Week 14

"Problemen zijn er om opgelost te worden. Ook de

 problemen van de Kerstman."

🎈πŸ₯³πŸ‘‘"Proficiat, Sinterklaas! Heel oud!πŸ‘‘πŸ₯³πŸŽˆ

Sinds lang hadden we deze week nog eens een "normale" week. Al is geen enkele week in het 1ste leerjaar "normaal". Er valt altijd wel iets te beleven, we maken altijd heel wat mee! Benieuwd wat er deze week allemaal passeerde? Lees maar mee!

🌜Maandag

We startten in de kring. Er was natuurlijk een heleboel te vertellen want de Sint had duidelijk al heel wat huisjes gepasseerd. En of we braaf waren geweest, dat moet wel! Zoveel leuke dingen die de Sint bracht. Wat een (flinke) gelukzakken zijn wij toch! Dankjewel, Sinterklaas! 

Hierna vlogen we er in met het woord 'muur'! We leerden het vorige week al lezen en schrijven. Vandaag oefenden we het extra in, in onze spellingboeken. Leuk om de dag mee te beginnen. 

Daarna namen we onze Jungleboxen, dan weet je hoe laat het is! In onze rekenboeken maakten we sommen en verschillen tot 9! Deze week zouden we tot 10 leren. Maar eerst zorgen dat onze sommen tot 9 helemaal lukken zonder fouten! Wie klaar was, dook de vernieuwde zithoek in! 

Na de speeltijd en na Karrewiet, probeerden we verschillende woorden in de juiste schoorsteen te krijgen! Op een PowerPoint had meester 4 schoorstenen klaarstaan met de 'aa', de 'ee', de 'oo' en de 'uu'. We lazen een woord en zorgden dat het in de juiste schoorsteen belandde! 

Om de voormiddag te vervolledigen, werkten we aan onze contractwerkjes. We konden ook om beurten aan de computer werken of met de tablets onze sommen en verschillen in oefenen. Dat doen we met een spelletje 'ballonnen prikken'. Tof, zeg! Je moet wel snel zijn. Als de ballonnen weg zijn, verlies je een leventje! 

In de namiddag namen we (eindelijk, zeg!) de tijd om onze nieuwe Lego te ontdekken! We hadden vorige week van Sint en Piet een hele lading nieuwe Lego gekregen. Dringend tijd dus om deze van dichtbij te bestuderen. We maakten monstertjes, bouwden mooie gebouwen, ... lieten onze fantasie helemaal de vrije loop! Ondertussen lagen er ook allerlei andere spelletjes klaar en konden we op de computers en ook op de tablets.

Het laatste uurtje kwam het 2de leerjaar erbij. We staken een 2de kaars aan bij de adventskrans voor de 2de week van de advent. We vertelden het verhaal van Jordy nog eens na en bedachten hoe we iemand met verdriet kunnen troosten. Als we pijn hebben, kunnen we naar de dokter gaan. We wisten dat er pilletjes, zalfjes, prikjes, verbanden, pleisters, ... bestaan. Maar wat kan ja doen als iemand verdriet heeft? Wij dachten er over na en maakten onze eigen pleisters om iemand met verdriet te helpen. 


πŸ¦– Dinsdag

Vanochtend gingen we meteen aan de slag in ons contractwerk, de ideale opwarmer. Wie nog niet wakker was, had even de tijd om te ontwaken.

Voor het lesje godsdienst, verzamelden we in de kring. We luisterden naar een verhaal over Brent. In zijn klas hadden ze het over hun familie. Brent had zijn broer Willem uitgenodigd om voor te stellen in de klas. Hij vertelde dat Willem schaakkampioen was. Toen Willem binnenkwam, schrokken de klasgenoten van Brent wel even. Willem zat in een rolstoel. Het was een mooi verhaal over hoe vooroordelen of verwachtingen soms een verkeerd beeld kunnen scheppen. 

