Week 24

"Heerlijk, in onze pyjama naar de klas! Maar waarom eigenlijk?"

Na een zalige week vakantie, vlogen we er weer in! Batterijen opgeladen, stembanden gesmeerd, brein terug op actief, ... We waren er helemaal klaar voor! We zochten onze nieuwe plaatsen en trokken de week in gang! Lezen jullie mee hoe dat er aan toe ging? 


Zoals na elke vakantie, hadden we elkaar heel wat te vertellen. We startten dan ook met een babbelronde. Sommigen gingen op reis, er waren verjaardagsfeestjes, er werd gespeeld en gerust, ... een topvakantie zo te horen! 

Verder was er ook goed nieuws na de vakantie: er waren geen mondmaskers meer te zien op school! Alleen meester droeg er nog eentje, want bij hem thuis was iemand positief. Toch nog even het zekere voor het onzekere nemen! Maar wat is het leuk om de gezichten en de lach weer te zien van alle juffen en meesters en van de directeur! Leve code geel! 

We warmden op met een herhalingsles van rekenen. Eens kijken wat we nog konden terugvinden in onze bovenkamer... Gelukkig ging dat nog vlot bij iedereen! Optellen en aftrekken zonder brug, getallenassen, splitsen, ... we wisten nog hoe het moest! 

Ook het contractwerk was terug uit vakantie. Lezen, rekenen en taal, maar ook de iPads kwamen aan bod. Wie klaar is? Die mag aan zijn kleurplaat werken! 

Nadat we de herhalingsles vlot waren doorgekomen, stond er al een eerste proefje op de planning. Ja hoor, dat was het signaal dat de vakantie nu wel echt voorbij was! Mappen als tussenschot, en concentreren maar! 

In de namiddag maakten we eerst tijd om een nieuw Axendier te leren kennen: de wasbeer! Sinds lang kwamen nog eens samen met de hele school! Alle juffen en meesters, de directeur, de kleuters en de grotere kinderen. Iedereen was erbij! We leerden de goede eigenschappen van de wasbeer kennen en ook haar kleine kantjes. Deze maand proberen we natuurlijk de goedgemutste wasbeer te zijn en geven we elkaar een complimentje. 

Terug in de klas, nam meester de tijd om nog wat te herhalen met ons. Lezen, rekenen en schrijven stonden op het programma. Bij wie alles wat onder het stof was geraakt tijdens de vakantie, kwam meester ter hulp. 

Deze week namen we tijdens de lessen wereldoriëntatie een kijkje in onze mond. Het is nog maar een aanzet, want volgende week staat de Witte Week op het programma. Wordt vervolgd dus! We zagen wel al hoe een kunstgebit gemaakt werd. Gek hoor! 

Om afscheid te nemen van de eerste schooldag na de vakantie, vlogen we uit naar de keuzehoeken. We konden aan de computers werken, op de iPads spelen, puzzelen of een gezelschapsspel spelen. Zo, maandag was weeral voorbij gevlogen. 


Dinsdag leerden we twee nieuwe woorden lezen: wang en bank! Daarmee hebben we weer twee nieuwe klanken geleerd. Nog even en... geen enkel woord is nog een geheim voor ons! Hierover later meer... *mysterieuze muziek*

Met de nieuwe woorden in onze achterhoofden, kregen we een leesproef voorgeschoteld. We lazen een tekst over Bas en moesten daar vraagjes bij oplossen. Lezen, dat is één ding. Begrijpen wat we lezen, daar oefenen we nog volop op! 

In de les godsdienst startten we met het thema 'brood'. We spraken met elkaar waarom we brood zo nodig hebben en wat 'broodnodig' nu precies betekent. Zijn er dingen die we niet broodnodig hebben? Tijdens deze vastenperiode schenken we hier extra aandacht aan. Maar in dit thema gaan we ook samen op stap naar onze Eerste Communie. We kregen een zakje mee naar huis dat ons daarbij zal helpen. In dit zakje vonden we een gebed, een spel, een kaarsje en een doekje. Naarmate we dichter bij de Eerste Communie komen, zullen hier meer en meer spulletjes in belanden. We kijken als klas heel erg uit naar onze Eerste Communie, of naar onze Lentefeesten! 

Na de fruittijd oefenden we onze nieuwe woorden verder in en schreven we tijdens de spellingles woorden met 'aa' en 'ee'. We maakten een zin met zoveel mogelijk 'aa'-woorden. "De banaan gaat naar de maan." Haha! 

In de rekenles herhaalden we de vriendjes van 10. Wie vormt samen 10? 1 en 9, 2 en 8, ... Dit zullen we goed kunnen gebruiken de volgende dagen, want we gaan rekenen met brug! Een gewaarschuwd man... 

In de namiddag namen we voor de laatste keer de bus richting Lichtervelde, richting het zwembad. Voor de laatste keer sprongen we het water in met meester Stijn. Vanaf nu zullen we weer 2 keer turnen per week in de plaats van 1 keer zwemmen. We hebben al zin om weer veel sporten te ontdekken! 

