Week 6

"In de boomhut voelen we ons goed. Elk kind op de

 wereld verdient een school waar hij/zij zich goed

 voelt."

Deze week was weer een korte! Maar ook in korte weken, halen we er het maximale uit! We lazen, we rekenden, we knipten en we tekenden! Lezen en kijken jullie mee hoe we het er vanaf brachten? 

🌜Maandag

🏝️Geen inhoud wegens relaxerende rustigheden🏝️


🦖 Dinsdag

We begonnen onze eerste werkdag van de week rustig. We keken naar een poppenspel van Mol en Beer, waarin Beer stiekem de pen van Tom pakte en die in zijn jas stopte. Beer toch! We luisterden ook naar het themaverhaal over de klasfoto. Mol startte met zijn eigen mollenschool, maar dat liep niet al te goed af... ai ai ai toch!

We zaten ook samen in de kring om verder te spreken over onze zintuigen. Bij sommige mensen werken deze niet (goed) en we keken hoe we deze mensen kunnen helpen. We kwamen al snel tot de conclusie dat er veel oplossingen bestaan. We komen ze haast elke dag tegen!

Voor de fruittijd, legde meester nog een nieuw contractwerk voor onze neus. Aanvallen! 

Terug in de kring, kwamen Mol en Beer nog even op bezoek. Mol stelde voor om een kroon te maken, die we bij alle verjaardagen kunnen gebruiken. Jerom mocht hem hier een handje bij helpen. Maar Beer schreef stiekem zijn naam erop, waardoor we de kroon natuurlijk niet meer kunnen gebruiken. Wat was Mol teleurgesteld! Na dit toneeltje, kenden we weer een heleboel nieuwe woorden! We oefenden deze nog verder in met oefeningen in ons werkboek. 

Voor de rekenles mochten we ook in de kring blijven zitten. Met allerlei materiaal, met blokjes, met getalbeelden en cijfers, legde meester ons 'de som' uit. We leerden het plusteken kennen en maakten kennis met Tom Som! 

Nog voor we naar de eetzaal stoven, leerden we het woord 'tom' lezen. De gewoonlijke oefeningen hielpen ons goed op weg.

In de namiddag namen we onze tijd om in de herfstbundel verder te werken. Met juf Kyana in de klas was er een extra helpende hand, dus we probeerden zoveel mogelijk af te werken. We hadden ook nog tijd spelletjes of puzzels uit te halen. Wat fijn! 

Het laatste uurtje, kwam het 2de leerjaar erbij. We spraken over de actie 'Saved by the bell' die dinsdag zou doorgaan. We keken naar kinderen in verschillende landen die naar school gingen. We bekeken scholen uit verschillende landen vanuit de lucht. Maar we spraken ook over het belang van een goede school. Je bent er niet alleen om te leren, ook om te spelen en om samen te leven. We duidden onze favoriete plekjes aan op school. In de boomhut voelen we ons goed. Elk kind op de wereld verdient een school waar hij of zij zich goed voelt.


🐶 Woensdag

Vandaag startten we de dag met een blokje contractwerk. Rustig onze motor opwarmen om deze halve dag door te vliegen! 

In de kringen leerden we daarna over 'het verschil'. Meester had weer allerlei materiaal bovengehaald en we maakten kennis met Mil Verschil. We leerden het minteken kennen en weten nu dat we bij een verschil iets wegnemen. 

Nu we helemaal opgewarmd waren, mochten we met meester Tom meegaan om te turnen. Door een wissel hadden we deze week een uurtje extra om te sporten! Maar dat vinden wij helemaal niet erg! Alles geven dus!

Na de speeltijd vlogen we in onze taalschriften om de letters van 'tom' verder te onderzoeken. Ook stickertjes kleven hoort hierbij!

Nog even onze contractwerkjes open slaan en deze halve dag was weeral voorbij! 


