Week 3

"We strappen er op los!"

Met een speciale week voor de boeg, die hopelijk op wieltjes zou lopen, gingen we met veel goesting van start. Lezen jullie mee van start tot finish wat er tijdens deze verkeersweek gebeurde? 

🌜 Maandag

Om te vertellen wat we allemaal meegemaakt hadden het voorbije weekend, gingen we samen in de kring zitten. Wat hebben we gefeest! De ene na de andere vertelde over één, twéé, zelfs drie feesten! Man, man, man... gelukkig zijn we allemaal toch een beetje uitgerust om erin te vliegen! 

We mochten blijven zitten in de zeteltjes. Meester zette een mooi lied op, wij luisterden. In het refreintje werd gezongen van 'Kom er maar bij, ja ook jij!'. We spraken met elkaar wat dat in klas kan betekenen. Zoals Jezus de kinderen tot bij Hem laat komen, zo willen wij ook proberen om altijd iedereen erbij te laten. Op de speelplaats is dit soms moeilijk, maar we proberen! Om dit in klas duidelijk te maken, zijn we gestart met een hele lange ketting van mannetjes die elkaars handen vasthouden. 

In de eerst taalles van deze week, gingen we verder met het woordje 'mol'. Vorige week leerden we het woordje al lezen. Vandaag keken we eens van dichterbij welke letters er in de kop, in de buik en in de staart van het woordje schuilgaan. We leerden de symbolen bij de verschillende letters en werkten in ons taalschrift. Pfieuw! Weer een hele brok op deze eerste dag! 

In de rekenles ging het er iets rustiger aan toe. We oefenden extra op de getalbeelden en na de speeltijd speelden we spelletjes over 'eerste', 'tweede', 'derde', ... Natuurlijk moest dit ook nog allemaal in onze rekenschriften ingeoefend worden.

Voor de middag trokken we voor de eerste keer deze week naar buiten in verband met de Verkeersweek! Op de speelplaats staat een heus verkeerparcours uitgestald. Eerst keken we met meester welke borden we tegenkwamen. We moesten natuurlijk goed weten wat deze betekenden, voor we onze fiets mochten bovenhalen. Daarna was het tijd voor actie! Op onze fietsen reden we op het parcours. Opgelet! Stoppen, voorrang geven, goed naar de lichten kijken, ...! 

Na de middag, we speelden heerlijk in het zonnetje - en hadden lekker warm- was het verzamelen geblazen in de tuin! De Leeuw en de Kameel hadden een eerste uitdaging klaar voor ons. Hier krijgen we 2 maand de tijd voor. We moeten een originele klasfoto maken, om zo samen met de andere klassen sterren te verdienen! (Alle ideeën zijn welkom!) De Leeuw en de Kameel herhaalden nog eens waar ze sterk in zijn. De Leeuw is een goede leider en de Kameel kan goed volgen en zich aan de afspraken houden. Deze maanden proberen we dan ook wat meer zoals hen te zijn! 

Terug in de klas, stond er ons nog 1 lesje te wachten: het woordje 'mol' schrijven. We gaven nog één keer alles wat we hadden. De meesten waren al rap weg met de nieuwe letters. Wauw! Luna helpt ons hierbij. We starten bij groen, gaan rond de kometen en stoppen wanneer het licht op rood staat. Eigenlijk een beetje zoals op het verkeerparcours! 

Na de koektijd kwam het tweede leerjaar erbij. Ook met hen luisterden we nog eens naar het lied 'Kom erbij'. We keken samen naar de ballonnen die we vorige week maakten en gaven elkaar complimenten. Om de dag tot een rustig einde te brengen konden we kiezen uit 3 kleurplaten: Jezus en de kinderen, de Leeuw of de Kameel. 


🦖 Dinsdag

Aan het begin van de dag, legde meester onze nieuwe contractwerkjes uit. In de kring luisterden we aandachtig naar de verschillende taakjes die ons te wachten stonden. Daarna gingen we helemaal alleen aan de slag. Dat lukte al aardig! Ook deze week was er weer van elk een taakje: schrijven, lezen, rekenen, ... en op de tablet! Leuk hoor!

Dan mochten we onze tekeningen van de vriendjes verder afwerken. Hier zullen we een grote slinger van maken. Maar er is nog veel werk aan! 

Na dit rustmomentje, waren we klaar om verder te oefenen op het schrijven van 'mol'. Meester was verbaasd hoe goed dit al ging bij de meesten! We hadden dit ook thuis geoefend tijdens een huistaakje. Geen wonder dat het al vlotter ging! Wat waren we fier als we complimenten kregen van de meester! 

Voor we fruit konden eten en buiten konden spelen, werkten we nog een lesje rekenen af. We oefenden de getalbeelden in, in de kring. Maar we werkten ook in de rekenboeken en mochten nog eens memory spelen! 

