Week 8

"Na een extra dagje rust, hadden we elk energie voor

 2!"

๐ŸŽถMaandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zo-ondag. In een week zijn 7 dagen, 7 dagen in een week! ... ๐ŸŽถ 

Deze week maar 4 dagen in onze schoolweek! Door een 'pedagogische studiedag' hadden we een extra dagje rust! Hieronder lees je wat we deden op de dagen dat we wรฉl op school waren!

๐ŸŒœMaandag

We begonnen de dag met het delen van onze avonturen van onze weekends. Een fijne start van deze nieuwe werkweek! We overliepen ook wat er deze week te gebeuren stond en kwamen te weten - of sommigen wisten het nog! - dat we woensdag een dagje thuis mochten blijven. Leuke verrassing! 

Daarna gingen we aan de slag! Als eerste op het programma: een les taal. We bekeken letters, die we samenplakten tot we woorden konden vormen. Met die woorden maakten we dan weer zinnen. Bij die zinnen hoorden natuurlijk leestekens! Wauw! Taal is toch mooi! 

Voor we al mochten gaan spelen en ons fruit opeten, had meester nog een les rekenen voor ons in petto. Aan de hand van verhaaltjes leerden we optellen tot 5. Dit oefenden we in onze werkschriften in. Wie wou, kon met de jungleboxen aan de slag. 

Na onze drankjes, gingen we lustig verder met rekenen! Na de sommen tot 5, waren nu de verschillen tot 5 aan de beurt! Ook dit deden we aan de hand van leuke verhaaltjes. Met onze getalbeelden gingen we aan de slag. Oefenen maar! 

Vervolgens leerden we een nieuw woord: jas! Sommigen mochten hun jas komen showen. We maakten bij elke jas mooie zinnen, bijvoorbeeld: 'De jas van Trent is mooi!' Daarna maakten we ook de bijhorende, gewoonlijke oefeningen bij het woord. We gingen ook meteen aan de slag met de letters 'j', 'a' en 's'. De letter 'a' kenden we natuurlijk al van 'an'! Maar vandaag leerden we ook de gebaren bij 'j' en 's'. Leuk!

In de namiddag legde meester ons een nieuw spel uit: FoNeMi! Met dit spel kunnen we extra oefenen op de verschillende klanken. In welk woord hoor je welke klank? Waar hoor je de klank op het einde of op het begin van het woord? ... Fien loodst ons door de klankentuin en helpt ons bij het inoefenen van deze leerstof! Leuk! We waren meteen allemaal enthousiast! Heel de namiddag konden we oefenen, terwijl anderen zich amuseerden met puzzels en spellen. Weer wat quality-time met onze klasgoten!


๐Ÿฆ– Dinsdag

Als ontbijt kregen we een nieuw contractwerkje voorgeschoteld. We konden ook weer op de computers en op de iPads. Ook het eerste leerjaar doet mee aan de digisprong!

Daarna mochten we onze vingers en polsen opwarmen om aan het schrijven te gaan! Eerst leerden we de letters 'j' en 's', daarna schreven we het woord 'jas'! Van een werkblad, naar onze Lunaschriftjes, richting onze spellingboeken en weer terug! Dat was een flinke portie schrift!

Na fruittijd stond er heel wat materiaal voor ons klaar. In verschillende hoeken mochten we aan de slag met allerlei meetmateriaal. We maten de lengte en de breedte van de klas, onderzochten met de balans verschillende gewichten, probeerden in zo weinig mogelijk tijd een blokkenbouwsel te maken en goten (en morsten) heel wat verschillende tassen en bekers vol. Als tussendoortje lagen weer de iPads en de computers klaar, of konden we aan onze contractwerk werken. Een hele carrousel, superleuk!

Hierna moest er nog gelezen worden. Naast 'een' en 'de', leerden we het derde lidwoord 'het' lezen. Eerst klassikaal, daarna met een leesvriendje. Lezen, lezen, lezen!

Ook in de namiddag was de klas verdeeld in verschillende hoeken! De nadruk lag deze keer op programmeren en digitaal leren. We werkten met de BeeBoot, gingen verder aan de slag met FoNeMi, bouwden met blokken, programmeerden op het Smartboard met CodeWise, kraakte codes met Ko op de computer en mochten met de K'nex spelen als tussendoortje. Wuhaa! Wat een fijne opdrachten! Sommigen van ons hadden echt talent om te programmeren, dat belooft!

Om de dag af te sluiten, namen we met het 2de leerjaar enkele bosdieren onder de loep. We probeerden de juiste begrippen bij de juiste dieren te plaatsen. Geen gemakkelijke opdracht, die heel wat tijd in beslag nam! De vos, de uil, het everzwijn, de eekhoorn en de egel kwamen aan bod. We leerden al heel wat, maar dit zou dus nog vervolgd worden!


