Week 20

" Dag (van de) directeur! "

Nieuwe week, nieuwe avonturen! Die avonturen vatten we allemaal samen aan, niemand moest nog thuisblijven! Hoera! Lezen jullie mee wat we bijleerden deze week? 


Maandag mochten we al meteen wat langer op de speelplaats blijven. Niet om te spelen, maar we moesten iemand in de bloemetjes zetten! Het was namelijk dag van de Directeur! Er was een woordje om hem te bedanken en we zongen met z'n allen het schoollied. Want hij is de directeur van onze school natuurlijk en dat doet hij goed. Dat verdiende een groot compliment! 

In de klas vertelden we verder over David, de jongen die door God aangeduid was om koning te worden. We maakten enkele oefeningen daarbij in ons werkboekje en luisterden naar een lied. In dat liedje werd vertelt dat God niet kijkt naar hoe sterk, hoe mooi of hoe slim je bent. Hij kijkt naar jouw hart. We vertelden elkaar wat daarmee bedoeld wordt en luisterden naar elkaars verhalen. 

Na de speeltijd vlogen we er in met een proef voor rekenen. De eerste grote rekenproef van 2022. We deden het allemaal heel goed. Wie klaar was, nam zijn nieuwe contractwerkje erbij. 

Nog voor de middag herhaalden we de verschillende soorten lijnen. Vorige week kregen we als extraatje een kleurplaat met alleen rechte lijnen, deze week was het er een met veel gebogen lijnen. 

We mochten vandaag ook nieuwe plaatsen kiezen: tijd voor een selfie dus! Smile! 

In de namiddag herhaalden we een stukje rekenen bij meester en konden we terwijl werken aan ons contractwerk. Natuurlijk was er daarna ook nog tijd voor ontspanning in de keuzehoeken. Geen blokken, geen K'nex, even tijd voor andere puzzels en spelletjes! 


Dinsdag begon met een portie vertrouwde oefeningen in ons Lunaschriftje. Daarna gingen we verder met schrijven want we maakten enkele oefeningen in ons spellingboek. We oefenen deze week op woorden met korte klinkers. 

In het uurtje godsdienst dat daarop volgde, luisterden we naar een nieuw verhaal van David. In het verhaal neemt hij het op tegen Goliath, een reus. Wat een spannend, klein beetje griezelig, verhaal! Maar het belangrijkste is de betekenis erachter die we proberen onthouden. Volgende keer gaan we er zeker nog meer over praten. We sloten af met een kleurprent. 

Na de speeltijd leerden we over overkoepelende en onderliggende begrippen. Niet met die moeilijke woorden natuurlijk, maar aan de hand van spelletjes en enkele oefeningen in ons schrift en aan bord. 

We leerden ook de woorden 'kei' en 'pauw' lezen. We zijn nu echt als een razende trein voort aan het denderen op letterreis! Oefenen, oefenen, oefenen! 

Om de voormiddag af te sluiten herhaalden we het kloklezen nog even. Handig hoor, we kunnen nu ook in de klas kijken hoe laat het is op de klok. 

Nadat we ons gesterkt hadden met lekker eten en een dessertje, trokken we met meester Stijn richting zwembad! Een volle(re) bus deze keer. Joepie! 

Met de haren nog nat en de koek nog maar net achter de kiezen, verplaatsten we ons in de rol van uitvinder. Aan de hand van verschillende kaarten, bouwden we korte toneeltjes op. We leerden het verschil tussen een verhaal vertellen en een toneel spelen. Leuk! Zo zijn we weer eens op een andere manier bezig met muzische vorming. 


Woensdag namen we de tijd om te herhalen. We werkten in onze Lunaschriftjes, lazen bij meester, werkten rekenoefeningen af, ... maar we mochten ook eens een spelletje of puzzel op de bank nemen als afwisseling. Even de pauzeknop induwen - iedereen terug mee? - en weer vooruit. 

Na de speeltijd werd het heel wat drukker in klas want het 2de leerjaar kwam erbij. We werkten deze week rond 'uitvinden', een beetje in het verlengde van ons thema over 'dromen'. We keken naar een filmpje over uitvinders in de natuur. We leerden dat heel veel uitvinders wel eens gaan spieken hoe dieren in de natuur te werk gaan. Vliegtuigen, auto's, trams, maar ook onze telefoonschermen. Ze hebben allemaal een link met de natuur. Daarna gingen we per 3 aan de slag om onze eigen uitvinding vorm te geven. Radertjes hier, buizen daar, ... uitvinden maar!


Zoals elke ochtend gingen we ook donderdag van start met een portie schrift. We kunnen haast beginnen aan ons laatste boekje. Zo goed gaat het vooruit! 

Vervolgens namen we onze rekenboeken erbij. Er stond heel wat op het rekenprogramma vandaag. Juf Bo kwam ook een handje helpen. Ondertussen werden we om beurt bij meester geroepen om bij hem te rekenen.

Er was ook nog even tijd in de voormiddag voor spelling. Nog even doorbijten en dan was het middag. 

Om kwart over één namen we onze contractwerkjes erbij. Koptelefoon erbij, in de stille hoek gaan zitten, ... we mogen alles doen om ervoor te zorgen dat we rustig kunnen werken. 

Deze donderdag sloten we af met knippen en plakken. We maakten allemaal onze eigen uitvinderskamer. Wie klaar was, kon verder bouwen aan de uitvinding die we gisteren startten. Leuk, zo fantaseren en bricoleren! 


De laatste dag van de week werd er in de ochtend veel gelezen en geschreven. Voor de lees'training' mochten we een ander plaatsje zoeken in de klas voor de afwisseling. Nu we haast alle letters kennen - nog niet àllemaal - zullen we meer en meer echte verhalen lezen. Leuk! 

In de rekenlessen rekenden we nog steeds tot 20. Het 20-veld kwam aan bod en we kunnen nu optellen en aftrekken tot 20 zonder brug en zonder problemen. Met onze getalbeelden op de bank, geraken we er allemaal! 

Nog voor de middag kwam het 2de leerjaar erbij voor een lesje godsdienst. Omdat we volgende week met het 1ste leerjaar een opruimactie doen in de buurt van de school, bekeken we 'zwerfvuil' van wat dichterbij. We luisterden naar het verhaal 'De berg van Doornakkelspaan' en zochten een oplossing voor hun afvalprobleem. We gingen met elkaar in gesprek over zwerfvuil en keken naar een kinderdocumentaire over 'plastiek soep'. Blegh! Laten we daar vooral tegen vechten! 

Oost west, thuis best en tradtities zijn er om in ere te houden. Dus sloten we ook deze week af met de lees- en rekenmandjes. Een heleboel nieuwigheden deze week, joepie!