Na de fruittijd keken we Karrewiet en dronken we ons melkje of ons water op. Vol energie begonnen we aan ons eerste échte leeslesje! Met de letters van mol en ik, maakten we nieuwe woorden! Mol, kol, lol, lok, mok, ... we kunnen al zoveel meer nieuwe woorden lezen! Niet gemakkelijk... maar wel leuk! 

Voor de middag mochten we nog even verder werken aan onze contractwerkjes, maar eerst gingen we nog even aan het rekenen. We startten in de kring, om te eindigen in onze werkboeken.

Na de middag, verteerden we onze maaltijd door een wandeling te maken. Niet zomaar natuurlijk. Een wandeling in het teken van de verkeersweek. We trokken onze fluohesjes aan en gingen de str- de stoep op! Bij het zebrapad leerden we hoe we op een veilige manier kunnen oversteken. Links, rechts, links, oversteken en nog eens naar rechts kijken. We onthouden het vanaf nu! Jammer genoeg gooide de regen nattigheid in het eten. 

Gelukkig lag er ons binnen nog een leuk werkje te wachten, ook in verband met fluohesjes! We maakten een kleurplaat. We maakten eerst alles donker met wasco's, kleurden de fluohesjes in met fluostift en werkten af met potlood. Wat een leuke resultaten! En vanaf nu... fluohesjes aan om gezien te worden! 

Om de dag af te sluiten kwam het tweede leerjaar erbij. Dinsdag, onderzoeksdag. Dit schooljaar zullen we beginnen met de dinosaurussen onder de loep te nemen. In een klasgesprek bleek al gauw dat we al veel wisten over dino's! Maar meester leerde ons aan de hand van een verhaal dat er dino's waren op het land, in de lucht én in het water. We kwamen te weten dat sommige dino's planteneters waren, anderen dan weer vleeseters. We vergeleken de tanden van de dino's en vonden veel verschillen en legden uit waarom dit zo was. Maar we keken ook naar een aflevering over opgravingen. Daar willen we zeker nog meer over weten! We waren nog lang niet uitgepraat, zoveel was duidelijk!


🐶 Woensdag

In de kring vertelde meester eerst hoe de dag er uit ging zien. Daarna trokken we direct naar verschillende hoeken in de klas. We oefende de woordjes 'ik', 'is' en 'mol' in op verschillende manieren. We konden de letters op de tablets schrijven, we konden de woorden maken met duplo of de letters bouwen met lego. We konden op het bord schrijven of stempelen op grote bladen. Lezen is fijn op deze manier!

Daarna leerde meester ons het woordje 'de'. Dit kunnen voor heel wat woorden zetten, ook voor het woord 'mol'. We lazen verschillende zinnen met 'de mol'. En als we ook nog 'is' erachter zetten, konden we al hele zinnen maken! En dat in de 3de week al! 

In de rekenles was er tijd voor wat beweging. Meester gaf ons allerlei opdrachtjes: Zit op je stoel, sta op je stoel, lig onder je bank, sta op je bank, sta naast je bank, ... ook oefenden we op links en rechts. Daarna gingen we in ons werkboek aan het tekenen. Ook hier gaf meester allerlei opdrachtjes die wij moesten uitvoeren. Leuk! 

In de taalles voor de fruittijd, herhaalden we de woorden 'ik', 'is', 'mol' en 'de' met een werkblaadje.

Voordat het 2de leerjaar erbij kwam, werkten we nog aan onze contractwerken. Wie nog niet op de tablets kon werken, was deze keer aan de beurt. Knippen, plakken, kleuren, schrijven, lezen, ... alles komt aan bod! 

Met het 2de leerjaar erbij luisterden we verder naar het verhaal 'van knal tot zwijnenstal', waarin we proberen te begrijpen hoe de wereld en alles in het heelal is ontstaan. Vandaag luisterden we naar het ontstaan van de zon, andere sterren, de planeten en het leven op aarde. Wauw zeg. Dit gaat soms ons petje te boven, maar is wel indrukwekkend en superboeiend! 

Met onze hoofden in het sterrenstof - of vol sterrenstof? - trokken we naar huis.


Donderdag

Wat eerst komt, eerst: turnen! We mochten zoals elke donderdag meteen mee met meester Tom. We mochten onze fietsen uit de fietsenstalling halen en lieten zien wat we allemaal al konden! Met wieltjes, zonder wieltjes, drie wieltjes, ... van alles was er wel wat! Fietsen is fijn, op welke manier ook! 

In de klas, was het onmiddellijk werken geblazen. We namen onze contractwerkjes erbij en gingen aan de slag. Wie alle taakjes tot een goed einde had gebracht, mocht al aan zijn kleurplaat beginnen. Deze keer een kleurplaat over verkeer. Ah ja, want het is verkeersweek! Tussendoor mochten we met onze fietsen tot bij politieagent Steve gaan. Hij kwam onze fietsen controleren, of ze helemaal in orde waren. Reflectoren, goede remmen, een bel, lichtjes voor als het weer donker wordt, ... belangrijk! We kregen een kaartje mee waarop alles aangeduid werd dat wel of niet in orde was. In de winter zal er dan een nieuwe controle zijn. Het is de bedoeling dat de fietsen dan hélemaal in orde zijn! 

