Week 36

"10...9...8...7...6...5...4...3...2...1..." 🎆🎉🎩🎶

We kunnen de zomer haast al ruiken. Maar deze week doken we toch nog stevig de boeken en schriften in. Het was een week van vele laatste keren, maar ook een week van veel repeteren! Wie zijn we? Wat deden we? Wat dreef ons? Lees het hier!


🌜 Maandag

Maandag startten we niet in de kring, zoals gewoonlijk, maar trokken we richting de boomhut! Daar was het gezellig zitten en konden we zo vertellen wat we in het weekend beleefd hadden. Leuk, zo'n babbelhut op school! De tijd die we over hadden, werkten we nog even in ons Lunaschriften.

Daarna vlogen we erin met het vervolg van onze rekenles optellen en aftrekken tot 20. Er is veel herhaling deze laatste weken. We stomen ons klaar voor de laatste proefjes die er nog aankomen! 

Voor spelling was het al zover: de eindproef! We zetten allemaal ons beste beentje - euhm, pennetje? - voor en probeerden zo net mogelijk en zonder fouten te schrijven. Tijd om te laten zien wat we allemaal geleerd hebben dit jaar! Iedereen klaar? Pennen maar! 

In de rekenles deden we leuke dingen met licht en schaduw! Welke dieren konden we allemaal uitbeelden, kunnen jullie ze herkennen? In onze rekenschriften maakten we enkele oefeningen en daarna mochten we aan het spelen gaan! Meester had een memory voorzien van dieren en schaduwen. Kijk, daar komen de dieren weer piepen! 

Na de speeltijd mochten we hier mee verder doen, maar eerst moesten we aan ons contractwerk werken. Ook deze week zaten er weel leuke opdrachten in voor rekenen. Rekenen en kleuren maar! 

Voor de middag werkten we nog een leesles af met Mol en Beer. 

Na de middag gingen we écht van start voor het schoolfeest! We zijn met onze klas een goochelact in elkaar aan het steken. In groepjes van 2 zullen we het publiek verbazen met onze goochelkunsten! We steken onze acts zelf in elkaar, meester zorgt voor de muziek! 10...9...8...7...6...5...4...3...2...1...! Wie is er al benieuwd? Jullie komen toch ook op 26 juni? 


🦕 Dindsdag

Dinsdagochtend stonden we zoals gewoonlijk in de rij op meester Stijn te wachten. Hij nam ons mee naar de turnzaal om onze ochtendenergie kwijt te sporten! 

In de klas namen we er eerst onze contractwerken bij. Daarna lazen we een verhaal over Pien. Pien was haar poes kwijt, Kuif! Mo hielp haar met zoeken, maar had eerst natuurlijk heel veel informatie nodig. Hij ging nauwkeurig te werk. De vragen die bij het verhaal hoorden, konden we samen zonder moeite oplossen!

Na de speeltijd werkten we in onze spellingboeken en was er nog meer tijd om rekenen te herhalen. Meester had voor ons ook een extra werkblad met kleuren op code. Deze keer sommen en verschillen met 3! Maar ook dat bleek voor de meesten een eitje. Meester zal straffer uit de hoek moeten komen om ons uit te dagen! 

Nog voor de middag deden we een leestraining. Hop hop hop!

Ook vandaag hadden we de namiddag gereserveerd om te oefenen voor onze act van het schoolfeest. We oefenden, demonstreerden, gaven elkaar tips, verbaasden elkaar, ... het werd een leuk oefenmoment! 

De tijd die er over was, mochten we naar de keuzehoeken, want daar hadden we maandag geen tijd voor gehad. En dat kan toch niet zomaar?!


🐶 Woensdag

Ook woensdag stond helemaal in het teken van herhaling.

We maakten eerst verschillende oefeningen in onze spellingboeken, om daarna over te schakelen naar de rekenboeken. Velen van ons waren al zo ver dat er zelfs extra oefeningen aan te pas kwamen! 

Nog voor de fruittijd, namen we ook onze taalboeken erbij voor een algemene herhaling. Van klinkers, tot woorden en zinnen. 

