Week 7

"Ik wil ook graag mijn prikje!"

Het werd een speciale week, deze week! Er stond een leuke uitstap op het programma en eentje waar we minder naar uitkeken. Hoe we het ervan af brachten, lezen jullie hier. Veel plezier!

🌜Maandag

We begonnen onze nieuwe werkweek in de kring. We vertelden over onze weekends en luisterden vol bewondering naar elkaar. Wat hadden sommigen weer veel avonturen beleefd! Het viel op dat er velen hadden geprofiteerd van het zonnetje en alvast eens een kijkje waren gaan nemen in het bos. Een kleine prospectie voor onze uitstap op donderdag. Eén ding is zeker: we zullen niet verdwalen, want iedereen zal zijn weg al goed kennen in het bos! 

Daarna mochten we naar onze banken. Meester had een PowerPoint gemaakt met alleen maar prenten. Het was aan ons om elkaar aan de hand van mooie zinnen duidelijk te maken over welke prent we spraken. Hierbij moesten we natuurlijk letten op welke woorden we gebruikten, en dat deze echt maar bij één prent konden passen. We leerden dat woord en beeld steeds samenhangt. 

In de rekenles die daarop volgde, herhaalden we aan bord de verschillende symbolen die we al kenden: <, >, =, ... Daarna maakten we enkele oefeningen in ons werkboek. 

Na fruittijd, had meester iets nieuws voor ons in petto: CodeWise! Hij legde uit wat programmeren is en we zetten samen de eerste stappen. Eerst programmeerden we een mannetje, daarna lieten we het de opdrachten uitvoeren en controleerden of alles klopte. Wat fijn! Ook in onze werkschriften maakten we oefeningen op links, rechts, boven, onder, ... 

Voor de taalles mochten we terug naar de kring. Beer vertelde dat hij een verhaal wou schrijven over zijn vriendinnetje An en zijn vriendje Tom. Om tot een mooi verhaal te komen, moest hij zich aan verschillende stappen houden. Deze stappen overliepen we samen met Beer en met meester. Nadenken, verzamelen, kiezen, schrijven, lezen, controleren, verzorgen. Daarna maakten we zelf een verhaal door deze verschillende stappen te doorlopen. Het werd een verhaal over een meisje die viel op de speelplaats.

In de namiddag namen we uitgebreid onze tijd om aan onze nieuwe contractwerken te werken. Maar we zaten ook samen met meester om te brainstormen over de herfst. Wat weten we al? Wat zagen we dit weekend zelf al in het bos? Waar gaan we op letten als we met de klas naar het bos gaan? Wat zouden we graag willen leren of onderzoeken? Op al deze vragen bedachten we vele antwoorden. Het wordt zeker en vast leuk om over de herfst te leren! We kijken er al naar uit!

Omdat we nu niet meer élke maand samen komen met de hele school en de Axendieren, voorzien we in de andere maanden tijd om de Axendieren beter te leren kennen. Dit deden we vandaag aan de hand van verschillende spelletjes. Wie kende ze al allemaal? 

Tijdens het laatste uurtje nam meester ons bij hem in de kring om een verhaal voor te lezen. Daar genoten we van. Het verhaal ging over juffrouw Bok en over een burgemeester die niet zo lief was. Maar hij leerde al gauw zijn lesje... het was een leuk en grappig verhaal! 


🦖 Dinsdag

Deze voormiddag stond een van de twee uitstappen van deze week gepland, de minst leuke. We gingen met de klas naar het CLB. Daar werden we gewogen, gemeten en onderzocht door de verpleegsters. Zijn de oren in orde? Zien we alles? Zeg eens AAH. We ondergingen een grondige controle! Gelukkig is iedereen goedgekeurd om verder te gaan in het 1ste leerjaar! 

Terwijl iedereen onderzocht werd, mochten de anderen zich bezighouden met allerlei leuke werkjes. We konden oefenen op splitsen of kleuren op code. Er waren codeplaten met cijfers, letters, vormen, getalbeelden, ... voor ieder wat wils!