Nog voor de fruittijd, namen we een kijkje in de speelgoedwinkel. Niet echt, maar eentje op het grote scherm. De getalbeelden vertelden ons hoeveel het speelgoed kostte. We oefenden op 'evenveel', 'meer' en 'minder'. Ook in onze rekenboeken maakten we enkele oefeningen over de speelgoedwinkel. 

Na fruittijd, en na onze drankjes en Karrewiet, stond er taal op het programma. Eerst en vooral oefenden we de woorden 'is' en 'ik', 'de' en 'mol' nog verder in. Tussen allemaal andere woorden gingen we op zoek naar de juiste woorden. Die mochten we inkleuren. We probeerden ook de juiste zinnen met de juiste prenten te verbinden. Daarvoor moesten we natuurlijk de zinnen eerst lezen. Tof! 

In een volgend rekenlesje vergeleken we allerlei spullen. Van ladders tot deuren, van boeken tot hoeden. De grootste, de kleinste, de breedste, de dikste, ... We maakten goede zinnen met al deze woorden. En wie van onze klas is nu het grootst? We zochten het uit! 

Om de voormiddag af te sluiten mochten we een eerste keer kijken naar een poppenspel van Mol en Beer. Daarin komen heel wat woorden aan bod die we nog zullen leren. Leuk om al eens een kijkje te nemen! Wat zijn Mol en Beer ook grappig! 

Na de middag knutselden we in het thema verkeer! Door te knippen en te plakken, maakten we de mooiste fietsen. Maar we schilderden ook onszelf op de fiets! Wie rijdt er graag door de natuur, of wie rijdt er liever op een groot en mooi fietspad? 

Na koektijd, tijdens het laatste uurtje van de dag, maakten we het stil. Meester vertelde ons over Jezus die de mensen leerde bidden. We luisterden daarom naar het 'Onze Vader'. We vonden het een heel mooi gebed. Er hoorden ook allerlei bewegingen bij, zodat we het beter kunnen onthouden. Tekeningen van deze bewegingen mochten we ook uitknippen en in de juiste volgorde proberen plakken. En nu, oefenen maar! We zullen regelmatig het gebedje opzeggen in klas. Dan maken we het stil en komen even tot rust. 


🕊 Vrijdag

Vandaag mochten we weer van start gaan in de verschillende hoeken. De tablets waren er, de lego lag uit, de duplo stond klaar, de krijtjes lachten naar ons, de steekparels lagen te wachten, het digibord was gereed, onze Lunaschriftjes riepen ons en de computers waren er helemaal klaar voor! En dat allemaal om de letters en woordjes, die we al geleerd hebben, in te oefenen! 

In het lesje erna, flitsten we de getalbeelden en werkten daarna in onze rekenschriften over 'meer' en 'minder'. Weeral? Ja hoor, tot als we helemaal geen fouten meer maken! 

Voor de fruittijd stoven we naar boven, richting turnzaal. Een uurtje sport om nog wat energie kwijt te geraken! Ook tijdens de fruittijd konden we onze hartjes ophalen! De straat was vandaag afgezet voor de Strapdag! Geen auto's, vrijheid aan de kinderen! Alles liep op wieltjes, letterlijk! Wat fijn, zo de straat voor ons alleen! Dat zouden wij wel alle dagen willen! 

Terug in de klas, maakten we het extra stil voor een lesje luisteren. Bij welke omgeving passen de geluiden? We spraken erover met onze buur en vertelden vervolgens aan de klas wat we dachten. Een schoolbel? Die hoort natuurlijk bij een school. Ronkende motoren? Dat zouden we op verschillende plaatsen kunnen horen. Leuke oefeningen waren dat! 

Voor de laatste rekenles van de week, bekeken we weer verschillende patronen. Meester had verschillende patronen in verband met verkeer, daarna werkten we in onze rekenschriften. Wie klaar was mocht leuke patronen verzinnen in een hele toffe kleurplaat! 

Om de week af te sluiten voor taal, leerden we een nieuw woordje lezen. Deze keer was onze andere knuffelvriend aan de beurt: 'beer'! We leerden het woord al herkennen en lezen. Schrijven zal voor volgende week zijn! 

Na de middag, kwam het tweede leerjaar erbij om nog een laatste keer te knutselen deze week. We hadden voor schoendozen gezorgd, waar we onze eigen voertuigen mee mochten ontwerpen! Vier wielen? Zes wielen? Alles kan! We maakten prachtige voertuigen met allerlei toffe "functies"! We lieten onze fantasie de vrije loop! Volgende week gaan we aan het schilderen! Tof, tof, tof! We vertrokken allemaal met een lach op ons gezicht richting weekend!

🎬 [-Einde aflevering 2-] 🎬  

Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar ⭐  

🎞️ [...To be continued...] 🎞️