Week 29

"Buddy, dat is Engels voor 'maatje'. Onze leesbuddy's zijn onze leesmaatjes!"

Clichés zijn er om bevestigd te worden: de tijd gaat snel! We zijn alweer de laatste week van april. Mei staat voor de deur en daar staat heel wat te gebeuren! Lezen jullie alvast mee wat er deze week gebeurde in het 1ste leerjaar?


Maandagochtend hadden we weer veel te vertellen. Sommigen waren naar het 'jumping park' geweest om te springen en tuimelen op de trampolines, anderen trokken er een weekendje op uit. Er waren er die een hond op logé hadden, anderen moesten dan weer ziekjes thuisblijven. Sommigen gingen naar de zee en meester had ook enkelen gezien op het Vormsel van onze zesdeklassers! Meester moest ons intomen, want we zouden wel heel de dag kunnen vertellen! 

Daarna startten we onze werkweek met een les rekenen. We losten allerlei problemen op, vraagstukken eigenlijk. We leerden om belangrijke dingen aan te duiden en zochten samen naar de juiste som of verschil om het probleem op te lossen. Dat doen we graag!

Als "tussendoortje" kregen we een proefje luisteren. Hiervoor moesten we het natuurlijk heel stil maken. We probeerden hoge en lage tonen te onderscheiden, daarna korte en lange tonen. We luisterden naar een gedicht tekenden wat meester ons vertelde. 

Voor de fruittijd werkten we nog een herhalingsles van rekenen af. Want na de speeltijd zouden we een proefje krijgen. Altijd goed om dan nog even te herhalen! 

Na fruittijd kregen we dan eerst ons nieuwe contractwerkje. Op de tablets mochten we deze keer 'ballonnen prikken'. Daarbij moeten we de juiste oplossing van een som of een verschil zoeken en deze ballon kapot prikken. Heel tof! 

Vandaag leerden we ook een nieuw Axendier kennen: De schildpad. Met heel de school kwamen we samen in de turnzaal om te luisteren wat de schildpad te vertellen had. Komende maand proberen we zoals de schildpad te zijn: we geven onze fouten toe en durven zeggen wanneer we ergens onzeker over zijn.

Eens terug in de klas, zetten we onze kelen open: we zijn begonnen met het oefenen van de liedjes voor de eerste communie! Als we deze elke dag een beetje oefenen, en thuis ook nog, dan wordt het zeker en vast een hele fijne misviering op 21 mei! 

Na de fruittijd stond er een primeur op ons te wachten: Buddylezen! Buddy, dat is Engels voor 'maatje'. Onze leesbuddy's zijn onze leesmaatjes! De leerlingen van het 5de en van het 6de leerjaar komen dan met ons lezen in boekjes op ons niveau. Ze helpen ons en stellen ons vraagjes over het verhaal. Dit hadden we lang niet kunnen doen door corona en door een hele drukke agenda. Maar nu is het eindelijk weer zover, en daar zijn we heel blij om! 

Na het buddylezen mochten we nog even uitvliegen naar de keuzehoeken. Weer een leuke afsluiter van deze eerste weekdag! 


Dinsdag gingen we sportief van start met meester Stijn! Altijd fijn om zo de dag te beginnen, dan zijn we meteen goed wakker! 

Bij meester Ewout in klas, mochten we direct om beurten bij hem komen om te lezen. Wie (nog) niet aan de beurt was, werkte in zijn Lunaschriftje of oefende de leestekst alvast op zijn plaats. 

Na de fruittijd luisterden we naar een nieuw verhaal van Mol en Beer. 'Op kamp', was de titel. We konden al raden waar het over ging. Samen met meester haalden we ook enkele moeilijk woorden uit het verhaal en probeerden deze in een andere zin te gebruiken. Bij het verhaal hoorden ook enkele vraagjes, deze losten we op in onze werkschriften

Tijdens de rekenles fristen we de getallen tot 20 nog eens op. Getallenassen, getallenlijnen, rekenen met sprongen, ... het kwam allemaal nog eens piepen! 

