Week 32

"Een hele dikke proficiat aan alle grote kapoenen van het 1ste leerjaar!" 🤩🥳

Voelen jullie het ook? Die kriebels? Het hangt in de lucht, de zenuwen. Ik kan ze bijna zien! Iedereen is een beetje zwaluwachtig. En terecht, want er staat een grote gebeurtenis voor de deur. Maar voor het zover was, deden we nog allerlei andere dingen in de klas. Lees maar! 


Maandag gingen we van start met te vertellen over onze weekends. Zoals steeds waren deze weer heel erg gevuld. We luisterden ook goed naar elkaar, want erna volgt telkens een korte quiz: Wie deed wat? We vertelden over snurkende nonkels, hoe we garnalen gingen vissen, over de zwembaden die we opgezet hebben, over de lekkere barbecue, over hoe onze mama's mee op de trampoline sprongen, over de logeerpartij bij opa en oma, over de spelletjes die we speelden op de tablets en over hoe we stiekem snoepjes aten bij oma, over de film En Canto die we keken, over de frietjes die we aten, over de lekkere pannenkoekjes die mama bakte, over het vormsel van een vriendje en over hoe we met de gocarts reden, over de kermis, de kapper, de waterspelletjes, het bezoek aan het ziekenhuis en natuurlijk over het lekkere ijsje dat we aten! FIEUW! 

Hierna was het rekentijd! We gingen niet alleen om beurten splitsen bij meester, maar we werkten ook alleen aan onze rekenverschillen tot 20! De laatste weken staan helemaal in het teken van herhaling en ... herhaling! Oefenen maar! Concentreren was niet altijd gemakkelijk, zeker niet toen het plots begon te onweren! Hellup!

Na de fruittijd keken we naar Karrewiet en kregen we onze contractwerken. Geen tablets deze keer, maar we mochten wel op de computer om te bouwen met blokken of om de code te kraken met Ko. Dat laatste zijn de eerste stappen richting het echt programmeren, dat vinden we tof! 

Nog voor de middag werkten we oefeningen af die pasten bij het verhaal van Mol en Beer dat we vorige week gehoord hebben. Enkele moeilijke woorden inoefenen, enkele spreuken en zegswijzen proberen gebruiken. Taal is fijn! 

Na de middag werkten we eerst nog een lesjes lezen af. spijtig genoeg liet het weer het niet toe om in de boomhut te gaan lezen, dus zochten we binnen een knusse plek. 

We oefenden nog eens onze Eerste Communie-viering in. De liedjes lukken goed, de tekstjes gaan vlot, het toneeltje gaat haast perfect. We zijn er stilletjes aan klaar voor! 

In de lessen wereldoriëntatie maakten we ons klaar om in het nieuwe thema te duiken: geNESTeld. We spraken eerst met elkaar wat we nog wisten van de quiz, maar ook over wat we al weten over dieren en hun kleintjes. We schreven allerlei vragen op waar we zeker een antwoord op willen hebben na dit thema en we dachten na wat we eventueel zouden kunnen doen tijdens die thema. Wat hadden we veel ideeën! De ene al wat realistischer als de andere, hihi. 

Na de fruittijd gingen we eerst lezen met onze buddy's! De kinderen van het 5de en van het 6de leerjaar komen dan naar de klas om met ons te lezen. Zij volgen mee of we geen foutjes lezen en ze stellen enkele vragen bij het boekje. Leuk! 

Om af te sluiten, kropen we nog een halfuurtje in de keuzehoeken. Ah, wat was dit weer een gevulde dag! 


Dinsdagochtend trokken we eerst naar klas. Daar begonnen we met een gezonde portie schrift. Ook hier mochten we om beurten bij meester komen om te schrijven. Aandachtspunt deze keer: tussen de hulplijnen schrijven! 

Hierna gingen we verder op hetzelfde elan en namen we onze spellingschriften erbij. Vandaag aan de beurt: woorden met de 'ij' van 'ijs'. Mmh, ijs! 

Toen was het tijd om te turnen! Na de inspanning komt de ... inspanning! Maar de inspanning tijdens turnen is eigenlijk ook een ontspanning. Even alle energie eruit, wuha! 

Na fruittijd was het menens! We deden ons uiterste best tijdens een nieuwe test van onze AVI-niveaus. Al het oefenen moet zijn vruchten afwerpen, dat kan niet anders! Maar uiteindelijk telt vooral dat iedereen zijn of haar beste beentje voorzet. We zullen er allemaal wel geraken, elk op ons eigen tempo.

In de rekenles kon het er wat rustiger aan toe gaan. We herhaalden nog eens alle soorten vormen en lijnen die we geleerd hebben dit schooljaar. Dit goten we in enkele leuke werkblaadjes en we maakten oefeningen in ons werkschrift. Een dagje geen hoofdrekenen, dat deed ook wel eens deugd! 

In de les taal, legde meester Ewout iets nieuws uit! Net zoals in het tweede leerjaar, zullen we ook boekjes mee naar huis krijgen om te lezen. Zo kunnen we nog wat meer oefenen! Ja hoor, lezen is belangrijk! En het wordt alleen maar leuk, hoe beter we het kunnen! Het is een nieuw 'probeersel' van de meester, die zijn inspiratie haalde bij juf Eveline. We hebben ook het gevoel dat ze iets aan het bekokstoven zijn om in de gang uit de hangen volgend jaar... we zijn nu al benieuwd! 