Toen was het tijd voor een nieuw woordje! We keken met z'n allen door een sleutelgat, wie er achter de deur verscheen. Zo kwamen we al snel te weten dat 'deur' het nieuwe woordje was! met de gekende oefeningen leerden we het woordje herkennen en lezen. Dankjewel, Mol en Beer, om ons altijd te helpen! 

Voor de fruittijd, namen we de balans erbij. We leerden al over de meter en de liter. Vandaag onderzochten we hoe we verschillende dingen konden vergelijken naar gewicht. Zo kwamen we tot 'de kilogram'. Wat woog minder, evenveel of meer dan 1 kilogram. En konden we aanvullen tot 1 kilogram?

Na fruittijd gingen we verder met het woord 'deur' en zijn letters. We leerden nieuwe gebaren bij de letter 'd' en bij de 'eu'. We maakten woorden met deze nieuwe letters en oefenden ze in onze werkboeken verder in.

Als laatste deze voormiddag, stond er nog rekenen op het programma. Eerst speelden we nog eens het spel met de balletjes. Wie kon de sommen vinden die 10 maakten? Gevonden? Klaar? Mikken maar! Ook speelden we het 'kangoeroespel'! Deze keer speelden we met de meisjes tegen de jongens. Wie als eerste de som of het verschil kon oplossen, mocht een sprong vooruit. Wie won? Dat vond meester eigenlijk niet zo belangrijk. Dat het leuk was en dat we rekenden, dat was de bedoeling!

In de namiddag deden we iets voor de allereerste keer! We schreven voor de eerste keer aan onze eigen, zelfgeschreven - ja, helemaal zelf! - nieuwjaarsbrieven! We kennen al zoveel letters, geen enkele reden dus om onze brief niet te schrijven. Sommige letters die we niet kenden, oefenden we nu zelfs voor de eerste keer in. Wauw! We hadden engelengeduld en het doorzettingsvermogen van Hercules. Wat was meester fier op ons! 

Tijdens het laatste uurtje, met onze vrienden en vriendinnen van het 2de leerjaar, werkten we nog een laatste keer rond Sinterklaas. Het was tenslotte zijn verjaardag vandaag. We gingen aan de slag om een nieuw vervoersmiddel te ontwerpen voor de Sint en zijn Pieten. We dachten na of het een voertuig zou worden dat over het land voortbeweegt, in de zee of in de lucht. Ook moesten we rekening houden dat het duidelijk zou zijn dat het een voertuig was van de Sint. We versierden de voertuigen dus met de typische kleuren en symbolen van Sint en Piet. 


🐢 Woensdag

Vandaag startte met een hoekenwerk. We gingen aan het lezen, aan het luisteren op de computer, aan het rekenen op de tablets, aan het schrijven of aan het spelen of bouwen. Altijd fijn, de verschillende hoeken in de klas! Zeker nu alles weer van plaats is veranderd, ontdekken we weer nieuwe hoekjes! 

Vandaag stond ook het woord 'deur' weer op ons te wachten. Niet om te lezen, maar wel om te schrijven! Luna? Ready to launch? 3...2...1...schrijf! We namen ook meteen de oefeningen in onze spellingschriften onder handen. 

Nog voor we onze kiwi's verorberden tijdens de fruittijd, werkten we een herhalingsles af van rekenen. Nog even de puntjes op de 'i' voor we beginnen splitsen en rekenen tot 10. Weer een grote mijlpaal in het 1ste leerjaar.

Na de speeltijd was het dan al zo ver. We splitsten tot 10. Dit deden we in onze werkboeken en bij meester apart. 10 kokosnoten in de boom, meer kunnen er haast niet bij! 

Als afsluiter van deze korte dag, luisterden we naar het vervolg van 'Meneer Gom'. Hoe zou het ondertussen zijn met zijn plan om het Grote Mormel uit zijn tuin te verjagen? We luisterden verder...