Na de middag namen we onze communiezakjes er weer bij! Deze keer zat er niets nieuws in. We hadden als opdracht gekregen om naar de liedjes te luisteren, deze oefenden we nog eens in de klas. We kregen ook van meester alvast de tekstjes die we zullen voorlezen tijdens de viering. Oefenen is de opdracht! 

Na de koektijd werkten we de laatste details af van onze Moederdagkaart. Nu konden we ook aan het geschenkje beginnen! De spanning stijgt...! 


Woensdag startten we met onze pen in ons Lunaschriftje. Stilletjes aan zitten alle letters en verbindingen in onze vingers. Het oefenen loont! 

In de les lezen leerden we vandaag de hoofdletters Lezen. Tot nu toe lazen we alleen verhalen zonder hoofdletters in de klas. Nu de hoofdletters erbij gekomen zijn, is de keuze aan boekjes weer verruimd. Keitof! 

We herhaalden ook de splitsingen tot 20 en werkten nog een les spelling af, vooraleer we gingen spelen. 

Na de speeltijd kwam het 2de leerjaar er weer bij. We mochten weer in verschillende hoeken werken. Er kwamen verschillende thema's aan bod: ruimtelijk inzicht (bouwen) en programmeren, maar we konden ook oefenen op begrijpend lezen en mochten aan bord onze letters oefenen! 


Donderdag gingen we van start met een portie schrift. Sommigen zijn bijna aan het einde gekomen van hun Lunaschrift, hard gewerkt dus! In de rekenlessen die daarop volgden leerden we puntoefeningen aanvullen. Meester had dit uitgelegd aan de hand van een weegschaal. De linker- en rechterkant moeten telkens in evenwicht blijven. Hiervoor moeten we bij een kant soms iets optellen of soms iets aftrekken. 

In de taallessen was er tijd om te lezen en werkten we rond zinsbouw. Hier kregen we ook een proefje van. 

Na de speeltijd in de voormiddag leerden we symmetrie herkennen in figuren en keken we ook naar figuren met dezelfde vorm: gelijkvormige figuren. Hierbij hoorde ook een leuke tekenopdracht. We konden kiezen om een symmetrische figuur in te kleuren of om een figuur aan te vullen. 

Na de middag trokken we met de bus naar de bieb om nieuwe boekjes uit te zoeken voor de klasbieb! We zochten naar boekjes over dieren, maar ook boekjes om in te lezen. Ook meester zocht weer enkele leuke voorleesboeken uit. Want we luisteren nog altijd graag naar een verhaal! 

Terug in de klas, werkten we aan onze verrassing voor onze mama's. Daar kunnen we natuurlijk nog niet te veel over kwijt. Maar we deden ons uiterste best!


De laatste dag van de week gingen we ook van start met ons Lunaschrift. Meester nam ook de tijd om enkele moeilijkheden nog eens in de kijker te zetten. Sommige verbindingen zijn niet gemakkelijk en daar oefenen we verder op. Hierna volgde een les spelling, waarna we mochten gaan turnen! 

We hielden onze turnkledij aan, want in de namiddag zouden we deze nog goed kunnen gebruiken! (wordt vervolgd)

Eerst gingen we nog even aan het werk in onze rekenboeken tot het 2de leerjaar erbij kwam. Met het 2de leerjaar leerden we wat meer over diabetes. Wat is dat precies en wat kan er al aan gedaan worden? We namen hier een kijkje naar, omdat onze sponsorloop in het teken staat van de diabetesliga. We halen centjes op voor onderzoek naar nieuwe en betere geneesmiddelen. 

Dat in de namiddag de sponsorloop op de agenda stond, dat hadden jullie wel al door zeker? We zetten letterlijk onze beste beentjes voor, voor het goede doel! We liepen rondjes, die gesponsord waren door onze familie en vrienden. Wat deden we allemaal ons best: van de peuters tot de pubers! De sfeer was geweldig! 

Moe, maar heel tevreden sloten we op deze manier onze laatste week van april af. 


En dus is deze week achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft!     

Tot dan, arrividerci! 🐱‍👓