Na de speeltijd kwam het 2de leerjaar erbij. We namen ruim onze tijd om mooie tekeningen te maken voor de poetsvrouwen Doris en Els. Het was vandaag namelijk Dag van de Poets! Dankjewel om onze klassen, gangen, eetzaal, ... zo netjes te houden! 


⛈ Donderdag

Donderdag was de laatste dag om alles van rekenen te herhalen. Er lag dus heel wat op ons bord vandaag. 

We startten samen met de meester met een flinke hap over 'het dubbel' en 'de helft'. Ook nu mochten we weer veel aan bord komen! We genieten van de laatste moment met het digibord, want binnenkort ruilen we het in voor een heus smartboard! Hopelijk kunnen wij het nog meemaken in het 1ste leerjaar, anders zal het voor volgend jaar zijn! 

We haalden ook onze fluostift boven, en dat betekende... problemen oplossen! We starten steeds met aandachtig lezen en luisteren naar het probleem. Daarna duiden we de vraag aan. We kijken wat er belangrijk is om te weten om deze vraag op te kunnen lossen. Daarna gaan we aan de slag met onze getalbeelden en zoeken we uit welke som of verschil we zullen moeten maken om het juiste antwoord op de vraag te vinden. Tot slot rekenen we de som of het verschil natuurlijk uit en geven we een antwoord op de vraag. Een hele boterham, hé! En dat kunnen wij allemaal!

Om niet heel de voormiddag te moeten rekenen, lazen we ook een tekst over Hugo. Hugo is een krokodil die in het circus werkt. Wat fijn om tussendoor even te kunnen ontspannen. Lezen is fijn!

Na de fruittijd gingen we verder met de laatste oefeningen van rekenen in ons laatste werkschrift! Wat leuk om naar het einde van het boek toe te kunnen werken. Het maakte ons ook wel wat zenuwachtig, hihi!

Tijdens de middag konden we genieten van het heerlijke weer! Het was ook wel een verademing om dan in een frisse klas te kunnen binnenkomen na de middag. Leve de 'koude kant' van de school! 

We namen in de namiddag onze tijd om de act voor het schoolfeest goed in te oefenen. Met de definitieve versie van de muziek, is het nu voor écht! Omdat we onze stukjes zelf hebben mogen maken, is het natuurlijk gemakkelijker om ze te onthouden. Het is echt een stukje van onszelf geworden. Wat zijn we fier!

De tijd die we nog over hadden, konden we samen met enkele leerlingen van het 3de besteden aan spelen en puzzelen. De boog moet niet altijd meer gespannen staan tussen de herhalingsoefeningen en de proefjes in. Toch?!


🕊 Vrijdag

Op de laatste dag van de week stonden er 2 proefjes op de agenda. Het eerste proefje dat we aanvatten, was dat van rekenen. Ons allerlaatste proefje van rekenen dit schooljaar, stel je voor! We zetten nog een keer allemaal ons beste beentje voor. We laten zien wat het 1ste leerjaar ons bijbracht! 

Na dit proefje gingen we even ontspannen bij meester Stijn. De batterijtjes opladen om naar de speeltijd het proefje van taal te kunnen maken. Handig, zo een turnuurtje tussendoor! 

Na deze proefjes, kon de riem er wel even af. Samen met de leerlingen van het 2de leerjaar spraken we over de Nationale Feestdag van IJsland, want die valt toevallig op 17 juni. Maar we zetten het gesprek verder over nationale trotsen en waarom wij trots zijn op onze Boomhut! Wanneer zou onze Feestdag moeten vallen? En hoe zou de vlag van De Boomhut er moeten uitzien? Daar dacht wij over na, met onze breinen én met onze kleurpotloden!

In de namiddag trokken we naar goede gewoonte nog eens naar de turnzaal... maar deze keer niet voor de leesmandjes! Ter gelegenheid van het schoolfeest hebben we een heuse schoolband! Directeur Stijn aan de gitaar, meester Ewout achter de drums en juf Eveline als frontvrouw! We mochten hun repetitie bijwonen en zongen ook al uit volle borst mee met het schoollied! Kom erbijjjjj! 

Daarna gingen we terug naar de klas om af te koelen met spelletjes, puzzels, de BeeBots, leesboeken, ... voor ieder wat wils!


En dus is deze week achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft!           

Tot dan, arrividerci! 🥳