...

Maar we moesten ook een prikje krijgen! Eerst waren we wat zenuwachtig, maar toen we de eersten zagen terugkomen waren deze zenuwen al gauw weg! Iedereen was heel flink en doorstond de prik met glans! De laatste konden zelfs niet wachten om te gaan voor hun prikje. "Ik wil ook graag mijn prikje!", "Wanneer is het eindelijk aan mij?", ... Wat waren we allemaal stoere jongens en meisjes, daar in Torhout!

Toen we terug op school waren, was het al tijd om te eten. Geen seconde te laat, want onze buikjes knorden! 

In de namiddag stonden er nog taal en rekenen op het programma, want dit hadden we in de voormiddag niet kunnen doen. Maar we werkten flink en konden dan als beloning een spel of een puzzel uithalen. Fijn! 

We leerden tijdens de lessen taal het woordje 'pen' lezen en ontdekten de letters 'p' en 'e'. De letter 'n' kenden we natuurlijk al van het woord 'an'! We leerden ook de gebaren en gingen daarna aan de slag in onze werkboeken.

In de lessen rekenen stond er nog splitsen op het menu. We splitsen vandaag al tot 5! Met onze jungleboxen erbij, ging dat natuurlijk wel vlot! We zijn ons aan het klaarstomen om stilletjes aan te beginnen optellen en aftrekken tot 5... spannend! 

Na koektijd kwam zoals gewoonlijk het tweede leerjaar erbij. Samen hadden we het nog even over dierendag, dat viel vorige week. We luisterden naar het verhaal van de Heilige Franciscus en hadden het over onze eigen huisdieren en over welke dieren wij graag zagen. We spraken met elkaar waarom het zo belangrijk is dat we ook zorg dragen voor de dieren en bij uitbreiding voor de natuur. De tijd die er nog over was, konden we vrij tekenen over onze huisdieren of lievelingsdieren. Er waren ook nog kleurplaten in verband met de herfst waar je aan mocht werken. Fijn!


🐶 Woensdag

Vandaag was juf Kyana weer in onze klas. Ze was er niet alleen om te kijken vandaag, maar ze zou ook een lesje geven. Maar dat was nog niet voor meteen. 

We startten de dag met verschillende spelletjes en opdrachtjes. Hiermee herhaalden we de getallen en getalbeelden, leerden we verder splitsen, konden we oefenen op lezen en op schrijven. Al spelend waren we bezig met rekenen en taal. 

Daarna was het tijd om met juf Kyana de schrijfletters van het woord 'pen' te leren. Aan de hand van een werkblaadje leerde ze ons eerst de letters apart schrijven, daarna gingen we aan de slag in onze Luna-schriftjes. Het was een leuke les! Meester zat achteraan en kon ons eens heel goed in de gaten houden. 

Daarna gingen we met meester verder met splitsen. Deze keer lieten we de jungleboxen even voor wat het was en gingen we meteen in onze rekenschriften aan de slag. Wie kon, mocht al alleen werken. Anderen gingen met meester aan de slag. 

Nog voor de fruittijd werkten we ook met meester nog verder rond de schrijfletters van 'pen', maar dan in onze spellingschriften. 

Na de speeltijd namen we onze jungleboxen erbij en legden we heel wat rekenverhalen na met jetons. We vertelden telkens goed luidop wat we legden, hoeveel erbij kwam en hoeveel er uiteindelijk allemaal samen lagen. Zo kwamen we tot verschillende sommen tot aan 5. Om dit extra in te oefenen, namen we onze rekenboeken erbij.

Voor we dan onze boekentas mochten klaarmaken om naar huis te vertrekken, namen we onze contractwerken er nog even bij. 


⛈️ Donderdag

Zoals steeds gingen we meteen mee met meester Tom. We speelden verschillende spelletjes en leefden ons uit bij het begin van een nieuwe dag. 

