Week 6

"De bel rinkelde zo lang?!"

Na een druilerig weekend waaiden we allemaal de klas terug binnen. Klaar om er weer tegenaan te gaan. Lezen jullie mee wat we deden?


Naar goede gewoonte, startten we in de kring om te vertellen wat we dit weekend allemaal beleefd hebben. Communiefeesten, verjaardagfeesten, (binnen)speeltuinen, ... We zetten oktober feestelijk in! We bespraken wat de week brengen zou en gingen verder met een lesje godsdienst. We oefenden het Onze Vader verder in en maakten 'gebedshandjes'. We stonden ook even stil bij 'iedereen verschillend en toch allemaal gelijk'. 

Nu we al goed geoefend hebben op onze getalbeelden en cijfers tot 5, werd het stilletjes aan tijd om te beginnen met het échte rekenwerk. Deze week kwam optellen en aftrekken tot 5 aan bod, we startten met de sommen

We leerden ook 'tom' schrijven, vorige week hadden we het woordje al leren lezen! Hanne kan nu de naam van haar papa schrijven, leuk!

In de namiddag kwamen met alle klassen samen om te luisteren naar de pauw. Deze maand zullen we net zoals de pauw proberen om fier te zijn op wie we zijn en wat we kunnen. Want dat kan de pauw ook goed. In de belangstelling staan is toch ook eens leuk? 

Terug in de klas, gingen we verder met ons themaatje 'Weg van mijn school'. We speelden onder andere een memory van de verschillende schoolvakken. 

Om af te sluiten kozen we tussen de iPads, de leeshoek, spelletjes, puzzels of iets om af te werken. Maandag zat er al weer op!


Na ons dagelijkse halfuurtje schrift, stonden er leeslessen op het programma voor dinsdagvoormiddag. Naast de woordjes ik, mol, beer, an, tom, de en is, kwamen nu ook de woordjes een, één en nee erbij. Het wordt een echte woordensoep in het 1ste leerjaar! 

Gelukkig werden de lessen lezen afgewisseld door turnlessen bij meester Stijn. En of we geluk hadden dinsdag? 't Zal wel zijn! We mochten 2 keer na elkaar turnen. Wat zijn die extra wisseluurtjes toch plezant! 

In de namiddag gingen we nog even aan de slag met verschillen tot 5 en daarna konden we ons contractwerk afwerken.

Als afsluiter mochten we onze eigen 'Saved by the bell'-kleurplaat maken. 5 oktober was het niet alleen Dag van de Leerkracht, maar stonden we ook even stil bij het geluk dat we hebben om naar school te kunnen gaan. Ook al zijn we soms blij en opgelucht als het eindelijk 16u is, sommige kinderen horen de schoolbel nooit. Door ziekte, armoede of andere omstandigheden kunnen zij niet naar school.


Op woensdag verwachtten we zoals gewoonlijk het 2de leerjaar. Maar eerste maakten we tijd om ons eigen verhaal te verzinnen. Aan de hand van verschillende prenten, mochten we zelf een verhaal verzinnen. We letten er extra op dat we mooie, correcte zinnen gebruikten. 

We leerden ook een nieuw woordje lezen: pen. Dit is nummer 6 in de rij!

Met het 2de leerjaar werkten we weer met de leesmandjes. In elk mandje konden we terug een leuk spelletje vinden om de woorden en letters in te oefenen. Zo was er deze week weer een bingo, een memory en dobbelsteenlezen. Maar er was ook een kwartet en we mochten op de iPads en op de computers.


Donderdag was er tijd om rekenen te herhalen. We werkten ons eerste werkschriftje af en daar hoorde natuurlijk ook een proefje bij. Sst, we concentreerden ons goed! 

Nu we het woordje 'pen' konden lezen, leerden we het ook schrijven. Samen met Luna vlogen we naar de laatste bladzijden van ons eerste schriftje. Wat hebben wij al veel geschreven!

In de namiddag deden we mee aan een onderzoek over gezonde voeding. We dachten na over wat en hoeveel we aten op een week. Groentjes of frietjes? Koekjes of fruit? Frisdrank of water? In onze school proberen we gezond te leven en gezond te eten! Daarna was het tijd voor de turnles. Pfieuw, wat een dag! 

Om af te sluiten werkten we rond 'fluo'. Velen van ons bestelden bij de school een fluohesje. Maar wat is het nut precies? Met een tekening probeerden we duidelijk te maken wat de bedoeling is van een fluohesje.

En met ons fluohesje aan, gingen we om 16u moe maar tevreden naar huis. 


De laatste dag van de week startten we met een leestraining. Oefenen, oefenen, oefenen. Bij velen lukte het al behoorlijk goed. We zijn fier op wat we al kunnen! 

Samen met klas 2 werkten we nog rond 'Saved by the Bell' en in de namiddag was er een hoekenwerk over 'De week van het bos'. Met de bosklassen achter de rug, weten we hier natuurlijk al veel over. Maar het is toch fijn om ook in klas daar nog wat rond te werken. 


Deze week is achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft!  

Tot dan, arrividerci!