๐Ÿถ Woensdag

๐Ÿšง๐Ÿ—๏ธTeam De Boomhut under construction๐Ÿ—๏ธ๐Ÿšง


โ›ˆ๏ธ Donderdag

Vandaag startten we voor de verandering niet met sport. Na een dagje extra rust hadden we nochtans elk energie voor 2! Door een wissel, moesten we wachten tot de namiddag om te sporten. Geduld is een schone deugd! 

In de plaats daarvan trokken we naar buiten voor onze uitdaging van de leeuw en de kameel: een origineel klasfoto maken! En of we een originele klasfoto konden maken! Wat vinden jullie van het restultaat? 

Terug bij de klas, haalden we onze mappen uit. We dropten ons fruit en onze koekendoosjes in de juiste bak. Ook onze drinkflessen en brooddozen verdwenen in de juiste bak. Helemaal klaar om er in te vliegen! Als eerste namen we onze contractwerken erbij. We mochten ook om beurt gaan rekenen bij meester: splitsen met de splitsbomen!

Juf Kyana zorgde voor de volgende rekenles. Zij ging met ons aan de slag met geld! We leerden betalen en teruggeven tot 5 euro. Leuk hoor, zo lekker winkelen in de klas! 

Ook na de speeltijd stond juf Kyana voor de klas. Deze keer gingen we samen aan het lezen. Met de letters van 'jas' en alle andere, maakten we nieuwe woorden. Ook met juf Kyana lazen we eerst samen, daarna in duo's. Tof!

Meester had ook nog wat in petto voor ons. Er stonden allerlei hoeken klaar, maar we mochten nog maar eens bij meester om te gaan lezen. We mochten laten zien hoe goed we de woorden en de letters kenden!

Om de voormiddag af te sluiten... lazen we nog meer! Het verhaal had als titel 'de jas en de pet'. Het was een heel avontuur van an en tom, mol en beer in de beek. Grappig!

In de namiddag was er eerst tijd om te knutselen rond Halloween! Aan de hand van een dobbelspel stelden we onze eigen pompoenen samen! Brr, griezelig! We mochten ook onze eigen theelichtjes schilderen. Gezellig griezelen! Sommigen maakten een pompoen, anderen een mummie of een monster!

Daarna werd ons geduld beloond! We mochten gaan sporten bij meester Tom! En of we nog energie hadden! Ook in de namiddag kunnen wij goed sporten, hoor! 

Na de speeltijd kwam het 2de leerjaar er per uitzondering bij op donderdag. Omdat ze naar het bos waren maandag, hadden we een uurtje in te halen! We werkten samen verder aan onze opdrachten rond de bosdieren. Als iedereen alles gevonden had, bespraken we deze met de meester in de kring. We sloten deze les af met prachtige beelden over de Belgische bossen. 


๐Ÿ•Š๏ธ Vrijdag

Deze ochtend stond in het teken van herhalen. Samen met meester herhaalden we splitsen, optellen en aftrekken tot 5! Want wat later op de dag zou er een proefje op de planning staan! Met onze Jungleboxen oefenden we nog een laatste keer alles in. Soms alleen, soms met onze buur of soms met meester.

Na het harde oefenen, konden we gelukkig ontspannen bij meester Tom. Tot aan de Leeuwentijd mochten we sporten en ons uitleven in de turnzaal. Wuha! 

Nadat we Karrewiet hadden gekeken, spraken we met meester over verschillende soorten teksten en boeken. We vergeleken stripverhalen met informatieve boeken of met voorlees- en prentenboeken. Waarvoor dienen tekstballonnen? Zijn alle tekstballonnen hetzelfde? Wat is de bedoeling van een titel? En wat zijn in godsnaam de zender en de ontvanger van een boodschap? We oefenden dit ook verder in onze werkschriften. 

Daarna was het tijd voor ons proefje van rekenen. Deze keer moesten we natuurlijk helemaal alleen aan de slag. Uiteraard mochten we onze Jungleboxen gebruiken als dat nodig was. We lieten zien dat we konden splitsen en hoofdrekenen. Iedereen was zo geconcentreerd aan het werken dat je de concentratie bijna kon horen door de stilte... Jawaddedadde!

Om de voormiddag af te sluiten, oefenden we de letters en de woorden nog verder in en maakten we nog even tijd voor onze contractwerken. Meester maakte tijd om hier en daar extra te oefenen met ons. 

Na de aspergesoep en de WAP, kwam het 2de leerjaar erbij.  We gingen verder op het elan van gisteren: griezelen! We maakten kaarslichtjes en andere enge monsters... brr! Straks durft niemand nog in de klas komen...! 

Daarmee sloten we weer een fijne, korte maar volgeboekte week af.



๐ŸŽฌ [-Einde aflevering 8-] ๐ŸŽฌ       

โญ Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar โญ       

๐ŸŽž๏ธ [...To be continued...] ๐ŸŽž๏ธ