Terug in de klas, lagen er weer allerlei spelletjes klaar voor ons. Ook konden we op de iPads of op de computers. We speelden ganzenbord, maakten woorden met de duplo, bouwden blokkenbouwsels na, zochten paren bij de memory's, ... Het 1ste leerjaar, dat is ook veel spelen! 

Daarna experimenteerden we met '1 minuut'. We vergeleken 1 minuut stil zijn met 1 minuut naar een film kijken. Al gauw kwamen we erachter wat er langer leek te duren. We vertelden elkaar hoe we dachten dat dat kwam en probeerden daarna precies 1 minuut te tellen. Er waren slimmeriken die de tikkende klok gebruikten en dus precies 1 minuut wisten te timen. 

Na Karrewiet was het tijd om te splitsen. Niet wij, natuurlijk. Wij bleven allemaal in de klas, hoor. Maar we splitsen getallen tot 5. Hiervoor gebruikten we onze jungleboxen. Wat leuk, rekenen met bananen en kokosnoten. Maar er moet natuurlijk ook een beetje vaart in zitten, we zouden soms wel eens afgeleid durven zijn door al die mooie jetons! Uiteindelijk brachten we het er allemaal goed vanaf! Wat een flinke portie rekenen was dat weer. 

De bal van 13u15 ging, joepie! Het was nu tijd voor onze tweede uitstap van de week. Deze uitstap zagen we allemaal veel beter zitten natuurlijk! Ondanks de wolken, konden we het toch nog droog houden in he bos. Veel blaadjes waren al op de grond gevallen. Maar de blaadjes die nog volhielden, hingen als een paraplu boven ons hoofd. Fieuw...! We maakten een fijne wandeling samen met de kinderen van de 3de kleuterklas. Tussendoor waren er allerlei opdrachtjes en mochten we natuurlijk ook herfstmateriaal verzamelen! Zo leerden we de kinderen van de 3de kleuterklas wat beter kennen. Zij konden vooral meester ook al wat leren kennen. Voor enkelen onder ons werd het een familie-uitje met broer of zus, hihi! Dat belooft voor de bosklassen volgend schooljaar...! 

Met onze zakken gevuld vol blaadjes en vruchten, met onze schoenen vol modder, maar vooral met onze harten gevuld met een leuke herinnering, stapten we terug de bus op naar huis. Gelukkig moesten wij de bus niet kuisen...


🕊️ Vrijdag

Vrijdag stond er eerst heel wat lezen op het programma. Samen met meester lazen we woordrijen bij het woord 'pen' en herhaalden we de woorden 'een' en 'één'. Maar we vormden ook nieuwe woorden door kopjes, buikjes en staartjes weg te doen of te vervangen. Zo maakten we woorden zoals 'tak', 'man', ... maar ook 'en' en 'nee'. 

Toen onze hoofden vol met letters zaten, was het tijd om deze even leeg te maken. Daar zorgde meester Tom voor. Hij nam ons mee naar de turnzaal voor een flinke portie beweging. 

Na Leeuwtijd met de kleuters, trokken we terug de jungle in! Met onze kokosnoten en bananen, splitsen we er op los! Oefenen, oefenen, oefenen! Er waren er al die zonder de jungleboxen konden, anderen gebruikten zo nog voor de zekerheid... en sommigen vonden het gewoon leuk om te gebruiken! 

Door al het harde werken, hadden we weliswaar tijd over. We konden voor de middag dus nog even wat spelletjes en puzzels uithalen. Leuk om ook even tijd te maken voor elkaar. 

We sloten de week al griezelend af! Niet zo lang meer en het is Halloween. Wu-ha-ha-haaa! Wij maakten alvast onze eigen griezelkastelen! Knippen, plakken, juiste kleuren zoeken, ... we wisten wel wat doen! 


🎬 [-Einde aflevering 2-] 🎬      

⭐ Met in de hoofdrol: de jongens en meisjes van het 1ste leerjaar ⭐      

🎞️ [...To be continued...] 🎞️