dan ook meteen in. Geen tijd te verliezen! Blokjes op de bank, potlood in de aanslag en... rekenen maar! Optellen en aftrekken tot 9. We gaan vooruit! 

Na de speeltijd kwam het 2de leerjaar erbij om het thema rond water af te werken. We luisterden samen naar het verhaal van Floep, een krabbetje in de oceaan. 'Floep in de plasticsoep' voorspelde als titel spijtig genoeg niet veel leuks. In een reuzehoekenwerk brachten we water binnen in het tekenen, knutselen, programmeren en ruimtelijk inzicht. Leuke, maar uitdagende opdrachten! 


Donderdag vlogen we er meteen in met een turnuurtje bij meester Stijn, de derde keer deze week! Onze conditie zal er op vooruit gegaan zijn deze week, dat staat vast! 

Bij meester in de klas maakten we een proefje van lezen: Begrijpend lezen. Bij allerlei korte verhaaltjes moesten we opdrachten uitvoeren. Wie begrijpt er wat er in de verhaaltjes verteld wordt? 

Na de speeltijd rekenden we tot 9. Om beurt mochten we bij meester gaan rekenen. Met of zonder blokjes, ieder op zijn manier! We maakten bijna geen fouten! We moesten wel goed opletten, want het was plus en min door elkaar!

We leerden ook een nieuw woordje: school! Dit is het langste woord dat we al kunnen lezen. Zoveel letters in één woord, ja man! 

Nadat we ons buikje vol gegeten hadden, gingen we verder met onze Nieuwjaarsbrieven. Knippen en plakken maar! Oh, en tussendoor... mochten we nog eens gaan turnen! Wuhaa!


Op vrijdag werkten we allereerst onze Nieuwjaarsbrieven af. Kaftjes klaar, schrijven maar! Dat schrijven hielden we voor volgende week. Spannend! Onze allereerste zelfgeschreven brief... extra uitrusten dit weekend, zodat we er helemaal klaar voor zijn! 

Een herhalingsles voor rekenen en het woordje 'school' schrijven, maakten het eerste deel van de voormiddag compleet. 

Na de speeltijd kwam het tweede leerjaar erbij. Samen kregen we opdrachten van de Havik, want hij staat in de kijker deze maand! We proberen deze maand te zijn zoals de Havik: We houden alles in de gaten en zeggen als we iets zien dat niet eerlijk is! 

Met  een memory, een domino, een kwartet, race-lezen, een woordzoeker, de iPads, spelletjes en nog meer leuke dingen - ja, nóg meer! - sloten we de week af. Wat zaten er weer leuke opdrachten in de mandjes


Deze week is achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft! En dat zullen niet alleen feestjes, verhaaltjes en films zijn!

Tot dan, arrividerci!