Week 5

"We haalden onze grootste glimlach boven!"

Intro

🌜Maandag

We vlogen er meteen in! Geen tijd te verliezen en we hadden ook wat zenuwen. Want we konden elk moment uit de klas gehaald worden voor de schoolfoto's! Eerst mocht iedereen met broer of zus op de foto, daarna met heel de klas en tot slot nog individueel. We haalden onze grootste glimlach boven! 

Tussen de foto's door werkten we een les over 'an' af. We leerden het woord 'an' ook schrijven. In de les rekenen werkten we verder met de cijfers en de getalbeelden tot 5. Er was ook nog een memory over de dagen van de week, leuk! Eergisteren, gisteren, overmorgen en morgen... we herhaalden de begrippen nogmaals. 

Na de speeltijd, wanneer iedereen ook al lang heel mooi op de foto stond, maakten we een herhalingsles van rekenen. Even checken of iedereen mee is. En ja hoor, affirmatief! 

In onze spellingboeken werkten we verder met het woord 'an' en de bijhorende letters. Van grote letters met hulplijntjes naar kleine letters met minder hulplijnen, het gaat soms snel! Maar het woord an kregen we allemaal vlot geschreven.

Voor de middag was er nog tijd voor ons nieuwe contractwerkje. Ook deze week weer opdrachten van rekenen, lezen en schrijven die we zelf konden plannen en afwerken. 

In de namiddag ging de riem er even af en konden we met onze herfstbundel aan de slag. Ook hier zaten allerlei leuke opdrachten in. Soms denken, soms kleuren, soms schrijven, ... weer voor ieder wat wils! Maar we hadden ook nog tijd om de spelletjes uit te halen, joepie! 

Voor het laatste lesje, godsdienst, kwam het 2de leerjaar erbij. We luisterden naar het verhaal van De Goede Herder. De jongens en meisjes van het 2de leerjaar kenden dit al goed, want dit was het verhaal van hun eerste communie vorig jaar. Dit verhaal konden we verder bespreken en bespelen aan de hand van verschillende opdrachten. 


🦖 Dinsdag

IN de ochtend trokken we naar een korte uitleg meteen naar verschillende banken. De iPads lagen klaar, onze Lunaschriftjes lonkten, de computers ronkten, er lagen spelletjes, letters blonken, ... Ook deze week zouden we elke ochtend in de hoeken beginnen. Leuk! 

Daarna namen we even tijd om het stil te maken bij onze verschillende zintuigen. In de kring bespraken we eerst welke zintuigen we hadden. Daarna hadden we het ook over mensen bij wie deze zintuigen niet meer werken. Hoe noemen we mensen die niet meer kunnen horen? Hoe noem ik iemand die niet meer ziet? Wat is het gevaar voor mensen die niet goed ruiken? We besloten dat we toch heel dankbaar mogen zijn dat bij ons al deze zintuigen en lichaamsdelen prima hun werk doen! 

Tijdens een leesles, mixten we alle letters die we al leerden door elkaar. We maakten woordenrijtjes met 'an' door er een kopje aan toe te voegen. Maar we maakten ook woordenrijtjes met 'beer' en 'mol' door telkens het kopje of het staartje te vervangen. Dit deden we ook aan bord met de letterplank. Tof! In onze leesboekjes oefenden we per twee verder. 

Voor de fruittijd gingen we nog aan de slag met de cijfers tot 5. We plaatsten deze op even grote afstand van elkaar van minder naar meer. Zo kwamen we uit bij een getallenas, waar we verschillende oefeningen bij maakten.

Ook naar fruittijd lazen we nog in onze boeken van Mol en Beer. Deze keer maakten we al heuse zinnen. Soms vervingen prenten de woorden die we nog niet konden lezen. Maar dat maakt het alleen maar toffer! 

We leerden ook Thor kennen. Thor is een alligator die steeds trek heeft in eten, het meeste eten! Hij hapt altijd naar waar het meeste is, daarvoor zet het zijn bek graag open! We lieten Thor telkens kiezen tussen verschillende hoeveelheden en voorspelden naar waar hij zou happen! In onze schriften oefenden we dit verder, maar vervingen we Thor zijn bek door de symbolen < en >. 

Om de voormiddag af te sluiten, gingen we nog even verder met ons contractwerk. 

In de namiddag konden we allemaal aan de slag met onze herfstbundels. Ondertussen nam meester de tijd om met elk van ons te lezen. Dit was de eerste keer voor ons, maar niet de laatste! Nu de spits eraf is, weten we volgende keer hoe het werkt! Beetje spannend, maar ook wel leuk om te laten zien wat we al kunnen! Ondertussen zochten wij in onze bundels naarstig naar verschillende blaadjes, verschillende kleuren en patronen, verschillende dieren en nog allerlei andere dingen over de herfst. 