In de namiddag trokken we even de deur van het 1ste leerjaar achter ons dicht en gingen we terug in de tijd! Wij toch, alleszins. Die van de 3de kleuterklas kwamen eens piepen in het 1ste leerjaar terwijl wij nog eens mochten gaan spelen in de klas van juf Jasmijn, bij juf Sabrina. Met een hoekenwerk maakten de kleuters al eens kennis met het 1ste leerjaar en met meester Ewout, leuk! Sommigen kunnen niet wachten om te starten in hun nieuwe klas. Nog even geduld...! 

Eens terug in de klas, repeteerden we nog maar eens de viering van de Eerste Communie. Dag met dag komt het feest dichterbij! 

Daarna gingen we aan het knutselen! In het thema dieren gingen we op zoek naar patronen en silhouetten bij dieren. We kozen enkele dieren uit waarmee we aan de slag gingen. Leuk hoor! Wat zit de natuur toch vol mooie patronen en kleuren! 


Woensdagochtend stond er heel wat taal op het programma. Eerst luisterden we nog eens naar het leuke liedje van Urbanus over de klinkers. A, e, i, o, u, tralalalalaa! Hier hoorden enkele oefeningen bij. Daarna ruilden we de taalboeken voor spellingboek en oefenden we op de doffe 'e'. Woordjes zoals we, te, ze, me, je, ... we onthouden vanaf nu hoe we ze schrijven! 

In onze rekenboeken oefenden we de hoeveelheden tot 20 nog eens in. We vergeleken, ordenden en rangschikten in onze werkboeken. 

Voordat we onze aardbeitjes opsmulden tijdens de fruittijd, lazen we nog met een maatje in onze Mol en Beer-boekjes. Gezellig! 

Na de speeltijd kwam het 2de leerjaar erbij. We hadden het over... ja, hoe moeten we dat netjes zeggen: kaka? Aan de hand van een liedje achterhaalden we dat we het over de drollen van dieren zouden hebben. Want met zoveel dieren op de wereld, zijn er natuurlijk ook heel veel soorten drolletjes. Grote, kleine, ronde, zelfs vierkante (!), platte, vaste, ... Hihi! We konden paardenvijgen opnoemen, koeienvlaaien, konijnenkeutels, hondendrollen, vogelpoep, muizenstrontjes, ... Maar hoe komt het nu eigenlijk dat zoveel dieren zoveel verschillende drolletjes hebben? Dat namen we onder de loep. Niet letterlijk gelukkig...! 


Nadat we donderdag de kalender in orde brachten, onze leesmappen en huiswerkmappen indienden en ons Lunaschriftje beschreven, maakten we ons klaar voor een grote brok problemen. Rekenproblemen wel te verstaan. Samen met meester losten we problemen op door op te tellen en af te trekken tot 20. 

In de les taal die hierop volgde, schreven we een eigen verhaal. Eerst legden we enkele prenten in een volgorde en daarna verzonnen we er een verhaal bij dat we ook zelf opschreven. Nadenken, schrijven, controleren! 

Ook vandaag in de rekenles vandaag: splitsen tot 20 en een herhalingsles. Donderdag rekenen we er altijd op los! Jihaa! 

Nog voor de middag werkten we een les begrijpend lezen af. Deze keer lazen we een verhaal over 'ziek zijn'. Hopelijk iets dat ons niet te vaak of te erg moet overkomen! Nu we corona bijna kunnen vergeten, denken we hier liever niet meer aan terug!

Na onze maaltijd en een middagpauze vol plezier, werkten we in de eerste plaats onze contractwerken af. Voor sommigen betekende dit alleen nog een kleurplaat afwerken, leuk hoor! Ondertussen nam meester nog eens de tijd om ons bij zich te nemen om te lezen. 

Voor we aan het ontspannen gingen, namen we de viering van de Eerste Communie nog eens onder de loep. Moeten we nog zeggen dat we veel liedjes zullen zingen? 

Na al dit harde werk van deze dag, was er tijd om te knutselen! We werkten nog wat verder aan onze verrassing voor Vaderdag. Beetje bij beetje komt er schot in de zaak. Omdat we al vroeg begonnen, zit er geen druk achter en kunnen we dus lekker onze tijd nemen. 

Het laatste uurtje knutselden we dan weer verder binnen het thema 'dieren'. Dinsdag maakten we een kunstwerk over de giraf, vandaag gingen we verder met een octopus en een tijger! Wat houden we van mooie patronen!


De laatste dag van de schoolweek was meteen ook de laatste dag voor onze Eerste Communie. Dat betekende dus: generale repetitie in de kerk! Priester Luc was er ook bij. We oefenden heel de viering deze keer! We zijn nu helemaal klaar voor de grote dag! Wat hebben we daar naar uitgekeken! 

Als we terug waren van de kerk, was er nog even tijd voor sport bij meester Stijn. Een beetje minder dan normaal, want we hadden lang geoefend voor de Eerst Communie. Maar turnen kunnen we nog vaak doen, onze Eerste Communie doen we maar één keer! Dus dat vonden we niet zo heel erg voor een keertje. 

Na de fruittijd werkten we in onze rekenboeken, herhaling van hoofdrekenen tot 20, in afwachting van de jongens en meisjes van het tweede leerjaar. Met hen praatten we samen over de Eerste Communie, want zij zijn tenslotte ervaringsdeskundigen. We werkten ook enkele dingen af die vorige weken nog waren blijven liggen. 

In de namiddag trokken we zoals gewoonlijk naar de turnzaal om reken-, lees- en schrijfspelletjes te spelen! Joepie, weer een leuke afsluiter van deze week! 


Volgende afspraak: Zaterdag om 15u in de kerk voor onze Eerste Communie! 🙏


En dus is deze week achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft!        

Tot dan, arrividerci! 🐱‍👓