⛈️ Donderdag

Deze morgen startte in de turnzaal. Elke donderdagochtend gaan we mee met meester Tom, die ons met een portie ochtendgymnastiek wakker maakt voor de rest van de dag. 

We werkten een herhalingsles af van rekenen, want na de speeltijd stond er een proefje te wachten! Nog even kijken of we alles begrepen...

Voor we aan het proefje begonnen, leerde Luna ons het woord 'tom' schrijven. Hier hadden we niet veel werk aan, want de letters 'o' en 'm' konden we al! Deze letters kenden we van het woord 'mol' natuurlijk! Met de 't' erbij, dikt het rijtje al aardig aan! Kunnen jullie nog volgen?! We oefenden de nieuwe letter en het nieuwe woord meteen in onze spellingschriften. 

En dan was het tijd om aan onze proef te werken. Opperste concentratie, rekenbrein: AAN!

In de namiddag had meester enkele werkjes klaarliggen in verband met de herfst. Een eerste werkje waar we doorlopend aan kunnen werken, bijvoorbeeld wanneer we sneller klaar zijn met iets, is een kleurrijk spinnenweb! Hierbij probeerden we de verschillende vakjes in verschillende kleuren in te kleuren. We probeerden geen twee dezelfde kleuren naast elkaar te zetten.

We knutselden ook samen kleurrijke parapluutjes. Wanneer het regent in de herfst en de zon staat er op, dan komt er een mooie regenboog tevoorschijn! De kleuren steken dan mooi af tegen de grijze lucht en de herfstige kleuren. Met heel wat knippen, plooien en lijmen, kwamen we tot leuke resultaten! We oefenden weer flink op onze fijne motoriek!

Om de dag af te sluiten, hadden we het nog verder over de zintuigen. We namen 'horen' en 'zien' vandaag wat beter onder de loep met enkele leuke opdrachtjes. Welke prent past bij welk geluid? Hoeveel voorwerpen kan je onthouden? Wie wisselde van plaats? Welke zin fluisterde meester door? ... Onze zintuigen moesten op scherp staan! 

Met een kleurplaat en een leuk stukje film (want dat ZIEN wij ook graag!), sloten we de dag af op een rustige manier. Ah, wat hebben we weer hard gewerkt!


🕊️ Vrijdag

Om te starten haalden we de jungleboxen boven! Aan de hand van de palmbomen en de noten, leerden we wat splitsen is. We startten met splitsen tot 3. Van onze jungleboxen gingen we naar onze werkboekjes. Nieuwe werkboekjes vandaag, want we gingen van start in Target 2! Het vliegt, he ?! 

Voor de verandering, gingen we nog een sporten bij meester Tom. Sporten is gezond en dat leven wij graag na! Van de sportzaal gingen we rechtstreeks naar de speelplaats voor Leeuwtijd. Welkom, kleutertjes! 

Na de speeltijd, had meester de letterplank klaargezet op bord. Door kopjes, buikjes of staartjes van woorden te vervangen, maakten we nieuwe woorden en bouwden we woordrijen op. Die lazen we zonder fouten. Ook in onze leesboeken gingen we per twee aan de slag. 

Daarna leerden we de woorden 'een', één' en 'nee' kennen. Met deze erbij, kunnen we weer een hele hoop meer zinnen lezen. Het begint allemaal aardig aan te dikken. Fieuw! 

Voor de middag werkten we onze les van splitsen tot 3 af. 

Na de middag, kwam het tweede leerjaar er weer bij om te knutselen. Met allerlei opdrachtjes in verband met de herfst, hadden we genoeg om ons bezig te houden! We konden kiezen of we samen werkten, alleen werkten en aan wélke opdrachten we werkten. Ook in de herfst vind je hier bezige bijtjes! 

🎬 [-Einde aflevering 2-] 🎬     

⭐ Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar ⭐     

🎞️ [...To be continued...] 🎞️