Met het tweede leerjaar namen we nog eens door wat we allemaal al leerden over de dinosaurussen. Van herbivoren en carnivoren tot de triceratops en de stegosaurus. Van fossielen tot varens. We hebben heel wat opgestoken! Om af te sluiten keken we nog naar professoren die botten van dinosaurussen onderzochten en probeerden te weten te komen hoe ze eruit zagen. Fascinerend! 


🐶 Woensdag

⚡Geen inhoud wegens pedagogische werkzaamheden⚡


⛈️ Donderdag

Donderdagochtend is sportochtend! Samen met meester Tom trokken we naar de turnzaal en gaven het beste van onszelf. Terug in de klas, trokken we meteen richting verschillende hoeken om verder te gaan met het hoekenwerk. We waren ondertussen ook van plaats gewisseld, dus gingen meteen in een andere hoek aan de slag. 

Voor we al snel naar de fruittijd gingen, fristen we nog eens enkele oefeningen op samen met Thor de Alligator! Groter dan, kleiner dan, evenveel, ... herhalen, herhalen, herhalen! 

Na de speeltijd was het tijd voor onze eerste leesproef. Sommige hebben het zoemen en hakken en plakken al goed beet! Anderen zijn heel zeker van hun woorden en letters. Sommigen moeten nog wat geduld oefenen. Maar iedereen doet heel hard zijn best en dat maakt meester blij! We doen zo verder! 

Terwijl we om beurten bij meester mochten lezen, lagen er voor de anderen heel wat opdrachten klaar. Zo mochten we elkaar de weg wijzen en opdrachten geven op een schatkaart of op de plattegrond van een dierentuin. We konden ook een ganzenbord spelen van Mol en Beer. Er was ook tijd om op de computers of op de tablets te oefenen. Maar we mochten ook werken in onze Lunaschriften of in onze contractwerken. Zo vloog de voormiddag voorbij. 

In de namiddag namen we de tijd om onze locomotief te schilderen. 'Eindbestemming 1ste leerjaar'! Al zullen we, hopelijk, natuurlijk allemaal veel verder geraken dan het 1ste leerjaar. Teamwork makes the dream work. We droegen elk ons steentje bij aan het schilderwerk. Wat een mooi resultaat werd het! Wie niet aan het schilderen was, kon zich uitleven met allerlei andere opdrachten. Zo was er bijvoorbeeld een zoekplaat over dinosaurussen. Niet gemakkelijk! Maar ook daar werd teamwerk beloond!

Om deze dag af te sluiten, luisterden we naar een verhaal van Paulus. Hij vertelt over een lichaam waarbij de verschillende lichaamsdelen niet meer willen meewerken. We leerden dat onze klas ook een groep is waarbij we niemand kunnen missen. Als één iemand droevig is, doet ons dit allemaal iets. Maar als iedereen samenwerkt, is het een prachtig geheel! Met een kleurplaat en een liedje sloten we onze dag rustig af.


🕊️ Vrijdag

Deze ochtend trokken we eerst terug naar de verschillende hoeken. Wat is het fijn om spelend te leren! 

Nadien was het tijd om de laatste rekenles van de week af te werken. Samen met Thor keken we naar 'groter dan' en 'kleiner dan'. Maar ook 'evenveel' kwam nog aan bod! Met Thor lukt dit allemaal heel goed! 

Voor we mochten gaan feesten op de speelplaats, was er sportles! Samen met meester Tom zetten we letterlijk onze beste beentjes voor! 

En dan was het voor de eerste keer zo ver: PartyTime! Tijdens de laatste Leeuwtijd van de maand - Leeuwtijd is elke vrijdag wanneer de kleuters en de lagere school door elkaar mogen spelen - is er een verjaardagsfeestje op de speelplaats voor alle jarigen van de voorbije maand! Wat leuk! Hiep hiep hoera voor alle jarigen! 

Wanneer we uitgefeest waren, gingen we opnieuw lezen bij meester. We lieten zien dat we al onze woordjes en letters goed kennen! Nieuwe woorden lezen is nog niet altijd even gemakkelijk, maar we blijven oefenen! Geduld is een mooie deugd! 

Na de middag dan, kwam het 2de leerjaar erbij. Meester had een leuk knutselwerk voorzien dat we per twee mochten afwerken. Iemand van het 2de leerjaar hielp telkens bij iemand van onze klas. Het was namelijk veel knip- plak- en paswerk. De resultaten mogen gezien worden! Ondertussen gingen we om beurten op de foto in onze eigen klaslocomotief. Tuutuut! De trein van het 1ste leerjaar dendert lustig verder!

De week sloten we af op het speelplein. We trokken er naartoe met het 2de leerjaar uiteraard, maar ook met de 3de kleuterklas. Wat gisteren niet kon doorgaan, lieten we vandaag dan maar doorgaan! De zon was deze keer wel van de partij en iedereen had het naar zijn of haar zin! We kijken al uit naar de volgende activiteiten die we samen met hen doen. 


🎬 [-Einde aflevering 2-] 🎬    

⭐ Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar ⭐    

🎞️ [...To be continued...] 🎞️