β›ˆοΈ Donderdag

Ochtendgymnastiek met meester San is altijd een plezier om de dag mee te beginnen! Lekker fris buiten, lekker opwarmen binnen! 

Ook in klas vlogen we er meteen weer in. Het hoekenwerk van gisteren stond weer klaar en we begonnen waar we gisteren geΓ«indigd waren. En... doorschuiven! Voor we het wisten was het alweer fruittijd. Jammie! 

Na de speeltijd had meester verschillende woorden met de 'eu' op bord gezet, maar telkens met een "twist". Soms letterlijk, stond heel het woord gedraaid, soms was het gespiegeld of heel doorzichtbaar Een uitdagende oefening om de leesles mee te beginnen. Daarna lazen we per twee, op een knus plekje, een verhaal over 'de geul' van Mol en Beer. Om beurt werden we bij meester geroepen om de sleutelwoorden te flitsen. 

De laatste lessen voor de middag was het rekenen geblazen. Na het splitsen tot 10, tellen we nu op tot 10. Natuurlijk hoorde daar eerst een leuke PowerPoint bij! Iedereen was een kerstman en smeet met sneeuwballen. Wie kon de juiste som zeggen? 

Na de middag namen we onze tijd om de klas wat meer in de kerstsfeer te brengen. Dit deden we door onze eigen rendieren te maken. Een bruin hoofd, witte ogen, een rode neus en een kleurrijke strik. En natuurlijk nog een gewei daarbovenop! Onze klasdeur is nu een prachtige staldeur voor alle rendieren. We lieten ook onze creativiteit botvieren op kerstballen. Met stiften, potloden, krijtjes, confetti, ... of wat we ook maar konden bedenken, maakten we de mooiste kerstballen!

Het laatste uurtje mochten we wat uitblazen. Wie zijn contractwerk eerst afwerkte, kon uitvliegen naar een hoek naar keuze. Leuk! 


πŸ•ŠοΈ Vrijdag

First things first: rekenen tot 10! Alweer had meester een leuke PowerPoint om enkele oefeningen samen te maken. Wie kwam er piepen uit de schoorstenen en wie verdween er weer? We zegden er de juiste verschillen bij. Daarna was het aan ons om in onze werkboeken te werken. 

Na al het harde rekenwerk, mochten we mee met meester San om te sporten. En wat beweging kunnen we altijd gebruiken tijdens deze koude dagen! Daar warmen we lekker van op! 

Na de leeuwentijd namen we ons drankje erbij en keken we naar Karrewiet. Wat vinden we dat leuk! 

Tot aan de middag was het lezen-tijd! We gingen om beurten bij meester om een proefje af te leggen. We hadden de woordjes en zinnen ook al kunnen lezen tijdens ons huiswerk, dus we waren niet helemaal onvoorbereid. Ondertussen hebben we al helemaal geen zenuwen meer, want we lezen vaak bij meester. 

Wie niet aan het lezen was, mocht taalspelletjes spelen. We maakten woorden, speelden met letters, er was een bingo en een memory, we konden dobbelsteenlezen, ... overvloed aan letters en woorden! Jawaddedadde! 

In de namiddag haalden we de beste Brad Pitt en Angelina Jolie in ons naar boven. We speelden namelijk toneel! Aan de hand van een gebeurtenis, een personage en een plaats, maakten we in groep een toneeltje. Eerst deden we allerlei opwarmingsoefeningen. Zo bewogen we eerst zoals de personages, maakten we klankverhalen bij de plaatsen en speelden een standbeeld van een omstaander bij de gebeurtenis. Op het einde van de les keken we naar elkaars toneeltjes en gaven elkaar een compliment. Leuk, eens zo'n andere les Muzische Vorming! 

🎬 [-Einde aflevering 14-] πŸŽ¬

⭐ Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar β­

🎞️ [...To be continued...] πŸŽžοΈ