Week 21

"We waren echte afvalridders!"

Een nieuwe week, nieuwe uitdagingen, dezelfde meester, dezelfde kinderen. Lezen jullie mee wat dat deze keer als resultaat had? 


Maandag konden we nog eens aan elkaar vertellen wat we allemaal gedaan hadden in het weekend. Velen gingen weer naar de scouts, wat fijn! Sommigen onder ons waren ook naar de misviering van Lichtmis geweest. Er hoorden zelfs pannenkoeken bij! 

Na de koffieklets werkten we onze oefeningen van rekenen af, waar we vrijdag aan begonnen waren. Optellen en aftrekken tot 20 gaat vlot. Zijn we dan bijna klaar om te rekenen met brug? 

De les godsdienst startten we nog eens met een lied over God die kiest voor David. Daarna vertelden we het verhaal van David en Goliath nog eens. We speelden het ook na, met figuurtjes die we zelf inkleurden. 

Na de speeltijd kwam het nieuwe contractwerkje piepen. Er zat weer heel wat werk in deze week. Maar daar hoorde natuurlijk ook een mooie kleurplaat bij. Eentje van Encanto deze keer! Dat is een film die veel kinderen van de klas al zagen. Sommigen kunnen er maar niet over zwijgen, zo'n mooi verhaal! 

We oefenden ook nog het kloklezen. We leerden niet alleen het juiste uur aflezen, maar we kunnen ook de wijzers zelf plaatsen: één grote wijzer en één kleine. 

Om de voormiddag af te sluiten, kropen we in verschillende hoekjes in de klas om met een vriendje een boek uit de bieb te lezen. Voorlezen aan elkaar en genieten van het luisteren naar een verhaal. 

Na de middag trokken we onze handschoenen en fluohesjes aan. We namen de grijpers stevig vast en voorzagen enkele vuilzakken. We waren echte afvalridders en hadden een missie: de schoolbuurt proper maken. Het filmpje kan je nog steeds bekijken op onze Facebookpagina!

Toen we terug naar school wandelden, passeerden we de sociale kruidenier 'De kommisje'. We kregen wat uitleg over wat zij precies doen en mochten daarna allemaal een snoepje kiezen uit hun mobiel. Mmh!

Terug in de klas, wachtte er een nieuw Axendier op ons. De bever, die vorige maand in de kijker stond, moest plaats maken voor... de kameel! Met prachtige filmpjes, lieten de leerlingen van het 6de leerjaar ons zien wat de goede en slechte eigenschappen zijn van de kameel. Leuk leuk leuk! Deze maand zullen we allemaal proberen om een goedgemutste kameel te zijn, die de afspraken goed opvolgt. 

Onze maandag afsluiten? Met de keuzehoeken natuurlijk! 


We startten dinsdag met een stevig brok schrijven. We gingen niet alleen in ons Lunaschriftje aan de slag, maar werkten ook een les spelling af. Nu we haast alle letters kennen, moeten we deze goed herhalen en blijven inoefenen. 

Er waren ook enkele brieven aangekomen in de klas, die we tijdens de godsdienstles openden. Het waren brieven van jongens en meisjes die vertellen over mensen die net als David goed proberen doen voor anderen. Zo lazen we onder andere over Moeder Teresa en leerden we wat 'zakat' is. Dat betekent dat je arme mensen helpt door hen geld of andere spullen te geven. 

Na de speeltijd lazen we samen het verhaal 'Het huis van big' en losten enkele vraagjes op die hierbij hoorden. Big was altijd moe, waardoor hij nooit opruimde. Dat had natuurlijk als gevolg dat zijn huis een puinhoop was. We oefenden aan de hand van dit verhaal op oorzaak-gevolg. 

Om de voormiddag af te sluiten, rekenden we. 'Repeteren, repeteren, repeteren', zoals een wijs man ooit zei! 

In de namiddag zwaaiden we meester Ewout even uit, om met meester Stijn naar het zwembad te trekken. Wat houden we van de zwemlessen! Woehoew!

Het laatste uurtje trokken we naar de speelplaats met de iPads en met enkele diertjes. We startten tijdens de les wereldoriëntatie een nieuw thema: fotografie. We leerden dat het belangrijk is om op zoek te gaan naar de juiste kleuren, de juiste afstand, het juiste licht, ... En natuurlijk gaat dit nog het beste als je het zelf mag doen! Juiste setting, juiste afstand? KLIK


Woensdag stond in het teken van herhalen. We warmden op met ons Lunaschrift en schakelden daarna over naar onze getalbeelden en onze werkschriften van rekenen. Tijdens het individueel werken, riep meester ons een voor een bij hem om te lezen. 

Maar we moesten ook de mappen tussen ons zetten, en dat betekende: proefjes! We kregen een proefje van taalschat en een proefje van luisteren voorgeschoteld. 

Na de speeltijd was er tijd voor wat meer ontspanning. Samen met het 2de leerjaar gingen we aan de slag in verschillende hoeken. Elk van deze hoeken had te maken met een eigenschap die een goede fotograaf moet hebben, of met programmeren. Zo waren er spelletjes waar je goed moest kunnen kijken, soms moest je goed kunnen beschrijven. Bij sommige hoeken moest je naar details op zoek gaan, in andere hoeken moest je dan weer je ruimtelijk inzicht gebruiken. Voor elk wat wils! 


Drukke donderdag, zo kon je het wel noemen! Er stonden vandaag heel wat proefjes op het programma. Maar we gingen zoals steeds van start met ons schriftje of met ons contractwerk. 

Daarna mochten we aan het meten en aan het wegen. Even herhalen: wat was liter, kilogram en meter nu ook al weer? We gingen op zoek wat precies 1 meter groot was, waar precies 1 liter in kan en wat precies 1 kilogram weegt. 

Voor we aan de proefjes begonnen, werkten we nog een lesje rekenen af. Daarna konden we even ontspannen met een leesboek, en dan... klaar voor de proefjes! 

Van elk iets: een proef van rekenen, een proef van lezen én een proef van schrijven. Maar harde werkers mogen ook beloond worden. Na elk proefje konden we ontspannen met een leuk filmpje! In de namiddag gingen we hiermee verder, tot we klaar waren. Pfieuw! We lieten allemaal het beste van onszelf zien, maar wat was dat heftig! 


Vrijdag stond er dan gelukkig weer een rustigere dag op het programma. We herhaalden tijdens de rekenlessen alles van ons Target en daarmee was ons boekje ook uit! Tijdens de les taal mochten we dan weer verschillende spelletjes spelen. Memory, domino of woorden maken met de letters en woorden die we allemaal al leerden! 

Na de speeltijd kwam het 2de leerjaar erbij. We luisterden naar een liedje over Valentijn en gingen toen in klasgesprek over wat dat nu precies is en van waar dat nu precies komt? We vertelden aan elkaar hoe je iemand kan vertellen dat je hem of haar graag ziet. Maar we vertelden elkaar ook dat liefde niet altijd betekent dat je verliefd bent. Een leuk gesprek, om daarna over te schakelen naar nog iets leuker! We mochten allemaal iets kiezen om te maken. Sommigen maakten een zonnevanger in de vorm van een hartje, anderen gingen aan het stempelen met een zelfgemaakte vorm, anderen gingen dan weer aan het kleuren. Liefde is... samen lachen en samen werken! 

En zo kwam er ook aan deze week een einde. Maar vooraleer we naar huis gingen, trokken we nog naar de turnzaal voor de leesmandjes


En dus is deze week achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft!  

Tot dan, arrividerci!