Week 9

"ViesVuilLand, wie zou daar nu willen wonen ?!"

De laatste schoolweek voor de herfstvakantie en meteen ook de laatste schoolweek van deze maand. Een eerste keer oudercontact en dus ook een eerste rapport! 

Nog een laatste keer alles geven deze week om dan te genieten van een deugddoende vakantie. Lezen jullie mee wat er allemaal gebeurde in ons klasje?

🌜 Maandag

Deze ochtend zaten we eerst samen in de kring om elkaar te vertellen over onze weekends. Dat doen we graag. Het is altijd leuk om even tijd te maken om naar elkaar te luisteren. Het is ook dan dat meester de week overloopt en ons vertelt wat er die dag te wachten staat. En zo kwamen te weten dat er vandaag hoog bezoek was op school! De prinses van ViesVuilLand wachtte op ons...

ViesVuilLand, wie zou daar nu willen wonen ?! De prinses vertelde ons dat ze met een groot probleem zat in ViesVuilLand. Iedereen gooide er alles zomaar op de grond. De dieren van het bos werden hierdoor smerig en vuil. De schapen hun wol was zwart van het vuil, de vos zat vast met zijn kop in het afval, de bomen werden vergiftigd door de vieze grond, ... Ze kwam ons om hulp vragen. En of we konden helpen! We lieten zien hoe wij het afval op school oprapen en sorteren. We vertelden haar over verschillende vuilbakken en over wat recycleren is. Hiermee zou ze zeker aan de slag kunnen gaan. Ze hoopte zo om ViesVuilLand te veranderen in MooiProperLand. Wij hopen met haar mee, zodat de dieren weer in een proper bos kunnen leven en zodat de bomen in gezonde grond kunnen groeien.

Na fruittijd was het dringend tijd om in ons werk te vliegen! We startten met een portie rekenen: tellen en terugtellen tot 10! Dit werd meteen gevolgd door het vergelijken van hoeveelheden en getallen tot 10. Ook Thor de Alligator kwam nog eens om de hoek piepen en happen naar het grootste of het meeste. We oefenden dit allemaal ook in onze werkschriften. 

Voor we onze nieuwe contractwerken kregen, kregen we eerst een proefje van spelling op ons bord- euhm, op onze bank voorgeschoteld! We haalden onze beste pengreep boven en probeerden de woorden die we moesten schrijven, zo mooi mogelijk op papier te zetten. Daarna konden we starten aan een heus Halloween-contractwerk! Booooehoeee!

Na de middag namen we tijd om enkele dingen af te werken. Tijdens deze laatste week mag het ook eens wat rustiger, dus namen ook de tijd om samen met onze vriendjes en vriendinnetjes een spel te spelen of een puzzel te maken. 

Het laatste uurtje kwam het 2de leerjaar erbij. Samen hadden we het over Allerzielen. Het is niet gemakkelijk om over zoiets te praten, maar er werden mooie dingen gezegd. We kwamen samen tot de conclusie dat verdriet zeker bij verlies hoort. Maar we moeten ook proberen om de personen die we graag zien, te herdenken door de leuke herinneringen levend te houden. Daarna maakten we het gezellig rustig en werkten we aan een kaarsenhoesje.


🦖 Dinsdag

Vandaag begonnen we met een halfuurtje contractwerk. Rekenen, lezen of schrijven, ... we mogen kiezen tijdens onze contractwerken waar we mee beginnen of in welke volgorde we werken. We proberen natuurlijk wel te zien dat al onze taakjes af zijn op het einde van de week!

Hierna trokken we naar de zithoek en vertelden we nog eens het verhaal van Paulus over de lichaamsdelen. We maakten nog eens de vergelijking met onze klas, dat we iedereen nodig hebben om er een leuke klas van te maken! Iedereen moet samenwerken! In onze werkschriftjes maakten we hier enkele oefeningen bij. 

In de rekenles oefenden we de getallen en de getalbeelden tot 10 in. Eerst met een PowerPoint en daarna met een memory! Leuk! Wie kon de meeste duo's vinden? 

Ook mochten we aan het meten gaan! Niet met een meetlat, maar met onze handen en voeten! We maten onze banken, de breedte en lengte van de klas, het raam en de deur, ... We moesten natuurlijk wel erg nauwkeurig zijn. Voetje per voetje, handje per handje.

Na fruittijd lieten we het rekenen achter ons en gingen we verder met taal. Vandaag moesten we om beurten bij meester komen om te lezen. Nog maar eens proefje dat op onze rapportjes zou verschijnen! Beste beentje voor, dus! 

Daarmee was het middag en wachtte er zalm en prei op ons in de eetzaal. 

Na de middag hadden we bezoek van juf Catherine. Ze komt mee volgen hoe wij het doen in het eerste leerjaar. Onder haar toezichten hadden wij het over fotografie. Wat weten we er al van? Wat zouden we graag willen weten? Wat kunnen we rond fotografie doen? 

Natuurlijk schoten we ook in actie! We kregen van meester allerlei opdrachtjes in verband met fotografie en kleur. Het was heel leuk en de we maakten mooie foto's! 

Na de koektijd kwam het tweede leerjaar erbij om te quizzen! Na ons thema over de herfst en over herfstdieren, vuurde meester allerlei vragen op ons af over de herfst(dieren). Haha, zo leuk! We hadden enorm veel plezier, maar leerden ook heel veel bij! 


🐶 Woensdag

Contractwerkjes als ontbijt, heerlijk! 

Met dat achter de kiezen, waren we klaar om nog een proefje te maken! Een laatste proefje voor onze rapportjes. Onze eerste rapportjes!? Het was een proefje van begrijpend lezen. Welke zien hoor bij welke prent? Wat is de juiste volgorde van de prenten? We probeerden alles zonder fouten op te lossen.