Voor we aan ons laatste werkuurtje van de dag begonnen, had meester een brief voor ons. "BELANGRIJK", stond er op. In deze brief vonden we een uitnodiging voor... het LETTERFEEST! Om te vieren dat we alle letters kunnen lezen en schrijven, houden we een letterfeest! Wat we precies zullen doen, hield meester nog geheim. Onze mama's en papa's mogen ook komen, leuk zeg! We zoeken alvast onze beste kleren uit...

Om dit feest echt feestelijk te maken, knutselden we vlaggetjes die we kunnen ophangen in de klas. Want een feest zonder vlaggetjes, dat is als een café zonder chocomelk! 


Woensdag startten we waarmee we dinsdag geëindigd waren. We legden de laatste hand aan onze vlaggetjes. 

Daarna pakten we onze leesboeken erbij. We zochten een plaatsje, en ... lezen maar! Als we per twee lezen, dan luisteren we ook goed naar wat de andere leest. Horen we dat er een foutje gelezen wordt? Dan verbeteren we elkaar. 

Daarna vroeg meester onze opperste concentratie. We gingen voor het eerst rekenen met brug. Meester had weer een leuke PowerPoint voorzien om in te oefenen. Aan de hand van aapjes, eitjes en auto's legde meester ons uit hoe we eerst altijd moeten aanvullen tot 10.

Voor we naar buiten konden voor de fruittijd, namen we onze spellingboeken er nog bij. 

Na de speeltijd kwam het tweede leerjaar erbij. Sinds de vakantie zijn ze met één iemand meer, want ze verwelkomden Gunnar in de klas. Welkom, maatje. Je komt terecht in een hele leuke klas, een hele fijne school. Veel (leer)plezier! 

Samen met het tweede leerjaar namen we een kijkje naar de voedingsdriehoek. We zochten in folders en blaadjes naar etenswaren die we op de juiste plaats konden kleven. Van wat moeten we voldoende eten en wat moeten best wat minder eten? Dat kwamen we allemaal te weten! We keken ook hoe hagelslag gemaakt wordt en onderzochten de weg van koe naar kaas! Fascinerend...! 


Donderdag blikten we eerst terug naar de PowerPoint met onze aapjes, eitjes en auto's. Daarna gingen we aan de slag in ons rekenboek. Aanvullen tot tien, splitsen en de uitkomst zoeken. Altijd maar opnieuw! 

Om even de hoofden leeg te maken, lazen we hierna een verhaal over gekke juf Noor. Lezen is ontspannend, zeker tijdens de Jeugdboekenmaand! 

Met frisse hoofden gingen we vervolgens aan de slag met de weegschaal en allerlei gewichten. Voor de vakantie leerden de meter en de liter beter kennen, vandaag was het aan de beurt van de kilogram! Wat weegt meer en wat weegt minder dan een kilogram? En wat kan hoeveel keer in 1 kilogram? We zochten het uit per twee. 

Na de speeltijd was er tijd voor spelling en een herhalingsles rekenen. 

Met het belsignaal om 13u15 stonden we al klaar, samen met de 3de kleuterklas, om te vertrekken richting Torhout. De buschauffeur bracht ons naar de bibliotheek. Een extra lang bezoek ter ere van de Jeugdboekenmaand. We luisterden naar een heldenverhaal, maakten een bijpassende puzzel en kregen een rondleiding door de bieb. Daarna gingen we zelf onze boekjes uitzoeken. Wat leuk dat we terug zelf in de bieb kunnen zijn!

Na de koektijd werkten we verder aan de voorbereiding van het Letterfeest. Een feest zonder hoofddeksels, is natuurlijk maar een half feest. Voor elk maakten we een Letterpet. Knippen, plakken, tekenen en kleuren. Komt helemaal goed! 


Vrijdag was het pyjamadag. Heerlijk, zo in onze pyjama naar de klas. Maar waarom eigenlijk? Op Pyjamadag steken we samen alle zieke kinderen en jongeren een hart onder de riem. Samen met het 2de leerjaar maakten we kennis met Sam, die al lange tijd les volgt via Bednet. We praatten met elkaar over onze lievelingsmomenten op school, die we zeker nooit zouden kunnen missen. In het 1ste leerjaar zouden we niet zonder rekenen en lezen kunnen! 

Voor het 2de leerjaar in onze klas kwam, hadden we al gerekend en gelezen. We maakten sommen tot 20 en onderzochten de hoeveelheden 4, 8 en 16. We lazen ook 'moppen voor beginnende lezers'. Grappig! 

In de namiddag moesten de leesmandjes vandaag plaatsmaken voor iets anders. Ter voorbereiding van de Witte Week, gingen we aan de slag met papier-maché. Dat moet een tijdje drogen, dus bereidden we alvast vandaag voor. We stroopten onze mouwen op en zaten met onze handen in de behangerslijm en het krantenpapier. Wie dit niet zag zitten, kon zich bezighouden met de blokken en de K'Nex, een puzzel of een gezelschapsspel.


En dus is deze week achter de rug, we zijn al benieuwd wat volgende week in petto heeft!   

Tot dan! Gotta catch'm all!