Week 7

"Het was echt griezelig in de klas!"

Week van het Bos! En dat het bos geen geheimen meer heeft sinds bosklassen, weet iedereen! Toch kwam het bos deze week ook nog aan bod in de klas. Binnenkort trekken we nog eens richting het bos zelf, samen met de 3de kleuterklas. Maar deze week gebeurde er nog heel wat anders in de klas, lees maar mee!


Maandagochtend, first things first: We vertelden aan elkaar hoe we het weekend doorbrachten. We praatten ook even over het 2de leerjaar, zij deden hun eerste communie. Binnen enkele maanden zullen wij in hun voetsporen treden. Al heel even kregen we wat kriebeltjes! 

Daarna verzamelden we rond de grote tafel. Er lagen allerlei spullen op die we moesten meten en wegen. We leerden over lengte, inhoud en gewicht. Eerst moesten we schatten, niet gemakkelijk! Om onze schatting te controleren mochten we zelf aan de slag. Oeps, er werd ook een beetje gemorst! 

Tijdens de les godsdienst die daarop volgde, werkten we ons werkboekje af. Ook doen we voor elke godsdienst het 'Onze Vader'. We kunnen de gebaren al zonder fouten, de tekst lukt ook al aardig! Om rustig naar de speeltijd te werken, maakten we een 'glas-in-lood'-kleurplaat. Er stond een duif op afgebeeld, dat is ook het symbool in onze daglijn voor de les godsdienst. We herkenden het!

Na de speeltijd kwamen de jongens van het 6de leerjaar ons weer helpen om in te loggen op Kabas. Dat gaat al vlotter dan in het begin van het schooljaar. Samen met hen maakten we telkens een oefening. Hiermee konden we dan sterren verdienen op ons eigen account. Terwijl werkte de rest van de klas aan hun contractwerk. Rekenen, lezen en schrijven: het zat er weer allemaal in! 

We oefenden ook nog verder op splitsen. We konden al splitsen tot 3, nu gingen we tot 5. We kregen splitskaartjes mee naar huis om te oefenen. Daar was wel eerst wat knipwerk voor nodig... Maar we keken eens lief naar mama en papa...

In de namiddag moesten we de LVS-testen afwerken. Even doorbijten, maar daarna mochten we kiezen in welke hoek we aan de slag gingen. Zo sloten we maandag op een rustige manier af.


Dinsdag gingen we van start met ons halfuurtje schrift. We schrijven nu al 6 woorden! We letten er op dat we netjes zitten en ons potlood goed vasthouden. 

Voordat we gingen turnen, was er eerst nog even tijd voor herhaling. We oefenden extra op alle woorden die we al kunnen lezen en schrijven. We oefenden ook nieuwe woordrijen.

Na de speeltijd kwam Mol een bezoekje brengen. Hij vertelde dat hij onder de indruk was hoeveel woorden en letters we al kenden. We spraken met hem over het verschil tussen letters en woorden, maar maakten ook samenstellingen. Hakken en plakken met woorden en letters

Tijdens de rekenles mochten we een memory spelen om onze splitsingen in te oefenen! We spelen om te winnen, maar het belangrijkste is toch dat we de splitsingen goed oefenen. Wat een leuke manier om deze te herhalen! 

Na de middag sloten we ons thema 'Weg van mijn school' af met een spel! We droegen de post rond in een school. Dat was niet gemakkelijk, want er waren veel lokalen en mensen in de school. We moesten goed zoeken welke weg we namen. Een leuke afsluiter van dit thema! 

In afwachting van de koektijd, werkten we ons contractwerk af. We mochten ook weer gaan lezen bij meester. We zetten ons beste beentje voor! 

Om deze dag af te sluiten, gingen we griezelen! Want oktober is ook de maand van Halloween. Met spannende muziek en griezelige geluiden, maakten we ons eigen luisterverhaal. Om het extra spannend te maken, maakten we het donker. Brr... spannend, zeg!


Woensdagochtend was het weer gezellig in de klas, de monsters en andere spoken waren verdwenen. Gelukkig maar! Zo konden we van start gaan met ons vertrouwde halfuurtje schrift. 

Vervolgens leerden we, hou je vast, ons zevende woordje al van dit jaar! We vertelden eerst over ons eigen 'jas' en gingen dan op zoek naar het woord 'jas' in verschillende oefeningen. We leerden de gebaren bij de letters 'j' en 's'. De 'a' kenden we al van het woord 'an'. Even later leerden we het woord 'jas' ook schrijven. Wat gaat het vooruit in het 1ste leerjaar!

Na de speeltijd verwelkomden we het 2de leerjaar. Omdat het 'Week van het Bos' is, werkten we enkele taakjes af over het bos. We keken naar paddenstoelen, bomen en hun vruchten en puzzelden een insecten-sudoku in elkaar. Wie klaar was, kon werken aan een kleurplaat. 


De volgende dag oefenden we eerst en vooral verder op het schrijven van 'jas'. Luna vloog met ons door de ruimte. Ze bracht ons al naar vele letters. Dank u, Luna! 

Verder was er die voormiddag tijd voor herhaling en extra inoefening. We werkten rond de woorden 'de', 'het' en 'een', de lidwoorden en oefenden op wisselrijen. Tijdens de rekenlessen gingen we verder met splitsen, getallenassen en kwam juf Bo helpen om alles nog eens te herhalen. 

In de namiddag gingen we verder met griezelen. Na ons luisterverhaal, maakten we nu een kunstwerk over griezels. We probeerden vooral te letten op de verschillende kleuren. We gebruikten koude kleuren, of net warme, om onze monsters extra in de verf te zetten. Tussen het griezelen door, was er turnles. Gelukkig maar, even alle spoken uit ons hoofd jagen! 


De laatste dag van de week vlogen we op gang met Luna. We oefenden verder in ons schriftje. 

We leerden die dag ook meer bij over stripverhalen. We keken eens in onze eigen klasbieb welke stripverhalen we hebben, maar zochten ook verschillen met anderen tekstsoorten. We vertelden zelf het verhaal bij een stripverhaal zonder tekst, maar lazen ook een stripverhaal mét tekst. 

In de rekenles startten we met échte sommen tot 5. Aan de hand van verschillende rekenverhalen maakten we onze eigen sommen. En die meester... hij had onze foto's gebruikt om de rekenverhalen op te fleuren. Deugniet! 

Om de 'Week van het Bos' ook tijdens de les godsdienst in de kijker te zetten, luisterden we samen met het 2de leerjaar naar het verhaal van Rang Tan. Rang Tan is een aapje dat in een bos leeft, waar steeds meer bomen omgekapt worden. We stonden stil bij de gevolgen voor de natuur van de ontbossing en maakten prenten bij het verhaal.

De week sloten we af met de leesmandjes. Per twee gingen we weer aan de slag met verschillende spelletjes en opdrachten om zo onze woorden en letters verder in te oefenen. We worden echte taalkampioenen! 


Deze week is achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft!   

Tot dan, arrividerci!