Voor de rekenles had meester leuke PowerPoints gemaakt vandaag! Tijdens de eerste les werkten we rond 'ruimtelijke oriëntatie', wat een moeilijk woord! We oefenden vooral op 'wat kan ik zien?', maar ook op 'wat kan iemand anders zien?', of 'als iemand daar staat, hoe zorg ik dan dat ik niet gezien wordt?'. Daarom speelden we ook verstoppertje in de klas, wat leuk! Het was wel een beetje een gekke bende! Juf Catherine vond het ook wel plezant. Zij kwam vandaag weer een kijkje nemen in onze klas. 

Voor we naar buiten mochten gaan voor fruittijd, keken we nog naar een poppenspel van Mol en Beer. Ze schreven samen een sms naar An en Tom en wachtten ongeduldig op een antwoord. 

Na de fruittijd was er een leuke les van rekenen. Meester zijn tweede PowerPoint vandaag was echt een hele gekke! Hij had daarvoor onze hoofden weer gebruikt om op LEGO-mannetjes te zetten. Met onze LEGO-mannetjes (en -vrouwtjes) vergeleken we hoeveelheden tot 10. Groter dan, kleiner dan of gelijk aan? Wij kunnen het al tot 10!

Als afsluiter van de halve dag was er een hoekenwerk. We schreven in de Luna-schriftjes, speelden een memory, oefenden op FONEMI, speelden een ganzenbord, maakten woorden met DUPLO-letters, oefenden letters op de iPads en mochten buiten krijten op het krijtbord. Wuhaa! Zo tof!


⛈️ Donderdag

Vandaag gingen we van start met meester Tom in de turnzaal. Onze koude benen van deze ochtend warmden we op met een flinke portie sport! Heen en weer, daar gaan we nog een keer! 

In de klas gingen we verder met het hoekenwerk van gisteren. Een fijn begin van de échte werkdag. Lezen, schrijven, rekenen, ... en dat allemaal al spelend! Ook juf Kyana was er vandaag weer om ons wat bij te staan. Fijn! 

Na het hoekenwerk, stond juf Kyana even voor de klas. Zij herhaalde met ons enkele oefeningen van optellen en aftrekken tot 5. Dit deed ze met allerlei materiaal. Daarna gingen we met meester aan de slag in onze rekenboeken. Jungleboxen daarbij, en knallen maar!

Nadat we onze drankjes gedronken hadden na fruittijd en naar Karrewiet hadden gekeken, verzamelden we in de zithoek. We luisterden naar een nieuw verhaal van Mol en Beer. We leerden allerlei vriendjes kennen: mus, haan, vis, ... Die hadden we ook al in het poppenspel gezien! Met alle dieren vers in ons achterhoofd, leerden we ons nieuw woord: mus

Net voor de middag hadden we nog bezoek van Sofie Zotte Mie! Zij kwam ons een heel gek verhaal vertellen en had vanalles mee. Wat grappig! Zij leerde ons ook wel heel veel nieuwe woorden kennen, die we ook al hoorden in het verhaal van Mol en Beer! Wat leuk om de voormiddag op deze manier af te sluiten! 

Na de middag stroopten we onze mouwen op, want we knutselden! Nog steeds binnen thema Halloween, maakten we vandaag een mooi kunstwerk met een vleermuis! We schilderden met verschillende herfstkleuren en knipten onze eigen vleermuizen bij elkaar. De resultaten mochten gezien zijn! 

Om de dag af te sluiten mochten we ontspannen. Puzzelen en spelen maar!


🕊️ Vrijdag

De laatste dag voor de vakantie! Wat hadden we kriebels vandaag! Tijdens een hoekenwerk probeerden we de kriebels weg te krijgen. We gingen verder met de hoekjes van deze week. Terwijl we druk aan het werk waren, mochten we om beurten bij meester komen om onze rapportjes eens te bekijken. Spannend, hé! Of toch niet...? Want meester vertelde dat we allemaal heel flink gewerkt hadden.

Daarna gingen we verder met een rekenles. We leerden de cijfers 6 en 7 schrijven. Nog een laatste schrijfinspanning voor de vakantie...de laatste loodjes! 

Ook leerden we vandaag nog de letters van het woord mus. We leerden daarbij ook het gebaar bij de letter 'u', want de letters 'm' en 's' kenden wel al van de woorden 'mol' en 'jas'. En wij dachten dat we gingen uitbollen vandaag...

Om de voormiddag af te sluiten, was er een herhalingsles van rekenen. Samen met meester herhaalden we de hoeveelheden tot 10, vergelijken we met de symbolen <, > en = en maakten we ook nog enkele sommen tot 5. Daarmee hadden we het laatste werkmoment voor de vakantie gehad. Fieuwwwww. Niet alleen vandaag, maar de voorbije weken hebben we echt wel al veel gewerkt! We hebben wel een beetje rust verdiend...toch?!

In de namiddag deden we het dus rustig aan, samen met het 2de leerjaar. We installeerden ons in de zithoek, sloten de gordijnen, doofden de lichten en maakten het heel stil. We keken samen naar de film Hotel Transylvanië. Dat was grappig griezelen! Opgelet voor de monsters!

En daarmee zaten de eerste maanden in het 1ste leerjaar er op voor ons. Wat hebben we al veel meegemaakt. Wat hebben we al veel geleerd! Tijd om te chillen en relaxen tijdens de vakantie... TOT BINNENKORT!

🎬 [-Einde aflevering 9-] 🎬        

⭐ Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar ⭐        

🎞️ [...To be continued...] 🎞️